SU1 vs OSM

Medlem
8. jan. 2012
Innlegg
76
Sted
Oslo
Dilemma: Skal til Düsseldorf i nærmeste fremtid. Har lyst til å ta med en klokke hjem.

Har vært i dialog med forskjellige forhandlere og det er 2 klokker som utpeker seg;
Sinn U1 og Omega Speedmaster.

Det er stor forskjell i pris på modellene, U1 = € 1300 og OSM € 3300.

Begge kan leveres med tollpapirer så det er mulighet for MVA fradrag.

En kan få noe rabatt på OSM`en, trolig ikke på U1`en. Forhandlerne av OSM opplyser om at evnt. rabatt tar vi onsite og ikke på mail/tlf. Hvor mye som er aktuelt er ikke kjent. Har heller ikke funnet noen aktuelle satser på nett.

Det er stor forskjell på klokkene, og begge appellerer på sin måte.
Historie, «dyr» og «vanlig» mot tøffhet, «billig» og «uvanlig».

Begge er desverre ikke noe alternativ per dags dato.

Veldig i tvil og innspill mottas med takk.

(Så kan en jo diskutere om det i virkligheten er et dillemma eller bare luxusproblem...)
 
Sinn U1 eller en annen variant av Sinn. Speedmaster er flotte ur men de finnes overalt. Tenker en Sinn er et mer flerbruksur også. Ville ikke hatt på meg en Speedmaster overalt. Gå for Sinn.
 
Hei!
Disse 2 alternativ er klokker som jeg ville definert med ulikt bruksområde. speedy er nok ingen toolwatch, men passer godt til både dress, casual og normalbruk. Ulempene er vel kanskje mange skarpe kanter som er mottagelig for dings, ikke dato og manuelt opptrekk. Jeg har hatt 3 stykker og de får fort litt merker i alle fall med mitt bruk. Plexiglass stripes fort, men det er bare sjarmerende og lar seg enkelt pusse fint igjen! Fordel med speedy er chronograf-funksjonen og at den er relativt enkelt å omsette. realistisk annenhåndsveri er nok fra 13000-16000 alt etter service og tilstand. Skulle du derfor selge denne etter kort tid er nok tapet ditt i størrelsesorden 4-8000 alt etter mva etc ;)


U1 er toolwatch no.1 og stiller i en helt annen kategori enn speedy med tanke på robusthet. Jeg har ikke hatt denne selv, men ofte vært på nippet. Årsaken til at jeg ikke har kjøpt en slik er vel i grunn bare dårlig timing. Salgsmessig taper ikke disse seg så enormt heller om man skulle angre seg. Disse går vel for 6.500-8.500 (?)

Oppsummert ville jeg først og fremst vurdert behovet, samt kanskje slått til på det tilbudet som var best (størst rabatt) Jeg ville i alle fall blitt veldig glad om flere U1 ble postet i dagens! :)
 
Jeg har en Sinn og er ekstremt godt fornøyd!

Spørsmålet er imidlertid om det blir den eneste klokken du har eller ikke. Blir det den eneste ville jeg ha gått for OSR, alternativt kjøpt en Sinn og plukket opp en brukt Monaco. Det er vel ikke så langt unna totalprisen på OSR.

Ja jeg vet - spør du på TS får du andre råd enn det du ber om :cool:
 
Tolker det dit hen at du har budsjett til en Omega Speedmaster Pro?

Då er mitt råd følgende: Kjøp Sinn U1 nå, og start med å lete etter en brukt Speedmaster :)
 
@cosmo_dud sitt forslag hørtes lurt ut.
Ny Sinn og brukt Speedmaster ville jeg gått for om jeg hatt 30 gærninger å bruke (brukte Sinn U1 er det ikke så mange av)