Swatch-tråden

Medlem
3. feb. 2016
Innlegg
481
Sted
Bærum
Hvor er Swatch-tråden? Swatch-tråd? Plast og quartz, hva f*** skal vi med det her inne? Ja, sånn kan altså en tenkt samtale mellom to forummedlemmer lyde. Kanskje.

Uansett. Høyhorologi er det ikke, men at Swatch likevel har en fremtredene posisjon i historien om klokker er utvilsomt.

Etablert i 1983 med ett mål - slå tilbake etter quartz-krisen. Mer bestemt; gjenerobre minimumskjøperne, det såkalte "entry level"-markedet, fra asiatene, og dreie markedet tilbake mot analoge klokker. Og Sveits.

Suksess? Ja. Senere utvidet til Swatch Group, som favner om flere større døtre, deriblant Blancpain, Breguet, Omega, Glashutte og Hamilton, for å nevne noen.

Men det er altså MOR denne tråden skal omhandle.

I barneårene hadde jeg Swatch (og flikflak, som for øvrig også eies av Swatch Group), selvfølgelig, som så mange andre. Men det har vært dårlig med Swatch-klokker siden jeg uteksaminerte fra barneskolen. Veldig dårlig. Null stk er fasit så langt.

Jeg har imidlertid lest en og annen artikkel fra Forbes, Business Insider o.l., hvor det påstås at en enkel Swatch på armen er "power move" numero uno, dersom du er Selskapets øverste sjef, riktignok. Du er liksom så boss at du bare gir beng i flashy klokker.

2016-01-23T030443Z_1_LYNXNPEC0M027_RTROPTP_2_USA-POLITICS.JPG.cf.jpg


Men. Jeg er ikke øverste sjef. Jeg jobber ikke i et Selskap en gang. Og. Jeg gidder bare ikke kjøpe meg en enkel Swatch.

En enkel Swatch kan være kult nok det. Det er ikke det.

Swatch-Classic-color-password-series-Cool-black-quartz-watch-for-men-and-women-GB301.jpg


Men litt av moroa med Swatch, synes jeg, er jungelen med gøyale klokker, leken design.

Sir Dog, for eksempel. Det er gøyalt.

20190221_233428.jpg


Det mangler ikke på klassikere heller. Jellyfish og Sistem51 er udødelige.

Swatch-Jellyfish-10-01-17-9-850x566.jpg


Swatch_Sistem51_front-back_560.jpg


Mikke Mus-klokken fikk jo også litt buzz nå nylig. Med rette, synes jeg.

SWATCH-MICKEY-MOUSE_cover_NOV2018.jpg


For min del blir imidlertid Sir Dog litt for gøyalt, mens Jellyfish og Sistem51 blir litt for... tja.. lite gøyalt...? Mikke Mus? Joa, kul den. Men jeg ble egentlig aldri skikkelig glad i Mikke. Det er Donald som er en min barndomshelt fra Andeby.

10356a2010041-gerald-genta-donald-duck-1.jpg


Så. Hva skal jeg da gå for? Jeg må jo ha en Swatch i boksen. Nei, jeg må vel egentlig ikke det. Men jeg vil. Og det koster ikke akkurat skjorta heller. Så why not.

rarebirds.de er IG-navnet til en litt morsom klokkeselger jeg følger (på IG...). På sensommeren i fjor ble det delt noen bilder fra en Swatch-serie fra 1990, Swatch Chrono. Veldig spreke.

20190221_233329.jpg


I wanted one.

Sjekket bukta jevnlig siden, og for litt siden fant jeg endelig den jeg ville ha!

20190221_234247-01.jpeg


20190221_234206-01.jpeg


20190221_234022-01.jpeg


20190221_233944-01.jpeg


20190221_234049-01.jpeg


Sommerklokken 2019 er med andre ord allerede i boks. Kronograf også.

Det ble en lang intro. Men. Da er det din tur!

Har du én eller flere Swatch i boksen? Kanskje er det til og med fast feriesuvenir? Uansett. Få se!
 
  • Liker
Reaksjoner: chrbir
Her er min 12år gamle Swatch Irony Body And Soul. Brukes dessverre lite, men alltid gøy å trekke den opp og studere detaljene:)Vis vedlegg 135012 Vis vedlegg 135013
Denne hadde jeg også. Kjøpt hos urmaker i Basel, tilbake i 2001, og brukt meget flittig frem til jeg tryna kraftig på sykkel og la igjen mye bezel og glass i asfalten...
Siden det, har jeg ikke sett det igjen. Noe som er synd, da det var mitt første mekaniske ur.
 
Så mye kul her i tråden:):)
Dessverre ikke noe å vise her i tråden likevel kjøpt et dussin Swatch. Ungene tar/får dem og klokkene har en tendens å forsvinne eller bli glemt kvar noen plass:confused:
Tror swatch er fantastisk måte å få de yngre klokke interesserte og bli vant å ha noe på vristen
 
Random bilde fra det store internettet, men en slik ønsket jeg meg VELDIG mye da jeg var liten. Fikk det aldri, dessverre. Tror nok ikke jeg ville hatt en sånn på veggen i dag, men kult konsept.

50716168_358470675005236_4388659145617566451_n.jpg
 
Tja, én Swatch er en ting, men ni er noe ganske annet? Så du fikk ikke solgt? Alt blir solgt til riktig pris... :)
 
Snedig dette med Swatch.....Har denne samlingen ubrukte klokker jeg trodde skulle bli revet ut ved salg. Men ikke en eneste henvendelse eller skambud !
Hva tenker dere ?

https://www.tidssonen.no/forum/thre...olympic-games-collection-atalanta-1996.52700/

Tja, én Swatch er en ting, men ni er noe ganske annet? Så du fikk ikke solgt? Alt blir solgt til riktig pris... :)
Dere kan jo sjekke prisen her..;)
https://www.squiggly.com/us/en/swatch-box-historic-olympic-games-9-watches-box1pack.htm
 
  • Liker
Reaksjoner: fredskijj og EBH