Stygg sak i Polen

Selvfølgelig er det til sist sjåføren som er ansvarlig. Men arrangøren som har arrangert dette 9 ganger før, burde vite at mange av de som deltar på slike "løp" er ikke proffe racingsjåfører, og da burde de legge det til rette for at disse sjåførene (som har et forventningspress om å skape show) kan utfolde seg i trygge omgivelser. Og trygge omgivelser er ikke etter min mening, en vei med hundrevis av publikum plassert "noen få cm unna".

Det virker absolutt som sjåføren har kjørt over evne, men det burde overhodet ikke vært publikumssone så nære veien heller. Det jeg egentlig skal frem til er at det er flere nyanser i saken.

Gutter, Eker er inne på noe: - Det er jo ikke profesjonelle førere, det må man jo ha respekt for. Selvfølgelig trist når det er en av våre biler som er innblanda, men det er jo til sist sjåføren som har ansvaret for bilen.

Slik er det, ikke prøv på pekeleken i dette tilfellet.

Hele poenget med sånne events er jo å kjøre over evne. Det er jo derfor man ikke får forsikring på bilen under slikt, derfor veier sperres av og derfor man ikke skal ha publikum inntil veibanen.

Eker forsøker å forklare i media at bilen han er med å lage ikke automatisk skader folk; det er hans jobb.

"Pekeleken" er enkel; arrangøren tilrettelegger for en showrunde på en lukket bane og lar publikum stå inne i banen. Det er absurd.

Her kunne nok et enkelt autovern stoppet bilen fra og treffe publikum.
Uten at jeg har spesielt mye kunnskap om akkurat denne bilen, kan det se ut som føreren har skrudd av alt av sikkerhets/hjelpesystemer for og kunne brife litt ekstra. Man hører jo også at han gir alt for mye gass..

sp_1411_clip02.jpg

Hele poenget med sånne events er jo å kjøre over evne. Det er jo derfor man ikke får forsikring på bilen under slikt, derfor veier sperres av og derfor man ikke skal ha publikum inntil veibanen.

Eker forsøker å forklare i media at bilen han er med å lage ikke automatisk skader folk; det er hans jobb.

"Pekeleken" er enkel; arrangøren tilrettelegger for en showrunde på en lukket bane og lar publikum stå inne i banen. Det er absurd.

Dette fritar på ingen måte sjåføren for egen risikovurdering og gir ham heller ingen påkjørsrett. Oppegående mennesker burde sett det åpenbare risikobildet, innsett sine begrensninger og tilpasset kjøringen eller avstått fra seansen. Dette er en rikmannslek, med uskyldige barn og unge som innsats.. Kvalmt

Triste greier.

Nå synes jeg alle skal få leke, også rike, men er enig i at sjåføren burde tilpasset farten når det var åpenbart at tilskuerne stod ubeskyttet langs banen.

Koeniggsegg er kjent (iirc) for å være en håndfull "on the limit"...

Dette fritar på ingen måte sjåføren for egen risikovurdering og gir ham heller ingen påkjørsrett. Oppegående mennesker burde sett det åpenbare risikobildet, innsett sine begrensninger og tilpasset kjøringen eller avstått fra seansen. Dette er en rikmannslek, med uskyldige barn og unge som innsats.. Kvalmt

Kvalmt og uansvarlig av foreldre å plassere barna usikret så nærme biler i høy hastighet. Enig i at fører virker usikker og uerfaren men det forsvarer IKKE de foreldrene som lar barna stå så nær.

Husker med skrekk en episode for noen år siden, på F1-løp (da med V10) i Tyskland der foreldrene hadde kledd opp en 3-4 åring i fullt Williams-antrekk men penger til ørepropper hadde de ikke. Lydnivået akkurat der vi satt var enormt, under tak.

Jeg hadde aldri plassert meg selv eller barn langs det gjerdet der, aldri!

Redigert:
Meget stygg sak, Trondheim er ikke store byen så jeg vet hvem eieren av bilen er og han er vant til ekstreme HK under høyre foten, noe sier meg at det ikke var han som kjørte bilen.

Uansett får vi håpe at de som ble skadet kommer seg på beina og at rånern får straff så hatten passer.

Veldig, veldig spesielt tankesett all den tid man kjører på en lukket bane.

Hvor lukket er banen når det står mennesker tett ved den:confused:

Men la oss være enige om at det er en tragisk og trist sak, og så får "skyldspørsmålet" for hhv bilfører, arrangør osv være opp til påtalemyndighet og forsikringsselskap å vurdere.

Edit: Min mening, etter å ha sett videoen, er at arrangørene har hovedansvaret her, fordi barrierene burde vært bedre - de burde tatt høyde for at bilførere kunne miste kontrollen.

Redigert:
Hvor lukket er banen når det står mennesker tett ved den:confused:

Men la oss være enige om at det er en tragisk og trist sak, og så får "skyldspørsmålet" for hhv bilfører, arrangør osv være opp til påtalemyndighet og forsikringsselskap å vurdere.

Edit: Min mening, etter å ha sett videoen, er at arrangørene har hovedansvaret her, fordi barrierene burde vært bedre - de burde tatt høyde for at bilførere kunne miste kontrollen.

Det er ganske åpenbart når man har sett videoen ja.

Om dette var samme sted de faktisk kjørte på tid og hadde publikum på samme sted er det et mirakel at dette ikke gikk mye verre.

Generelt sett er forutsetningen for motorsport at utøver kan fokusere på å kjøre bil mens arrangør sørger for sikkerhet. Dette gjelder i det store og hele all arrangert motorsport, også i dette tilfellet.

Tragisk at folk blir skadet pga utilstrekkelig sikring.

Helt klart arrangøren som ikke har gjort jobben her.
1) Ikke tilstrekkelig sikring
2) Ingen kontroll på ferdighet hos bilist. Føreren av den bilen der skulle ikke fått lov til å kjøre etter å ha vist så dårlig kontroll så tidlig på banen.

Lei sak. Vi får håpe utfallet er best mulig og at det ikke blir varige men.

Helt klart arrangøren som ikke har gjort jobben her.
1) Ikke tilstrekkelig sikring
2) Ingen kontroll på ferdighet hos bilist. Føreren av den bilen der skulle ikke fått lov til å kjøre etter å ha vist så dårlig kontroll så tidlig på banen.

Lei sak. Vi får håpe utfallet er best mulig og at det ikke blir varige men.

Ang. punkt 2 ser vi dette gang på gang også i Norske arrangementer på f.eks rudskogen osv, men der er banen sikret tilstrekkelig slik at det utelukkende blir materielle skader ved uhell, f.eks ref Sharif og hans Koeningsegg på tur.

Skjønner ikke helt at noen kan kommentere sjåførens ferdigheter, det er jo helt irrelevant. Uhell kan skje og skjer på alle motorevents, selv med de mest erfarne førerne. Det man evt kan pålegge føreren som ansvar er å nekte å kjøre i det hele tatt fordi sikkerheten er for dårlig ivaretatt.

Forstår hva du mener @Tore, men uenig i forhold til hvaslags tilstelning dette var. Dette blir jo mer som et trackday-event å regne.
At ulykker skjer på profesjonelle løp er naturlig, på slike tilstelninger skal de profesjonelle utøverne naturligvis kjøre mest mulig på max, og i enkelte tilfeller også krysse grensenen sine for hva som egentlig er forsvarlig. På slike løp er det i de fleste tilfeller tatt hensyn til av arrangør.

Å skli rundt på den måten som føreren av den ccx-r`n gjør viser to ting. Sjåføren kjenner ikke bilen, og er i tillegg en som vil vise seg frem.
Når banen er så utrygg som den er, og det er så tydelig å se at dette ikke er en erfaren sjåfør (hvertfall ikke i den bilen) mener jeg at arrangør burde stoppet vedkommende før han fikk lov å slippe løs hestene.

Redigert av en moderator: