Jeg vet ikke hvis noen tok det opp her på Tidssonen men siden jeg følgt dette opp i løp av 2 år og var i regelmessig kontakt med Mr Pasche(President of the "Federation of the Swiss Watch Industry") i ett år om alt av dette:
Jeg tenkt at litt info kunne ikke skade...
I mange år var det bare 50% av klokkekostnadet som måte stemme ifra Sveits for å få det "Swiss-Made" stempel.
Siden kostnaden for en Sveitsisk arbeidstime er MYE høyere enn den i Asia: Mann kan fort forstå hva som ha skjedde i mange år der...Og hva som foregår fortsatt: Mange klokker er i praksis 80% Asiatisk i deler og er "Swiss-made".
Etter 6 ny år av intense politisk krangling: Gikk det opp til 60% forrige juni.
Her er hele historie og sin prosess i 2 år... Trinn for trinn.
Obs: Mye lesing men mye god info!
The Swiss Watch Industry - Swiss Made Label Strengthening Fillip From The Swiss Parliament
The Swiss Watch Industry - Consumer Deception Urgent Need For Protection
The Swiss Watch Industry - Swissness At 60% Jobs Protected In Switzerland
The Swiss Watch Industry - Swiss Jobs Must Stay In Switzerland National Council's Decision
The Swiss Watch Industry - Economiesuisse The FH Gives Notice For The End Of 2013
Og den bitter "seier": Bitter siden dem fikk bare 60% og ikke 80% som ønsket opprinnelig på mekanisk klokker.
The Swiss Watch Industry - Project to strengthen Swiss made in the watch industry on track
Lovverket:
https://www.ige.ch/fileadmin/user_u...e/Swissness_Legislative_Amendment-Content.pdf
Hvem blokkere alt siden mange år? "Economiswiss" blant annet...Paradoksalt nok.
Welcome
Hvofor? Økonomisk press av noen STOR klokkeprodusenter...
Jeg tenkt at litt info kunne ikke skade...
I mange år var det bare 50% av klokkekostnadet som måte stemme ifra Sveits for å få det "Swiss-Made" stempel.
Siden kostnaden for en Sveitsisk arbeidstime er MYE høyere enn den i Asia: Mann kan fort forstå hva som ha skjedde i mange år der...Og hva som foregår fortsatt: Mange klokker er i praksis 80% Asiatisk i deler og er "Swiss-made".
Etter 6 ny år av intense politisk krangling: Gikk det opp til 60% forrige juni.
Her er hele historie og sin prosess i 2 år... Trinn for trinn.
Obs: Mye lesing men mye god info!
The Swiss Watch Industry - Swiss Made Label Strengthening Fillip From The Swiss Parliament
The Swiss Watch Industry - Consumer Deception Urgent Need For Protection
The Swiss Watch Industry - Swissness At 60% Jobs Protected In Switzerland
The Swiss Watch Industry - Swiss Jobs Must Stay In Switzerland National Council's Decision
The Swiss Watch Industry - Economiesuisse The FH Gives Notice For The End Of 2013
Og den bitter "seier": Bitter siden dem fikk bare 60% og ikke 80% som ønsket opprinnelig på mekanisk klokker.
The Swiss Watch Industry - Project to strengthen Swiss made in the watch industry on track
Lovverket:
https://www.ige.ch/fileadmin/user_u...e/Swissness_Legislative_Amendment-Content.pdf
Hvem blokkere alt siden mange år? "Economiswiss" blant annet...Paradoksalt nok.
Welcome
Hvofor? Økonomisk press av noen STOR klokkeprodusenter...