Subdials som har "forsvunnet"

slip

Støttemedlem
Medlem
18. juli 2012
Denne Certinaen var min første "ordentlige" klokke, jeg kjøpte den i 2002. Har ikke brukt den på sikkert 20 år, men da jeg tok den ut av boksen nå så ser jeg at blåfargen på subdials er borte, noen som har formening om hva som har skjedd? Har lakken flasset av og sklidd bak skiva? Når jeg prøver å stille klokka så stopper timeviseren rundt kl 11 og vil ikke lengre, kanskje sammenheng?

Bilde 10.09.2026, 16 32 10.jpg

Denne Certinaen var min første "ordentlige" klokke, jeg kjøpte den i 2002. Har ikke brukt den på sikkert 20 år, men da jeg tok den ut av boksen nå så ser jeg at blåfargen på subdials er borte, noen som har formening om hva som har skjedd? Har lakken flasset av og sklidd bak skiva? Når jeg prøver å stille klokka så stopper timeviseren rundt kl 11 og vil ikke lengre, kanskje sammenheng?

Vis vedlegg 437799
Lakken har vel havnet et sted så det er rimelig sikkert at det er en sammenheng ja, har aldri sett noe lignende…!

Dette er en klokke som er født med feil skive. Den prøver nå frebilsk å komme ut som panda.

(Spøk til side, trolig har det vært noe fukt eller kondens på et eller annet tidspunkt som har gitt lakkslipp. Kansje det er lakk som har kommet inn i verket, kansje det er noe rust hvis teorien om fukt stemmer)

Hvis den har lagt lenge kan det være lekkasje fra batteriet som har skadet farge og ev urverk.