Swatch group kutter Baselworld

giphy.gif
 
Helt naturlig. Ur presenteres idag gjennom sosiale medier og ulike klokkeblogger på nett. Swatch de største ja men ikke de første som kutter bort dette ekstravagante mellomlegget.
 
Jeg har begynt å følge Patek på Instagram og får stadig mindre lyst til å faktisk kjøpe den klokka jeg står på venteliste hos dem for.

Hvorfor må alt være så likt, og hvorfor må absolutt alt skje i sosiale medier?
 
  • Liker
Reaksjoner: Christoffer91
Det er ikke min jobb å sørge for at klokkefabrikantene ikke dummer seg ut. Patek dummer seg ut på Instagram for tiden, aner ikke hvordan de andre gjør det da jeg ikke følger dem.

Klokker er 100% følelser og image, og fullstendig irrasjonelt. Får håpe de vet hva de gjør og at det ikke bare er en gjeng undermåls "social media experts" som har blitt hørt av gamle gubber som ikke vet hva de skal gjøre for å bli "digitale".

Ikke dermed sagt at Baselworld er svaret, jeg forstår bare ikke helt vitsen med å følge med i tiden når det man driver med er utdatert - og det er hele poenget.
 
Utdatert? Mekaniske ur? Hvilken grail er du du har på gang nå etter flere års søk, og sto du ikke på venteliste hos Patek? Har de begynt med smartklokker?

En som selger, pusher vel produktet sitt til siste slutt skulle en tro.
 
Utdatert? Mekaniske ur? Hvilken grail er du du har på gang nå etter flere års søk, og sto du ikke på venteliste hos Patek? Har de begynt med smartklokker?

En begrenset JLC i edelt metall som det finnes veldig få av, men jeg vil ha en Patek på et tidspunkt også, og den jeg vil ha er veldig vanskelig å få tak i. Derfor venteliste. Foretrekker ikke-børsnoterte klokkemerker nettopp fordi de har den luksusen at de ikke trenger å levere hvert kvartal og derfor ikke finner på så mye rart.

En som selger, pusher vel produktet sitt til siste slutt skulle en tro.

En smart selger spiller det lange spillet og vet at det er livsfarlig med kortsiktig gevinst på bekostning av langsiktig strategi.

F.eks kunne nok Patek og Rolex tjent vilt mye penger om de lanserte kolleksjoner med stor logo og lavere pris, på samme måte som f.eks Boss og Armani. På sikt ville det nok også drept dem.
 
Ja her snakket vi litt rundt hverandre vedrørende salgsstrategi.
En kan, eller rettere jeg får inntrykk av at du allerede har spådd vår felles lidenskap sin snare død. Til tross for dette pløyer du penger inn i det. Intr. Og JLC bør vel snart henge opp et bilde av deg i verkstedet sitt. Det hadde vært fortjent. Så mye styr og fortsatt klokkertro!
 
  • Liker
Reaksjoner: kvasbo
Mekaniske klokker er nok kommet for å bli, men det er nok også veldig sannsynlig at smartklokker fra Apple og andre teknologigiganter kan presse noen fra den gamle garden ut av markedet. Jeg tror vi vil se noen desperate og flaue forsøk på å "henge med" fra enkelte i årene som kommer, og jeg tror dette kan resultere i et episk mageplask og muligens kroken på døra for dem som prøver. Hvis for eksempel Omega bestemmer seg for å gå all in på å produsere en smartklokke, så vil det fort bli litt som 45-åringen som fremdeles kler seg som da han var 18 og bruker hippe ord "som ungdommen likja".

giphy.gif


Det gjør ikke meg noe om denne hobbyen vår får et litt mindre nedslagsfelt, blir enda mer nerdete og at eventuelle klokkermerker som velger å hoppe etter Apple stryker med. Det vil bare gjøre at de som overlever blir flinkere til å produsere det entusiastene faktisk vil ha, med en spisset konkurranse på kvalitet og håndverk. Jeg tror faktisk det er en spennende fremtid vi går i møte, med lokale urmakere som kan produsere deler lokalt pga. stadig utvikling og økt tilgjengelighet av CNC-maskiner, implikasjonene dette har for micro-brands, for ikke å snakke om hva de større merkene kan få til når de får kniven på strupen.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: sommerled og kvasbo
For dem som driter i klokkene men bare vil ha et statussymbol (f.eks hele Kina) tror jeg klokka ryker fort når det blir en reell ulempe i hverdagen å ikke gå med en smartklokke. Da er det bare oss supernerder igjen, og vi er nok dessverre et lite mindretall blant kjøperne.

At det alltid vil være et marked tror jeg også. Men et 15-milliarder-chf-marked? Neppe.
 
  • Liker
Reaksjoner: Kohe321
Er det ikke noen paradokser ute å går her: '100% følelser & image' vs 'spisset konkurranse på kvalitet og håndverk'
Uten de store marketing pengene tror jeg det blir mindre av det første. Og uten de mange '000 ETA Swatch Group /ETA ansatte blir det så som så med kvalitet for pengene, ihvertfall industrikvalitet. For det er vel industri denne bransjen handler om selv om image-byggerne forsøker seg på mer eller mindre troverdige håndverkshistorier.
Kunsthåndverk er for de få og noe helt annet enn det industrihåndverket de fleste 'vanlige' entusiaster gleder seg over, om enn godt hjulpet av imagebyggerne. Micro brands med 3D printere som eventuell alternativ til industrilokomotivene? Tror ikke det.
Baselworld har jeg besøkt 3 ganger de siste 5 årene og som vanlig publikummer er det mest windows shopping, med få unntak uten mulighet til å kjenne på varene. De bransjefolkene jeg snakket med hadde jeg inntrykk av stort sett var gamle kjente som traff hverandre på flere andre arenaer ellers i året også. Altså ikke så mange nye impulser. Og produktnyhetene har produsentene behov for å komme med hvert kvartal så da blir verdien av Basel mindre også for dem. Tror derfor Swatch Group retretten er starten på slutten slik vi kjenner Baselworld. Kanskje enden på visa blir å slå sammen Baselworld og Art Basel så håndverkskunst og annen kunst samles :) Det er samme organisasjon som arrangerer begge.
 
Jeg lurer på hvem som blir den neste som trekker seg. Nå som Swatch ikke lenger er med så forsvinner jo en betydelig del av nyhetsverdien til messen, og det er nok flere klokkemerker som nå sitter og regner på utgifter og vurderer hva de skal gjøre. Tror ikke vi er langt unna en dominoeffekt...

Industrien går nok mot et format hvor hver enkelt produsent eller eierfirma selv organiserer en årlig begivenhet hvor de lanserer sine nyheter, gjerne med en strømmet pressekonferanse på nettet og et eget lokale hvor medlemmer av pressen og klokkeskribenter kan slippe til for å ta bilder osv.
 
Redigert: