Stipeys Samling (06.03.10)

Oppdaterer tråden med denne godbiten:

DOXA SUB 1200T SEARAMBLER

Kjøpte denne for et par måneder siden fra et annet medlem her på sonen. De fleste kjenner vel til Doxa sine klokker, men her er en liten oppfriskning alikevel.

Doxa lanserte sin første diver med heliumsventil i 1969. Denne legendariske klokken var Doxa Sub 300T Conquistador. Nå i 2010 lanserte Doxa en hyllest til denne modellen, kalt Doxa Sub 1200T Searambler. Denne modellen er 42 mm i diameter og er forholdsvis liten i forhold til 5000 serien. Kassen er dreiet ut fra et solid stykke stål og har en WR på 1200 meter, og er utstyrt med en integrert automatisk heliumsventil. Bezelen er en 120-klikks "undirectional" i solid rustfritt stål og innehar Doxas patenterte integrerte "no decompression" dykkertabell på bezelen slik orginalen har. Lenken er den berømte "beads of rice" lenka, og på denne modellen er den videre enn tidligere modeller og har solide endeledd.

Denne godbiten er en såkalt limitert utgave og blir kun produsert i (ja du gjettet riktig) 1200 eksemplarer.

Teknisk info:

- Bredde uten krone: 42,7 mm
- Bredde med krone: 44,5 mm
- Lengde (lug-lug): 44,6 mm
- Vannavstøtende: 1200 m / 3937 ft
- Urskive diameter: 27 mm
- Heliumsventil
- Undirectional 120-klikks bezel med "no deco" dykkertabell
- High grade ETA 2824-2, 25 jewels 28,800 bph, 42 timers power reserve, dekorert av Doxa.
- Anti-shock beskyttelse
- Viserene er kopi av 1967 modellens "Sub-hands" og lumen er superluminova
- Lug size: 20 mm
- Beads of rice lenke med diver-extension

Her er noen bilder:

4864058368_8f68e3a41b_b.jpg

4863440889_89e0b4ee1d_b.jpg

4863444657_13bc0f0edc_b.jpg

4864069974_d8c87fca27_b.jpg

4863458389_df711f35d7_b.jpg

4863466073_0d4bc5cc05_b.jpg

Både Doxa og Sinn er ur jeg begynner å få øynene opp for takket være disse flotte bildene og info. Gratulerer med en flott samling!

HELSON SHARK DIVER

Etter å ha vurdert en Helson en stund ble det endelig kjøp. Valget falt på den populære Shark Diveren fra Helson watches. Vurderte også Buccaneer GMT og Shark Master fra Peter Helson, men jeg falt tilslutt for Sharkien.

Bestillte denne på en fredag, og nøyaktig en uke senere stod det en hyggelig kar fra FedEx på døra med en pakke. I min iver og glede over å ha mottat denne glemte jeg helt ut alt som heter "unboxing part MCCXXVII", "Ny pakke i posten" tråder, og gjøv løs på pakken :D:D:D:D.

Uret ble levert i en meget tøff "perm" i skinn med Helson logo på. Inni var uret med lenke, garantikort og en meget behagelig gummi/silikonreim. Selve permen er ypperlig til bruk på reise da du kan romme 3-4 klokker og 5-6 reimer i den.

Så langt; meget imponert.

Så var det på tide å justere lenka. Som nevnt i tidligere tråd ang. Helson klokker, så er jeg ikke noe fan av mess/oyster combo lenken.
Da jeg skulle justere denne ble jeg faktisk overrasket over hvor solid lenken var. Ikke noe puslete seiko lenke her, men faktisk meget bra kvalitet med tanke på prisen på hele pakken. Tight og fine ledd, skruene virket bra og ga litt motstand når man skrudde disse ut, noe som er bra siden disse har vanskeligere for å skru seg ut underveis.

Lenka justert, og det var på tide å prøve den på hånda. Som dere sikkert vet så er det en relativt voksen størrelse på denne bad boyen. Med sine respektable 280 gram + lenke gir den deg en konstant påminnelse om at dette ikke er noe pingle-ur.

Jeg bestillte med ETA verket rett og slett fordi jeg har hatt et ur med miyota verk tidligere og var ikke fornøyd med det. Det var ikke rare prisforskjellen heller så valget var enkelt.

Kassen er laget av et solid stykke kirurgisk stål og består av rette vinkler og flate overflater. Målene 45 mm x 18 mm x 54 mm, 24 mm lugs sier sitt. Antimagnetisk ratet til 70 000 a/m, og med automatisk heliumsventil gjør denne egnet til snorkling, dusjing og dypdykk i badekaret.... :D:D:D
Inni tikker ETA 2824-2 som burde være kjent for de fleste.
Safirglasset er 4 mm tykt, flatt og har AR coating. Bezelen er tight og fin med sine 120 clicks undirectional. Alle markeringer på bezelen er innsatt med superluminova C3. Det samme er også urskiva og viserene.

Lumen på dette uret er helt sinnsyk!

Konklusjonen er at dette er en utrolig bra deal for USD 700,-. Jeg er sikker på at samtlige shark diver eiere her inne på forumet er 100% enig!!!

Bilder:

4903489883_e8fc274d23_b.jpg

4903494475_d832017b45_b.jpg

4904081264_064a9f0cff_b.jpg

4903493927_c81fdeae03_b.jpg

4887492799_3525cb81d8_b.jpg

Som sagt tidligere; panzerkampfwagen. Lekre s/hv bilder forresten.
Innimellom angrer jeg litt på at jeg ikke valgte eta verk, men Miyota.
Men jeg er litt fasinert av bl.a. 21600 svingninger og robustheten verket utstråler.:mrgreen:

Mye flott, Stipey. Den Helson`en håper jeg å få se på GTG i høst. Jeg er redd mine pipearmer knapt vil kunne løfte en så massiv klokke, men tøff er den uansett.

Som sagt tidligere; panzerkampfwagen. Lekre s/hv bilder forresten.
Innimellom angrer jeg litt på at jeg ikke valgte eta verk, men Miyota.
Men jeg er litt fasinert av bl.a. 21600 svingninger og robustheten verket utstråler.:mrgreen:

Takker så meget Frodo. Det er en skikkelig tanks ja... kan ta bort 1 kg bly med denne på armen når jeg dykker :D:D

Mye flott, Stipey. Den Helson`en håper jeg å få se på GTG i høst. Jeg er redd mine pipearmer knapt vil kunne løfte en så massiv klokke, men tøff er den uansett.

Dersom du liker deg best i under 40mm sjiktet så får du nok en utfordring ja...hehe

GRATTIS, Stipey!

Her snakker vi virkelig om maritim beater, skjønner jeg.
Tenker den blir morsom å dra ned på de mørke dyp.
Høres absolutt ut som en god porsjon "value for money" dette!

:D

:::: ROLEX SUBMARINER 116610LN ::::

Siste inn er siste modell i submariner serien modell ref# 116610LN også kalt "Sub C" bland venner.
Denne skiller seg som dere vet litt ifra forrige submariner modell med maxi kasse, maxi dial, bredere minuttviser og ikke minst keramisk bezel. Når denne kom ut ifjor, ble jeg ikke forelsket. Første gang jeg prøvde en på hånden reagerte jeg på kassens utforming kontra det jeg var vandt med fra SeaDwelleren min.
Etter en liten uke på hånden så har jeg funnet roen og inngått en honeymoon med denne, fantastisk smykke og en klassiker av et ur som aldri vil gå av moten og som for alltid vil ha sine trofaste fans.

Teknisk specs kjenner dere nok fra før så jeg skal ikke gå inn på det, MEN jeg må nevne låsen, glidelock er et begrep som har kommet inn i Rolex terminologien og jeg må virkelig si at dette er helt genialt. Mikro justering av lenka går som en lek og burde vært funnet opp for lenge siden :D:D:D.

Så hva skal man konkludere med her? Jo, enkelt. Er du komfortabel med den nye kassen, maxi dial og keramisk bezel; løp og kjøp. Enkelt og greit. Hvis ikke? Hold deg til forrige sub-modell...

Bilder:

5488854206_34fe6594b6_b.jpg

5488257035_823eb13e70_b.jpg

5488257313_2712d0b8c9_b.jpg

Nydelige bilder. Jeg er neppe den eneste som får prestasjonsangst når jeg skal publisere bilder etter dette.

Jeg liker spesielt Heritagen din. Dersom de hadde produsert den i min størrelse hadde det definitivt vært på listen min.

God knall, Stipey :)

116610 er den beste allround-klokka IMHO. Lenka er helt fantastisk!