Submariner - selvopptrekkende

Medlem
25. juni 2010
Innlegg
13
Et spørsmål fra en fortsatt ganske Rolex nybegynner.

Etter vurdering frem og tilbake endte jeg på en ny Submariner 116610LN som første Rolex.
Godt fornøyd, men lurer litt på hvor lenge den egentlig skal kunne tikke og gå etter at den er lagt fra seg. AD'en påstod 72 timer, men det stemmer ihvertfall ikke for min. Ser ut til å stanse etter ca 36 timer +/-.
Nå skal det sies at jeg ikke bruker klokken døgnet rundt, og skifter også en del på så den brukes ikke daglig.
Så maks bruk er feks 3 dager på rad, ca 14 timer på håndleddet hver dag. Lar den liggge rolig og går da ca 1,5 døgn før den stanser.

Spørsmålet er dermed hva er deres erfaringer med dette? Hva kan man forvente av "self-winding" funksjonen?
 
Vanskelig å si, men du kan trekke den opp manuelt også, til du tror det er fullt også time da. Kan jo hende du har lagt den fra deg langt fra fullt?

Aner ikke hvor aktiv du er og derfor vanskelig å si noe om dette er klokken eller håndleddet det er noe galt med
 
Et spørsmål fra en fortsatt ganske Rolex nybegynner.

Etter vurdering frem og tilbake endte jeg på en ny Submariner 116610LN som første Rolex.
Godt fornøyd, men lurer litt på hvor lenge den egentlig skal kunne tikke og gå etter at den er lagt fra seg. AD'en påstod 72 timer, men det stemmer ihvertfall ikke for min. Ser ut til å stanse etter ca 36 timer +/-.
Nå skal det sies at jeg ikke bruker klokken døgnet rundt, og skifter også en del på så den brukes ikke daglig.
Så maks bruk er feks 3 dager på rad, ca 14 timer på håndleddet hver dag. Lar den liggge rolig og går da ca 1,5 døgn før den stanser.

Spørsmålet er dermed hva er deres erfaringer med dette? Hva kan man forvente av "self-winding" funksjonen?

Ut ifra litt googling så fant jeg ut at PR er 48 timer. Så om din er helt ny og den ikke går lengre enn 36 med FULLT opptrekk ville jeg tatt kontakt med AD. Noe merkelig at ad sa 72 timer :S
 
Gangreserven på kaliber 3135 som står i Submarineren din har en gangreserve på 50 timer.

Urmakeren din har nok blandet med cal 4130 som står i Daytona. Det har 72 timer.

Dersom du kun får 36 timer ut av Submarineren din så har du enten et defekt urverk, eller så har du rett og slett ikke trukket det skikkelig opp.
 
Tror nok dette kan være normalt utfra bruksmønster du beskriver. Mest sannsynlig er ikke klokken fullt opptrukket når du legger den fra deg. Kanskje du burde kjøpe deg en winder som snurrer klokken rundt når du ikke bruker den. Jeg kjøpte en av merket Beco hos den lokale urmakeren for 1500.- som jeg er godt fornøyd med.
 
Takker for gode svar og tilbakemeldinger.

Er vel mulig i slike henseender det var greit å preisere at jeg fortsatt er ganske fersk når det gjelder rolex :)
Pinlig nok hadde jeg ikke trukket den opp fullstendig, når jeg gjorde det tikket den avgårde slik den skulle - fikk ligge to døgn i fred før det var på tide å få den på håndleddet igjen.

Skal derimot sjekke ut winder - kan være en grei investering.