"Stor" klokke

Medlem
20. juli 2009
Innlegg
474
Hei, jeg er ny her - og håper på litt hjelp!

Er glad i klokker, men føler nok strømmen litt og lytter til urmakeren. Daglig bruker jeg en Sea-Dweller (40 mm) og forrige "anskaffelse" var en De Ville (40 mm).

Nå har jeg lyst på en "stor" klokke.

Ser Top Gear og godeste Jeremy har denne klokka:

http://img384.imageshack.us/i/vlcsnap9172883sb1.png/

Google osv. gir diskusjoner som går på at dette er en U-Boat, men det er ikke bekreftet.

Jeg liker ikke at den har "knotten" på feil side - og egentlig om De Ville'en min kunne blitt 50 mm (tror jeg) så hadde det vært perfekt.

- Altså, vet noen her hvilken klokke Jeremy har?

- Ut fra mitt ønske om en "stor" klokke, er det noen som kan anbefale noe? Helst Omega e.l., pris 15-40' sånn ca.

Håper på gode innspill i mitt jakt på ny klokke!

A. F.
 
Tja.. eneste Omega jeg kommer på er Railmaster 2806.52.37 - 49,2mm. Veldig klassisk og pen klokke. Dog krone på høyresiden da.

2806.52.37_main.jpg
'

Velkommen til forumet!
 
Her fikk jeg svar raskt!

Vil ha "knotten" på høyre side - så slik er Omega'en som ble anbefalt her bra. Savner at den ikke har dato da.

Men i det store og hele er dette noe slikt jeg har tenkt på.

Men er 50 mm for "stort"? Alt er relativt osv., jeg er ikke den minste karen selv men jeg er litt redd for at jeg med 50 mm går over grensen hvor det blir "harry" - om dere forstår hva jeg mener?

A. F.
 
ArthurF skrev:
Her fikk jeg svar raskt!

Vil ha "knotten" på høyre side - så slik er Omega'en som ble anbefalt her bra. Savner at den ikke har dato da.

Men i det store og hele er dette noe slikt jeg har tenkt på.

Men er 50 mm for "stort"? Alt er relativt osv., jeg er ikke den minste karen selv men jeg er litt redd for at jeg med 50 mm går over grensen hvor det blir "harry" - om dere forstår hva jeg mener?

A. F.

Jeg personlig er fan av symmetri og dato har du på mobilen! Store klokker er jo veldig inn for tiden.. men kan være slitsomt til vanlig bruk.
 
Å lytte til urmakeren/selgaren og følge strømmen høyres for meg ut som noke av det mest meiningslause ein kan gjere i forbindelse med klokkekjøp. Med ein gang urmakeren prøver å presse på meg eit produkt eller endå verre, få meg til å skifte meining, blir eg automatisk veldig skeptisk. Trur det er viktig å ikkje gløyme at dette er ein selgar som har visse produkt han av eigne årsaker har mest lyst til å selge til kunden. Sjøl likar eg å gjere grundig research sjøl på forhånd for å unngå å bli lurt, og då kan eg samtidig basere valg av klokke kun på eigen smak og eigne kunnskapar.
Og dette med store klokker, 45mm++ (sidan eg sjøl har 2stk på 44, hehe), synes eg som oftast blir litt i overkant om ikkje personen har relativt store håndledd. Men no er eg ein av dei som synes store solbriller ser ekstremt dumt ut, så eg er tydeligvis mindretall når det gjeld smak her i landet.

Og til slutt for å komme med den mest opplagte anbefalingen om du skal ha stor klokke:
IWC - Big pilot:

20073.jpg
 
ArthurF skrev:
Hei, jeg er ny her - og håper på litt hjelp!


Nå har jeg lyst på en "stor" klokke.


Håper på gode innspill i mitt jakt på ny klokke!

A. F.

Velkommen til Tidssonen !
Å ha lyst på et stort ur er jo greit....men hva er stort på deg ? Er du 162 cm og har spinkel benbygning og "måne" på toppen, ja da kan jo selv en SeaDweller se stor ut ! ;)

Tykke ur med bezel og annet i tillegg til "knotten" (som du kaller det) kan virke store, selv om noen er knappe 42mm.

Fortsett å bla i annonser, kataloger og på nettet. Se på bilder. Når du finner et ur med et utseende du liker, kan du, i ulike klokke-fora, be om å få se wristshots.
Personlig synes jeg det blir svært vanskelig å gi et konkret tips og anta at du vil følge det....Smaken er som kjent som baken,- delt ! :D

Et tips er å følge med på http://www.bigwatchforum.com

Lykke til !
 
Har du sett på Breitling sine modeller ? De har noen saftige beist helt opp til 49mm.
Super Avenger er en populær modell som er STOR og der du får mye klokke for pengene, ellers har du Bentley serien som er min favoritt.
 
Takk for mange innspill - så langt i jakten!

Breitling er ikke helt meg, unnskyld om jeg er frekk. Men jeg er på jakt etter noe mer "diskre" og stilrent denne gangen.

Lar heller ikke urmakeren styre alt, men selv om jeg er over middels interessert i klokker så er det ikke slik at jeg bruker "mye" tid på dette. Er mye styrt av det som er i tiden, når forrige James Bond klokke kom ble jeg kjøpelysten og kom hjem fra Haugesund med noe helt annet enn det jeg hadde tenkt.

Er også "stor og kraftig" nok til å kunne ha en "stor" klokke, men det jeg lurer litt på nå er hvorfor det ikke finnes flere i denne størrelsen? Ved søk på urverket.no - etter 45 mm og oppover så er det stort sett "spesialklokker" jeg får frem. Type dykking osv.

Kanskje jeg bør slå meg til ro med at størrelsen ikke er viktig, og at 45 mm er mer enn nok og at 50 mm blir harry og for spesielt interesserte?

Foreløpig er Omaga'en som ble foreslått en klar favoritt, noen som vet hva den koster i Norge?
 
Tipper den koster rundt 25000. Siden du nevnte Jeremy Clarkson kan jeg nevne at Railmasteren er en av hans store favoritter! Søk litt så finner du en tråd der han lovpriser den :)
 
..måtte bare nevne at det er helt klart en U-boat Jeremy har på armen...og IKKE en Panerai. kan anbefale panerai hvis du er fan av store klokker. De er store og forholdsvis tunge, men samtidig behagelige og diskré....

Lykke til.

PS De har U.boat på aker brygge hvis du er int. er det mye hjelp og hyggelig klokkeprat der.
 
Takk for alle svar - til en nybegynner her inne!

Jeg er nok lett påvirkelig og er bare over snittet interessert i klokker og så langt er Railmasteren som ble foreslått lenger nede min klare favoritt. Har prøvd "lillebroren" og den føltes OK men vil gjerne se den "store" før jeg bestemmer meg endelig... før jul!


Men etter å ha fulgt med her inne den siste måneden så har også Panerai fattet min interesse, og Panerai 232 som DJM postet her frister.

Må holde øyner oppe fremover når jeg er ute å reiser!!!
 
Her er min store, Débaufré Nav-B, 44mm. Finnes også i en 47mm-utgave.....
P6250035.jpg