Swatch x Blancpain Scuba Fifty Fathoms

Medlem
8. aug. 2022
Innlegg
539
Sted
Sarpsborg
Selv håper jeg at "Sistem 51 Fathoms"-ryktet stemmer:

1693899386844.png
 
Det ser ut til at de ryktene stemmer . Men hva kommer den til å koste ? Også blir det kun salg fra Swatch butikkene sånn som med Moonswatchen . Så det blir samme styret som sist med nye klokker for salg på nettet til fire ganger prisen etter lansering . Men skal jeg si min mening så er det enda en simpel plast klokke med et dritt urverk som man bare kan hive i søpla hvis det blir noe galt med den .
1693902290381.jpg
1693902302067.jpg
 
Ja, Sistem 51-urverket er jo brukt i forseglede plastkasser, så det er ikke meningen å ta service på dem. Jeg synes de er ganske kule. Automatisk urverk i klokker til 1500 kr. Uavhengig av hva vi synes, er jo både disse og Moonswatch en markedførings-genistrek av Swatch Group. Og med Blancpain, vil også sistnevnte gjøre seg kjente hos en helt ny generasjon av kjøpere.
 
  • Liker
Reaksjoner: Matsmet
Grunnen til at det gjentar seg med Blancpain, er at de håper for salg økning.

"According to Bloomberg UK: “The Speedmaster Moonwatch model, which retails for about $7,000 and is lionized for being the first watch worn on the moon, increased sales in Omega stores by more than 50% since the launch of the $250 MoonSwatch in March, Swatch Group AG CEO Nick Hayek said in an interview at the company’s headquarters in Biel, Switzerland.” "...."In fact, Hayek revealed to Bloomberg UK that the sales of all Speedmaster models have “risen by double digits”.
Nå skal de melke kuene til det kommer talkum skyer ut av nipplene.
 
Kommer virkelig folk til bite på dette rælet en gang til. De fleste har fått med seg at de ble lurt første gangen.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Å betale mange-gangen av det kvaliteten tilsier at produktet er verdt. Da blir man lurt.

F.eks kan man kjøpe Casio for noen få hundrelapper som gir et realistisk bilde av hva man får for pengene.

Å betale nesten 3 løk for det skrapet der er lureri.

Dagens gåte for Gresshopper...
Hva er laget av plast, kommer i mange farger, kan bli brukt i dybdene der det blir mørkt, kan ikke kjøpes på Kondomeriet, men kan gi samme følelse?
 
Helt ærlig, problemet mitt er først og fremst at Swatch bruker eierskapet sitt i disse store og legendariske klokkevaremerkene, for å promotere konseptet sitt, som er basert på billige "bruk og kast" plastklokker.
Hvordan kan disse to motstridende konsepter assosieres?
Og i samme gang, begrunnes det av Hayek med større salg....Jada.
Men hadde -for eksempel- Rolex gått for dette?
Vel...De er ikke eid av Swatch, da er svaret ganske enkelt, tenker jeg.
Ja, Omega, Blancpain etc, er der for å tjene penger. Men inntil nå har de gjort dette med hard og lang varemerke påbygging og ekte fremragende ingeniøring.
Og derfra kommer spørsmålet: skulle de gjør alt for pengene? Inkludert med å selge navnet og omdømmet sitt (bygget på pålitelighet, soliditet og historiske hendelser) som billige "bruk og kast" prostituerte?
Hvor er deres integritet? Spør jeg til disse.
Vel, de kan ikke si nei.
Hayek familien styrer de.
Er neste stunt SwatchBreguet?
 
Mye bra Hammerfjord. Så det er sagt; jeg er MEGA BP fanboy..

Vil dette uavhengig av kvalitet på klokkene påvirke mitt forhold til BP? Nei, tviler sterkt på det. Er dette i det hele tatt en BP? Var moonswatch en Omega ? Jeg opplevde det mer som reklame. De kunne sponset alt mulig dritt men det gjorde en twist. Det har tydeligvis økt inntjeningen til Omega og dermed SWATCH.

Alle pusher klokkene sine på en eller annen måte. Rolex sitt pr budsjett er vel å sammenligne med USA sitt forsvarsbudsjett vs resten av verden sitt. Skyhøyt. De velger annen strategi. Med stor suksess.

Jeg personlig kommer aldri til å kjøpe SWATCHPain eller Moonswatch men det er kun fordi jeg på prinsipielt grunnlag KUN har en klokke. I en slik ligning vil nok helgens nyhet falle gjennom mot andre klokker garantert. Men jeg klarer ikke irritere meg eller tenke at noe som helst blir utvannet fordi et reklamestunt denne gang vil involvere kanskje det merket som jeg holder nærmest.

Umiddelbart to grunner til det. For det første så er klokker for meg isåfall form og funksjon. Med det mener jeg at jeg liker både Casioer til en 500 hundrelapp og Grailklokkene mine som er tre ulike varianter av Qualite Fleurier sertifiserte L.U.C. På hver sin side av skalaen tenker en håndverk og utførelse. Men i sin egen form og med sin egen form fyller de rollene sine perfekt. Sidenote; hadde jeg vunnet en milliard hadde jeg åpnet klokkemuseum til folket. Med egne favoritter. Tidlige Promaster modeller fra 80 tallet hadde da blitt viet mye plass. Dette selv om det eneste jeg gjør om dagen er å se på 1.96 verket.

Den andre grunnen er at i all den eksklusive forherligelsen vi velter oss i så glemmer man kanskje det at dette digre plastuhyre faktisk kan takkes for ganske mye om en er en mann med grånende hår som liker klokker som ikke går på batteri.

Swatchklokker i seg selv har jo uansett alltid vært «in your face» om man ser bort fra Gahr Støre sin «jeg har ikke 100 mill i banken» modell. Jeg hadde selv en Scuba (de het vel det noen år før de kom som Scuba Libre), på slutten av åttitallet.

Og så hadde det jo vært gøy om de var mekaniske og med noe annet enn Sistem51 for som vi vet så profilerer jo BP seg som økobevisste. Artig om det hadde vært typ 10k klassen, skikkelig druser. Og så er det ikke så viktig for det er jo først og fremst en reklameplakat.
 
Hm, forferdelige farger. Blir spennende å se hva som faktisk kommer. Som flere her har sagt så er jeg veldig glad i BP selv, og grunnen er kvaliteten man får og historien. Her får man ingen av delene..
Antarctic var ikke så ille, men ikke interessert.
Hvis bildene er ekte, så er det Sistem 51.

SISTEM51’s 51 components are welded together to form a single assembly centered on a single screw.
The high-tech escapement has no regulator, and the rate is set at the factory with a laser, making the manual rate adjustments normally required by a mechanical watch unnecessary.


Eller 'impossible'.
20230906_204157.jpg
 
Redigert:
Antarctic var ikke så ille, men ikke interessert.
Hvis bildene er ekte, så er det Sistem 51.

SISTEM51’s 51 components are welded together to form a single assembly centered on a single screw.
The high-tech escapement has no regulator, and the rate is set at the factory with a laser, making the manual rate adjustments normally required by a mechanical watch unnecessary.


Eller 'impossible'.
Vis vedlegg 344322
Enig i at den funker. I starten synes jeg det var spennende nyheter og at dette kunne være bra for å mer kjennskap til merket for mange, men så så jeg igjennom gamle makrobilder av Bathyscaphen og tenkte bare «sånn skal en BP se ut og sånn vil jeg assosiere merket»
 
  • Liker
Reaksjoner: chrbir
Jeg har hatt to Blancpain modeller, en FF Bathyscape og en perpetuel komplikasjon. Har stor respekt for dette merket så denne ‘’nyvinningen’’ blir definitivt ikke min tredje.