SUBDIAL50 avslører 28% nedgang på brukte luksus klokker

Medlem
7. april 2018
Innlegg
197
Sted
Drammen
SUBIDAL 50: en indeks som sporer de 50 mest omsatte luksus klokkene på bruktmarkedet.
Avslører en fallende etterspørselen i sekundær markedet for luksus klokker.
:unsure:Ned ca. 28% på 12 mnd.

Personlig stusser seg over prisene SUBIDAL50 operer med på ovennevnte indeks.
F.eks. ''min'' favoritt, som er nr. 37 på SUBIDAL50 sin ranking: Rolex GMT- Master II (16710 BLRO), har en pris på £ 9.500 til £10.300

Selges ikke den for beløp langt over dette?
Og ranking 37?
Ifølge ''eksperter'' er denne modell svært populær?

Hva er det jeg misforstår?
 
SUBIDAL 50: en indeks som sporer de 50 mest omsatte luksus klokkene på bruktmarkedet.
Avslører en fallende etterspørselen i sekundær markedet for luksus klokker.
:unsure:Ned ca. 28% på 12 mnd.

Personlig stusser seg over prisene SUBIDAL50 operer med på ovennevnte indeks.
F.eks. ''min'' favoritt, som er nr. 37 på SUBIDAL50 sin ranking: Rolex GMT- Master II (16710 BLRO), har en pris på £ 9.500 til £10.300

Selges ikke den for beløp langt over dette?
Og ranking 37?
Ifølge ''eksperter'' er denne modell svært populær?

Hva er det jeg misforstår?
Ligger en 16710 til 125k på Finn. Pundet er ikke 11kr lenger, men nærmere 13. Folk vil også ha det nyeste, som 126710BLRO, som går for mye mer.
 
  • Liker
Reaksjoner: Mr.Erling
Selges ikke den for beløp langt over dette?
Hvor? og Langt over?
Om vi ser på Norge, så er det som @kire skriver så ligger de fra 125k på finn, men det betyr ikke at de selges for dette, og som sagt kan det være bedre eksemplarer enn internasjonalt "snitt", i tillegg til flere entusiaster/kjøpere enn det er tilgjengelige (for salg) gode eksemplarer i Norge.

Og ranking 37?
Ifølge ''eksperter'' er denne modell svært populær?
Hvordan ranker denne siden "popularitet"?
Det er jo stor forskjell på hvordan man kan måle populæritet, og hvor man måler det, så ville tatt alle rankinger med en klype salt med mindre man vet hva de baserer seg på. Salgssider kan jo bruke statistikk, og da kan det bli veldig stort avvik ift. f.eks. å sammenligne popularitet i antall (antall salgsannonser? antall faktisk solgt?) kontra om den er populær blant ekte klokkeentusiaster.. Og når man bruker slik statistikk, så er det mange andre faktorer, f.eks. er den produsert og solgt i stort antall? Eller lite? Lite antall produsert betyr jo ofte "populær" blant entusiaster.
Og nyere 6-sifrede er jo generelt mer "populære" siden det er mang som ikke har greie på klokker som kjøper de, kontra eldre 4- og 5-sifrede Rolex som man bør ha litt peiling på før man "invisterer".
På vintage/semivintage, så er jo salgssummen veldig avhengig av stand og tilbehør, og i Norge er det ikke ekstreme antall av 16710 og mange er sikkert pene og relativt komplette (hvilket igjen gir mer konkurranse om entusiast-kjøpere), dvs. gir kanskje høyere pris enn "utenlandsk statistikk".
Pga. ovenstående mener jeg at 5-sifrede Rolex generelt er underpriset, det er jo vanskeligere å få tak i en pen/komplett eldre utgått modell, enn en nyere 6-sifre serie i forhold til antall solgt og tilgjengelig på bruktmarkedet, men likevel er de billigere.

Hva er det jeg misforstår?
At du ikke må bruke en webside som fasit.

Jeg ville også kikket på Chrono24 som peke pinn på internasjonale priser, men tatt utgangspunkt i laveste priser på en modell (unntatt enkelte for lave pga. tilstand, useriøs selger o.l.), og tenkt at det fortsatt er prutningsmonn. Husk også på kursvariasjoner, og at det norske markedet tilpasser seg internasjonalt marked og kurser veldig tregt, etter min oppfatning (men unntak finnes selvsagt, og selgere er ofte "flinkere" til å tilpasse seg oppjustering, selv om det er pga. kurs-svingning)..