"Stoppet i tollen – luksusklokken ble dobbelt så dyr"

Rart tidspunkt å begynne å fokuserer på dette, vil tro at privatimport av klokker har sunket drastisk det siste året grunnet elendig krone. Men på den andre siden, kan jo hende det er flere som går på grønt fordi klokken "ble dyr nok", av samme grunn som nevnt over.
 
Det ble en dyr klokke!
Kjedelig for eieren! Satset på å spare 16 laken... Det var nok ikke verd det!
Det er jo ikke ofte mann blir stoppet i rutinekontroll på grønt! Han hadde nok maksimal uflaks! Jeg tipper tollerne så at det var "noe" på gang. Nå håper jeg de er mest ute etter andre ting enn klokker, selv om man skal være ærlig!

8
 
Dette lukter litt mer av tipsing fra sveitsisk side, enn en tilfeldig kontroll. Fyren her ble stanset på samme tur som han kjøpte klokken?

Jeg har en venn som kjøpte veske + smykker i BCN. Da han landet i Norge ble han stanset av tollerne, og disse fortalte ham at de hadde fått beskjed fra tollerne i BCN om ham. Dette kunne ha vært en "vandrehistorie" hvis det ikke hadde vært for at jeg kjenner fyren.

Anywho; er man ute og reiser med klokkene sine så kan det lønne seg å ha fylt ut + stemplet tollskjema RD-0031B ("Legitimasjonsbevis for reise-/yrkesutstyr medbrakt av reisende til midlertidig bruk i utlandet").
http://www.toll.no/upload/skjema/RD-0031B_yrkesutstyr.pdf
 
Har man boks + kvittering med dato når man har vært på reise og klokka på armen sliter man jo med å forklare seg. Er jo ikke vanskelig å komme unna dette om man vil...

Jeg kommer nok aldri til å fylle ut skjema for medbrakt reise/yrkesutstyr det blir bare for dumt. Har du ditt på det tørre så merker tollerne fort det uansett.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Har man boks + kvittering med dato når man har vært på reise og klokka på armen sliter man jo med å forklare seg. Er jo ikke vanskelig å komme unna dette om man vil...

Jeg kommer nok aldri til å fylle ut skjema for medbrakt reise/yrkesutstyr det blir bare for dumt. Har du ditt på det tørre så merker tollerne fort det uansett.


Jeg har alltid med boksen til klokken når jeg er ute og reiser.....
(ha har. bare tullet. Jeg har alltid en rimeligere klokke på tur. Faste følgesvenn er Tissot T-touch...)

8
 
Har man boks + kvittering med dato når man har vært på reise og klokka på armen sliter man jo med å forklare seg. Er jo ikke vanskelig å komme unna dette om man vil...

Jeg kommer nok aldri til å fylle ut skjema for medbrakt reise/yrkesutstyr det blir bare for dumt. Har du ditt på det tørre så merker tollerne fort det uansett.

Egentlig ikke for dumt; det tar 2 min å få det underskrevet/stemplet, og da har man ihvertfall noe man kan vise til tollerne dersom det skulle bli noen spørsmål når du passerer tollen.

Gitt at du har alt på det tørre (hvilket jeg regner med at de fleste her inn har), hvordan kan man forklare/bevise at klokken er kjøpt/momset inn når man lander? Man har jo ikke kvitteringen med seg?
 
Det blir for sykt. Har jeg alt av kvittering osv på en klokke kjøpt i Norge så er det bare tut og kjør ut av landet. Har du derimot en klokke av en viss verdi uten papirer ville jeg kanskje brukt noen min. på det skjemaet.
 
  • Liker
Reaksjoner: havarduf
Egentlig ikke for dumt; det tar 2 min å få det underskrevet/stemplet, og da har man ihvertfall noe man kan vise til tollerne dersom det skulle bli noen spørsmål når du passerer tollen.

Gitt at du har alt på det tørre (hvilket jeg regner med at de fleste her inn har), hvordan kan man forklare/bevise at klokken er kjøpt/momset inn når man lander? Man har jo ikke kvitteringen med seg?

Hva med madammens vesker, sko og smykker? Etc, etc.

Nei, man blir bare paranoid av dette. Man kan jo ikke ha med seg papirer på alt man har med/på seg...

Har man rent mel i posen så går det som regel alltid greit.
 
  • Liker
Reaksjoner: fredde1972 og Olando
Hva med madammens vesker, sko og smykker? Etc, etc.

Nei, man blir bare paranoid av dette. Man kan jo ikke ha med seg papirer på alt man har med/på seg...

Har man rent mel i posen så går det som regel alltid greit.


Hva er gjeldende praksis ved tollstasjonene når en slik problemstilling dukker opp? Blir klokken beslaglagt til man kan fremskaffe bevis for kjøp i Norge / betalt mva?

(jeg prøver ikke å være vanskelig her, og jeg er helt enig med deg om at man ikke kan ha med seg en ringperm full av kvitteringer :D )
 
Skjedde faktisk med min far for et par år siden.

Ble stoppet i tollen, kvittering lå selvfølgelig hjemme.

Måtte ta av seg klokka, som ble liggende på tollen til han kunne bevise at klokka var kjøpt i Norge eller momset inn.

Ordnet seg mao raskt, men husker at fattern ikke var superfornøyd med en ekstra tur til Gardermoen.
 
Jeg vil kanskje anta at dersom en person har handlet på kort i utlandet, f. eks ur hos en urmaker, over et konkret beløp så vil norske myndigheter få informasjon om dette?
 
Jeg vil kanskje anta at dersom en person har handlet på kort i utlandet, f. eks ur hos en urmaker, over et konkret beløp så vil norske myndigheter få informasjon om dette?

Ja, dette rapporteres til noe som heter valutaregisteret. Tollvesenet tar ofte ut lister over passasjerer på en flight som de matcher med valutaregisteret, det er mao. ikke bare tilfeldigheter som gjør at noen blir stoppet i tollen med dyre klokker etc.
 
  • Liker
Reaksjoner: Amund
Har bilder av klokkene mine, boks og papirer samt close up av serienr osv, sammen med forsiden av VG og Dagbladet (Også kjent som Proof of Life i kidnappingsverdenen;) ) Bilder lagret i nettskyen, og kan dermed enkelt bevise at ting ikke er kjøpt i utlandet, og var i mitt eie før en enventuell utenlandstur. Ikke hatt gleden av å teste dette irl enda vel og merke
 
Har bilder av klokkene mine, boks og papirer samt close up av serienr osv, sammen med forsiden av VG og Dagbladet (Også kjent som Proof of Life i kidnappingsverdenen;) ) Bilder lagret i nettskyen, og kan dermed enkelt bevise at ting ikke er kjøpt i utlandet, og var i mitt eie før en enventuell utenlandstur. Ikke hatt gleden av å teste dette irl enda vel og merke
Haha, det er bra sykt at det er blitt sånn.
 
Har bilder av klokkene mine, boks og papirer samt close up av serienr osv, sammen med forsiden av VG og Dagbladet (Også kjent som Proof of Life i kidnappingsverdenen;) ) Bilder lagret i nettskyen, og kan dermed enkelt bevise at ting ikke er kjøpt i utlandet, og var i mitt eie før en enventuell utenlandstur. Ikke hatt gleden av å teste dette irl enda vel og merke
Uten kvittering så beviser vel det bare at du har tatt bilde av klokka ved siden av VG? :)
 
Uten kvittering så beviser vel det bare at du har tatt bilde av klokka ved siden av VG? :)

Saken er vel mer at om jeg feks skulle bli stoppet og tollvesnet lure på om klokken er kjøpt i utlandet (som vel er saken tråden handler om) kan jeg fremvise bilder av all dokumentasjon jeg måtte ha på klokken, samt at jeg da har bilde som viser klokken sammen med en avisforside med dato (selvsagt kan jeg ha tatt med meg en gammel avis til utlandet, tatt bilder av en klokke jeg da har kjøpt der, for så å ha bildene å vise frem ...passe sykt, men sikkert noen som kunne funnet på det også.) Skrev vel heller ikke at dette var en vanntett løsning, men vil tro det er ganske mye bedre enn ingenting. De klokker jeg har kjøpt brukt, og i tillegg har fått med kjøpskvittering (hvilket jeg vel kun har opplevd èn gang) har jeg selvsagt og bilder av kvittering.

I tillegg er det greit å ha mtp eventuelle forsikringsutfordringer om noe skulle bli stålet (da særlig serienr om man ikke har skrevet det ned)
 
Saken er vel mer at om jeg feks skulle bli stoppet og tollvesnet lure på om klokken er kjøpt i utlandet (som vel er saken tråden handler om) kan jeg fremvise bilder av all dokumentasjon jeg måtte ha på klokken, samt at jeg da har bilde som viser klokken sammen med en avisforside med dato (selvsagt kan jeg ha tatt med meg en gammel avis til utlandet, tatt bilder av en klokke jeg da har kjøpt der, for så å ha bildene å vise frem ...passe sykt, men sikkert noen som kunne funnet på det også.) Skrev vel heller ikke at dette var en vanntett løsning, men vil tro det er ganske mye bedre enn ingenting. De klokker jeg har kjøpt brukt, og i tillegg har fått med kjøpskvittering (hvilket jeg vel kun har opplevd èn gang) har jeg selvsagt og bilder av kvittering.

I tillegg er det greit å ha mtp eventuelle forsikringsutfordringer om noe skulle bli stålet (da særlig serienr om man ikke har skrevet det ned)

Da kommer jeg "masende" med tolldokumentet mitt igjen. Da har man ihvertfall et offisielt dokument (iom at papiret er underskrevet + stemplet på tollkontoret) om at klokken befant seg i Norge før man reiste ut. Selvsagt ikke en 100% løsning, men kanskje noe tollerne heller vil godta fremfor et bilde av klokken + vg/dagbladet.
 
Det å ta med seg en klokke på tur er jo ikke så uvanlig. Noen har dyrere klokker noen har skvip og andre har en enda dyrere. @Nessuno79 sin ide er vel noe av det enkleste. I tillegg så har bilder dato, ligger i en rekkefølge på skyen etc. En manipulering med en "et år gammel VG som ble tatt med til syden" ville de nok kunne oppdage lett. På den måten må vel også vår kjære logg over aktivitet her kunne være en grei dokumentasjon. Gjennom Dagens og andre tråder er klokken godt dokumentert. Dog uten serienummer etc. I et tvilstilfelle ville det nok hjelpe. (Selv løser jeg det med å bytte til reise-klokke!)

8