"Superquartz"

Medlem
18. aug. 2011
Sted
Mellom skogen og jordet
Helt siden jeg "oppdaget" mekaniske klokker har jeg nærmest levd etter salige Valebrokks utsagn: "Å bli funnet død med en quartzklokke, det er verre enn å bli funnet død med møkkete undertøy".

Den siste tiden har jeg imidlertid blitt voldsomt fascinert av "superquartzklokker". Jeg leste om Longines sin nye V.H.P., og selv om jeg synes den klokken ikke er spesielt fin, ble jeg fascinert av tanken om en klokke som går så ekstremt riktig som den gjør. Det skyldes sikkert petimeteret i meg, men det er noe veldig, veldig fascinerende med en tidsviser som er nøyaktig, uten at den mottar noe radiosignal som stiller den hver natt. Jeg har en radiostyrt G-shock, så jeg har jo forsåvidt allerede en mer enn nøyaktig klokke. Har også en Sub som går under 1 sekund feil hver dag, men disse superquartzene er virkelig noe annet.

Jeg har sikkert blitt syk på sinnet, og det er muligens en forbigående fase, men jeg har lyst til å finne ut mer om disse. Er usikker på hva som finnes på markedet?

Noen tips?

De vet jeg vet om er:

- Sinn UX
- Grand Seiko (som ikke er aktuelle, for alle de fine GS er enten mekanisk eller spring drive).
- Longines V.H.P.

• Liker
Reaksjoner: R.Haug
Sjekk ut Certina Precidrive. Her fra en artikkel på ablogtowatch (link nederst på siden):

Meanwhile, a significant portion of the lower-end of the luxury market remains underpinned by the ever-faithful quartz movement. As they say, "you can rely on a quartz, because it never changes," and "you know exactly what you're getting, as quartz has been pretty much the same for years..." Well, that is by no means entirely true, as proven by the collaboration of Swatch Group members ETA and Certina. The PreciDrive from ETA is a quartz movement able to achieve chronometer-like accuracy, and while it may not be a new release exactly, it deserves attention for the effectiveness of its thermo-compensation mechanism, for the novel way it incorporates ceramic components into its design, and that it offers 1/100th of a second accuracy at a relatively attainable price point.

Link:
http://www.ablogtowatch.com/certina-ds-2-limited-edition-watch-high-end-precidrive-movement/

• Liker
Reaksjoner: R.Haug og runes
Er glad i min GS med nøyaktighet på +/- 5sek. i året:
IMG_2213.JPG
IMG_2116.JPG

Takk for alle svar.

Både SBGX115 (GS diver) og SBGX093 (GS antimagnetic) likte jeg veldig godt, men finner ingen av dem på hjemmesiden til Grand Seiko. Der er det kun tre "vanlige" quartzklokker. Noen som vet om dette er utgåtte modeller?

• Liker
Grand seiko er midt oppi en rebranding hvor seiko logoen erstattes av GS logoen, så alle nåværende modeller er utgått, og blir erstattet av modeller som går opp to hakk på det første nummeret.
Altså vil nok sikkert SBGX093 snart erstattes av en "SBGX293".

Om du vil ha en med SEIKO på skiven så gjelder det å slå til nå, før lageret er tømt.
Selvfølgelig kan det jo også hende at noen modeller forsvinner helt, men quartz er jo fortsatt ganske populært i japan, så tviler jo litt på at disse modellene forsvinner.

• Liker
Grand seiko er midt oppi en rebranding hvor seiko logoen erstattes av GS logoen, så alle nåværende modeller er utgått, og blir erstattet av modeller som går opp to hakk på det første nummeret.
Altså vil nok sikkert SBGX093 snart erstattes av en "SBGX293".

Om du vil ha en med SEIKO på skiven så gjelder det å slå til nå, før lageret er tømt.
Selvfølgelig kan det jo også hende at noen modeller forsvinner helt, men quartz er jo fortsatt ganske populært i japan, så tviler jo litt på at disse modellene forsvinner.

Har sett en gang til på GS hjemmeside og SBGX093 ligger der, men bare på den japanske siden, mens SBGX115 virker som om den er borte for godt.

• Liker
er nok noen igjen i butikker rundt om kring om du har lyst på en, men jeg hadde ikke blitt overrasket om at en oppdatert versjon dukker opp om litt.

• Liker