Sub 16800 vs 168000

Medlem
20. juli 2011
Innlegg
845
Sted
Bærum
Trenger litt eksperthjelp;

Lurer litt på en eldre sub før ferien; 1680, 16800.
Men så dukker det opp en fint 168000, hva er forskjellen mellom denne og 16800 ?:eek:
 
Stålkvaliteten tror jeg.
Ellers er det matt og blank skive litt avhengig av når den er produsert.
168000 er bare produsert i noen måneder som en overgang til 16610.
 
Trenger litt eksperthjelp;

Lurer litt på en eldre sub før ferien; 1680, 16800.
Men så dukker det opp en fint 168000, hva er forskjellen mellom denne og 16800 ?:eek:

168000 er så vidt jeg husker kun produsert i 1989, en skjeldenhet mellom 16800 og 16610. Disse vil etter min mening fort bli et ettertraktet samlerobjekt hvis den er orginal. Løp og kjøp eller gi meg info om klokken.
Tom
 
168000 er så vidt jeg husker kun produsert i 1989, en skjeldenhet mellom 16800 og 16610. Disse vil etter min mening fort bli et ettertraktet samlerobjekt hvis den er orginal. Løp og kjøp eller gi meg info om klokken.
Tom

Jeg har også lest at 168000 kun ble produsert i 9 mnd i 1989...
 
Jeg har også lest at 168000 kun ble produsert i 9 mnd i 1989...

Kanskje dette du leste? Fant på RF:)


Toward the end of the production run of the ref. 16800, for only about nine months, Rolex delivered a reference 168000 (note the extra zero) in which the quality of the stainless steel was upgraded from grade 316 to grade 904. The ref. 168000 used the same case as the later ref. 16610, but with the movement and dial of the earlier ref. 16800.
 
Ikke for å "kuppe" tråden, men noen som har en formening om hva en 168000 bør ligge på? Forstår det vil være variasjon mtp b/p, tilstand, osv...
 
Redigert:
Ikke for å "kuppe" tråden, men noen som har en formening om hva en 168000 bør ligge på? Forstår det vil være variasjon mtp b/p, tilstand, osv...

Jeg vil si fra under 30 for en som har byttet visere, bezelinsert, trenger service til 40 pluss for en fin orginal upolert klokke med B&P. Andre kan nok være uenige.
Tom
 
Takk for innspill Tom. Du kommer som regel med kloke ord, så jeg kjøper den! :)

Litt merkelig den fra Stockholm der da jeg trodde disse kun ble profusert i '89...!?

Noen som har noen tanker rundt viserne på min 168000?
Vet at skive og bezel insert er replacement (har den orginale bezel insert med norn ørsmå riper liggende).

På forhånd takk for innspill! :)

image_zps0f0e0642.jpg


image_zpsb2df0010.jpg
 
Redigert:
Jeg synes at hele 168000 konseptet er fryktelig forvirrende. Par år siden var jeg betatt av tanken om å eie en, og kunne ikke forstå at disse ikke gikk høyere, syntes jeg ante konturene av en "upcoming" star. I hvert fall en fellesnevner for verdistigning på utgåtte modeller vil være lavt salg - en gang "stygge" og dermed lite populære modeller (daytona, explorer II). Nå må INGEN tro at jeg synes at disse er annet enn nydelige, og jeg drømmer om de akkurat slik som alle fans gjør, men det er slik jeg har forstått at det var en gang i tiden og det ga lave salgstall. I tilfellet med 168000 så er vel den transitional (hvordan skriver man det riktig egentlig :) ). Den var en utseendemessig helt lik modell som den moderne submariner som var til salgs, bare at det skulle være en oppgradering av stålet i kassen, fra, tatt ut av husken noe som kalles 316(L ?) til 904. Dette er gresk for meg, men jeg skjønner at det er snakk om endring av materiale. Det skulle holde i grunn.
Man kan anta at de ble solgt som "vanlig" vare, og at alle gikk. Dette var simpelthen en vanlig submariner, bare det nyeste. Liksom ass :)

Ok, så har vi en vanlig sub som plutselig blir uvanlig grunnet en ny endring som kommer relativt tidlig, slik at i hvert fall en versjon av historien dukker opp, nemlig at den kun ble produsert i åtte - ni måneder før en annen modell tok over, nemlig 16610.

Jeg oppsummerer spennet av sub med dato her. Slik JEG har forstått det, og følgelig må noen bare supplere samt korrigere.

1680, først rød og derretter hvit. Har 1570 verket, med medium beat. Det er plastglass på disse her (mener det er 19800bph men kan også være 21600, har av en eller annen grunn bestemt meg for å holde meg til hodet og ikke google i dag så jeg får testet meg selv).

Så kommer 16800 og den har en ny kasseform samt safirglass. Verket blir oppgradert til et high beat på 28800 og heter nå 3035.
Kassen er i 304 stål. De tidlige modellene har matt skive slik som 1680 og etterhvert på midten av 1980 - tallet kommer det en skive med hvitgullindekser.

Det må legges til at jeg mener det finnes en ALLER første 16800 med dette verket men som fortsatt hadde samme kasse som 1680. Den skal i hvert fall være sjelden. Jeg antar at det var plastglass på denne samt en matt skive vil være logisk. Altså en 1680 med 3035 verk om du vil. Dette må jeg selv ta og kontrollere etter å ha skrevet (litt motsatt av tenk - trykk - tal i dag).

Så begynner det å bli spennende. De fleste av oss kjenner til 16610. Den har det nye stålet som kalles 904. Det er submariner som kom i ca 91 og er ansett som "vanlig" sub og ble produsert frem til ca 2008? når den nyeste med ny kasse og keramisk bezel vi har i dag kom.
Verket ble oppgradert til 3135, fortsatt 28800. Da jeg har skrudd på både 3135 samt 3035 vil jeg si at dette på mange måter er lignende verk. Ikke at delene kan benyttes om hverandre, bare at Rolex har raffinert en del av delene og løsningene på det nyere. Dette er en annen diskusjon hvis jeg skal ta den videre, som hører med til urmakertråd :).

Et sted mellom 16800 og 16610 kom altså 168000. En overgangsmodell - Transitional. Den skal da ha 3035 verk slik som 16800. Den skal ha skive med hvitgullindeks (selv om jeg mener at det har vært postet noe på nett om 168000 MED matt skive ???????).

Slik jeg forstår det skal en 168000 egentlig være en 16800 i en 16610 kasse. Jeg tar ikke opp dette med forskjellige skiver, lange og korte f- er og bokstaver som er her eller der, dette kan jeg ikke godt nok.

Eneste del på klokken som skal identifisere en av disse modellene direkte er vel hva som står på innsiden av baklokket. Der verserer det også historier om klokker som har 168000 men hvor den siste 0 ser ut til å være tilført senere og at det er synlig. Om dette er gjort av Rolex som sikkert hadde et hav av baklogg liggende, eller om det er juks aner jeg ikke sikkert. Skulle uansett TRO at det er naturlig å tenke seg at produsenten selv har gjort dette, for å utnytte varelageret effektivt.

Så kommer de trådene man kan finne på nett, produsert i ni måneder i 88 - 89, du finner modeller med matt skive fra 1985 til salgs, en fra Sverige som er fra 1986. Er det rart man BLIR forvirret.

Finnes det ikke noe helt sikkert, fra Rolex selv om dette? Vi snakker ikke akkurat om tidlig urhistorie, men en periode for under 30 år siden.

Det skal da uansett være mulig å "lage" en egen 168000. Du trenger et 3035 verk (samme som i 16800 eller en hvilken som helst Datejust fra tiden 77 - 88). Du trenger en kasse fra en 16610. Det bør vel være en av de første, med hensyn til serienummer. Du trenger et baklokk hvor det står 168000. Skive fra en 16610 antar jeg er ok. Samme med visere. Har jeg rett? Er dette noe av forklaringen til at det finnes ulike spenn på dato for produksjon? Hva er det med "myten" rundt 168000?
 
@Greg

Nå minnet du meg på at jeg har lyst på en 16800 med matt skive:) Uten at jeg husker alle detaljene, så virket dette som en rimelig bra oppsummering. Men de første 16800 hadde safir, ikke plexi. Alle 16800 har safirglass. 168000 er jo litt morsomt, men føler forskjellene blir for usynlig til at det skal bli noe spesielt attraktivt objekt. Men det virker som det er mange gærne vintage rolex-samlere som henger seg opp i detaljer, så hvem vet om noen år..
 
Redigert av en moderator:
Det er kun den "sagnomsuste første 16800 med 1680 kasse jeg evt antok hadde plexi men skal sjekke detaljer. Tenker at hvis den hadde den kassen så OG safir så har jo alle "moddernes" våte drømmer blitt en realitet i og med at det da skal finnes safir til 1680 kassen. Løsning på gåten ligger vel i om den første utgaven av 16800 virkelig hadde en 1680 kasse. :)
 
Ser at det faktisk ER en 1680 MED safir som ble den første 16800!!! :)

Det er et safirglass jeg vil ha. Er det noen som vet om man kan skaffe det fra AD fortsatt. Hvis det ikke intefererer med høyde på verket, skive så kan jeg spare det originale glasset i plast som jeg har på min redsub. Det er i hvert fall ikke mulig å skaffe lenger. :) :) :)
 
Beklager, @Callahan, men der kan jeg ikke hjelpe. :D Dette er første gang jeg hører at de første 16800 skal ha vært 1680-kasser med safir. Jeg mener å ha lest at det er umulig å få safir til å passe på kasser ment for plexiglass pga forskjellig innfestning, men fabrikken kan jo ha laget spesialglass.

Forøvrig er jeg svært begeistret for 16800 med matt skive, men med blank skive er de ikke så spennende, enten de heter 16800 eller 168000. Morsomt å ha om man skal samle alle suber, men ellers ville jeg ikke betalt noe særlig mer enn for den like 16610. Tror jeg. Men å samle alle var jo en fristende tanke...
 
Redigert av en moderator:
Har også lest at det ikke går an å sette safir på 1680-kasse, men dette kan jo være feil informert..
Enig i at en med blank skive ikke egentlig er så mye mer spennende enn 16610.