Sverre Dahl Moss , Gulvur

Medlem
10. nov. 2018
Innlegg
1.885
Sted
Moss , Østfold.
Nå ett større prosjekt:)
Gulvuret til min mor har satt seg etter å ha stått stille en måned , ikke mulig å få i gang igjen.
For ca. 10 år siden var svigersønn til Sverre Dahl innom og vurderte uret ,
da var dommen ,må ha rengjøring og smurning.
Og da hvordan min far tenkte så regner jeg med at litt 5-56 ble brukt og penger spart:rolleyes:
Typisk fattern.....
IMG_2890.JPG
IMG_2891.JPG
IMG_2897.JPG

Siste kjente service , i 2000..
IMG_2899.JPG
IMG_2900.JPG

Her er fettet som bek..
IMG_2894.JPG
IMG_2904.JPG

Og her er det tørt , begynt å oksydere også.
IMG_2912.JPG

Mye møkk her....
Jeg har lest et sted at messingdrev ikke skal smøres men her er det messing mot stål,
er det noen som vet om det skal gå tørt eller smurt ?
R.
 
Hvis du husker tilbake til forrige prosjekt var det messing mot stål der også :)

Tror det holder å smøre "samme" sted som sist. Men i mindre ur er "foringene" steinhull. Her er de ikke det så foringene kan ofte være slitt og dermed blir hullet ovalt og det må fores opp på nytt. Ellers passer ikke alt av tannhjul som skal virke sammen optimalt.
 
Monterer sammen tørt unntagen tromlene til loddene.
De har jeg tenkt å smøre med Molykote DS , et fett som blir glattere ved økt belastning.
Resten smøres i smørekoppene når montert med Liberty Oil Products ,en syntetisk klokkeolje.
IMG_2919.JPG

Rent og pent.:D
IMG_2920.JPG

Oljekoppene er bare en forsenking i plata ved akseltappene.


R.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: tidsmarskin
Det er veldig imponerende det du gjør. Jeg har meget begrenset kunnskap når det gjelder store ur. På armbåndsur benyttes molykote aldri på roterende deler men på steder der det er stor friksjon ved kontakt ved "frem og tilbake" bevegelser. Jeg tenker at jeg ville ha undersøkt litt mer om du ikke skulle finne en bedre olje i og med at du har gjort en så bra jobb allerede. Men er på utrygg grunn her, bare at den pastaen høres litt feil ut. Er meget vanskelig å rengjøre delene senere også.
 
Den syntetiske olja jeg har bestilt kan brukes på alle delene i store ur ,
men jeg tenkte at der hvor vekta av loddene er ville det være greit med et fett som ikke presses vekk.
Har litt Moebius 9101 og 9504 disse kan kanskje brukes?
Skal søke litt mer på nettet , ingen lokal urmaker som jobber med store ur...

R.
 
Ja da misforsto jeg. Tenker lett søk på "oil watchmaker - watchmaking clock" vil gi deg mere svar. Er som skrevet svak på store ur men oppfattet bare (feil) at du skulle smøre'n opp med molykote DX. Er fortsatt et stoff som ikke blir helt borte og forurenser rensevæske så jeg pleier å rense delene i heptan eller lignende, samt mekanisk rens (i praksis en meger myk børste) der jeg mistenker molykote innen jeg putter deler i tradisjonell rensevæske.
 
Den syntetiske olja jeg har bestilt kan brukes på alle delene i store ur ,
men jeg tenkte at der hvor vekta av loddene er ville det være greit med et fett som ikke presses vekk.
Har litt Moebius 9101 og 9504 disse kan kanskje brukes?
Skal søke litt mer på nettet , ingen lokal urmaker som jobber med store ur...

R.

Hør med Vidar på Kolbotn ur :)
 
Snakket med Vidar nå , han brukte olje i alle lagrene.
Han bruker Moebius 8040(mineral olje) men synes den er noe tynn.
Jeg satser på den syntetiske jeg har bestilt .
Fant litt info på nett også og fett brukes på "kammer"som beveger div. armer/hendler.....

R.
 
Den syntetiske olja jeg har bestilt kan brukes på alle delene i store ur ,
men jeg tenkte at der hvor vekta av loddene er ville det være greit med et fett som ikke presses vekk.
Har litt Moebius 9101 og 9504 disse kan kanskje brukes?
Skal søke litt mer på nettet , ingen lokal urmaker som jobber med store ur...

R.
Hvis du tar en telefon til Asker gulv, sølv ur a/s og spør etter Christian. Tror han har peiling på store gulv ur. Har ivertfall sett et par stykker stå der som han har reparert for kunder.

Hadde en vekkeklokke jeg skulle ta service på som hadde knekt fjær og han greide ikke å skaffe ny fjær, så han skjøtet den sammen på samme måte som man gjør på store ur. Borret to hull og klinker dem sammen forklarte han meg.
 
Da er olje på plass.
Rask levering denne gangen 6 dager fra US til Moss.....Må jo da nevne at jeg sendte en klokke til nord i Norge,
det tok 7 dager.....o_O
R.
20190322_100341.jpg