"Stoppet i tollen – luksusklokken ble dobbelt så dyr"

Da kommer jeg "masende" med tolldokumentet mitt igjen. Da har man ihvertfall et offisielt dokument (iom at papiret er underskrevet + stemplet på tollkontoret) om at klokken befant seg i Norge før man reiste ut. Selvsagt ikke en 100% løsning, men kanskje noe tollerne heller vil godta fremfor et bilde av klokken + vg/dagbladet.

Skal ut å reise i dag, og da jeg har dratt med meg 1665`en min (som jeg jo av forståelige årsaker ikke har kvitteringen på) har jeg skrevet ut nevnte tolldokument :) @karving og skal stoppe innom tollen på Gardermoen med det. Tar ingen sjangser;)
 
Har bilder av klokkene mine, boks og papirer samt close up av serienr osv, sammen med forsiden av VG og Dagbladet (Også kjent som Proof of Life i kidnappingsverdenen;) ) Bilder lagret i nettskyen, og kan dermed enkelt bevise at ting ikke er kjøpt i utlandet, og var i mitt eie før en enventuell utenlandstur. Ikke hatt gleden av å teste dette irl enda vel og merke
Dette funket for en kompis av meg som lånte en av mine klokker på en Sverigetur og ble stoppet i tollen(stikkprøvevariant) på vei hjem. Tollerne ble raskt obs på klokken på armen hans og var egentlig klare til å ta den. Kompisen min kontaktet meg og ba meg sende bilde av sertifikatet sammen med et eller annet som oppga dato osv. Klokken slapp å overnatte på Svinesund, men de påpekte at det ikke egentlig var "normal" praksis å bruke slike bildebeviser eller lignende.. Tror nok de aller fleste tollere vil bruke sunn fornuft og latt klokken passere hvis så mye dokumentasjon hadde blitt lagt frem.. Men, hver bikkje har sin dag.. Eller no :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Genta
Jeg må si det er litt ille at Toller bruker tid på klokker fremfor narkotika...
Vel, når de først ser en klokke, som @ThoHeum skriver om, så er det forstålig. Da er det også positivt at de viser fornuft. Alternativet ville vel vært en god del papirarbeid både der, og i ettertid som ville gått med til "klokke saken". Dette er tid jeg håper de heller bruker til å fakke XXX antall narkosmuglere.

8
 
Ved såkalt skjellig grunn til mistanke om brudd på tolloven kan Tollvesenet ta beslag i gjenstand(er), med tanke på eventuell inndragning. (Tolloven § 16-13)

Med skjellig grunn menes at det må være grunnlag for Tollvesenet å hevde at det er mer sannsynlig at varen er ulovlig innført, enn at den ikke er det. Det skal altså foreligge sannsynlighetsovervekt. (I tall mer enn 50 %).

Når man kan føre bevis for at en klokke er norskkjøpt og/eller tidligere lovlig innført ved fotodokumentasjon eller lignende, vil nok ikke Tollvesenet vurdere det som at skjellig grunn foreligger.

Det er åpnet for at det skal gis nærmere forskrifter om behandling av beslag foretatt av Tollvesenet, som jeg ikke kan se er utnyttet fullt ut av lovgiver. Om en imidlertid skulle møte motstand (vrangvilje/feil toller/ikke evne å forklare seg der og da) antar jeg at en vil kunne kreve beslaget prøvd for retten, jf straffeprosesslovens kapitel 16.
 
Ved såkalt skjellig grunn til mistanke om brudd på tolloven kan Tollvesenet ta beslag i gjenstand(er), med tanke på eventuell inndragning. (Tolloven § 16-13)

Med skjellig grunn menes at det må være grunnlag for Tollvesenet å hevde at det er mer sannsynlig at varen er ulovlig innført, enn at den ikke er det. Det skal altså foreligge sannsynlighetsovervekt. (I tall mer enn 50 %).

Når man kan føre bevis for at en klokke er norskkjøpt og/eller tidligere lovlig innført ved fotodokumentasjon eller lignende, vil nok ikke Tollvesenet vurdere det som at skjellig grunn foreligger.

Det er åpnet for at det skal gis nærmere forskrifter om behandling av beslag foretatt av Tollvesenet, som jeg ikke kan se er utnyttet fullt ut av lovgiver. Om en imidlertid skulle møte motstand (vrangvilje/feil toller/ikke evne å forklare seg der og da) antar jeg at en vil kunne kreve beslaget prøvd for retten, jf straffeprosesslovens kapitel 16.

Dette vil altså si at om en har en klokke uten papirer, som det jo florerer av, vil en kunne risikere å få denne beslaglagt da det ikke vil være mulig å spore opprinnelsen av denne og dermed dokumentere lovlig innføring?
 
En viss risiko vil det nok alltid være... Men, denne reduseres antakelig betraktelig ved å fylle ut skjema nevnt før i tråden.
Tror ikke at en kun kan reddes ved å legge frem kjøpskvittering og mva papirer, men poenget må være å bevise at varen ikke er innført ulovlig. Der er det nok flere veier til Rom.
 
  • Liker
Reaksjoner: Amund
Dette lukter slik at om en "uteligger" kommer humpende i sin gjennomrustne Lada til Svinesund og har en ny Patek på hånden så kan det lukte litt. Kanskje noe nærmere denne "overveiende sannsynlig" grensen. '

8
 
  • Liker
Reaksjoner: havarduf
Dette lukter slik at om en "uteligger" kommer humpende i sin gjennomrustne Lada til Svinesund og har en ny Patek på hånden så kan det lukte litt. Kanskje noe nærmere denne "overveiende sannsynlig" grensen. '

8

Antagelig vil en våken toller i det minste ta vedkommende til side for en sjekk, tilsvarende som for den dresskledde som valser gjennom tollen med dokumentmappe og shoppingpose fra taxfree med klokkeboks i......
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel