Steinhart med inhouseverk (?)

krille

Støttemedlem
Medlem
29. des. 2008
Sted
Oslo
Tyske Steinhart ser ut til å ha fått virkelige ambisjoner, for nå har de lansert sitt eget verk,
med det litt uheldige navnet ST.5 (minner navnemessig litt mye om Sea-Gull ST5).

726505013ST.5_01.jpg

Hvorvidt dette faktisk er inhouse, modifisert 2824/SW200/A10 eller noe helt nytt har jeg ikke helt klart for meg ennå, men det er jo spennende nyheter.

(og @Hammerfjord - jada, noe om Swissness, kinesisk produksjon etc)

Redigert av en moderator:
Det kan se ut som om det er et rebranded Valanvron 24 det er snakk om:

233729d1258763980-what-do-we-know-about-valanvron-movements-valanvron-24.jpg

726505013ST.5_01.jpg

Dette er så vidt jeg vet et ETA 2824-kompatibelt (ikke helt klone, men likt i mål o.l.), kinesisk-produsert Swiss Made-verk. Om det ga noen mening:)

Jeg ser for meg at Steinhart gjort en -Valanvron triks-.
Å importere en 2824-2 kinesisk klone(ST21 SeaGull) in "ébauche" og gjørt sin "finish" i Sveits.
Da blir det "Swiss-Made" under den 60% lov etc…
Litt som å importere en Ferrari motor klone fra Kina i grov demontert deler og pusse, montere, ajustere det i Italia og kalle det "Italian-Made" siden 60% av kostnader på motoren er italiensk.
Det er stemplet Swiss-Made på urverket men alt bortsett fra finish´n stinker SeaGull.
Jeg må si at Steinhart er litt frekk med å kalle det sitt eget men dem lurer bare disse som vet ingenting om urverk.
Alt av det er mulig på lovligvis vis siden patentrettigheter på disse ETA urverk er expirert...

Jeg ser for meg at Steinhart gjort en -Valanvron triks-.
Å importere en 2824-2 kinesisk klone(ST21 SeaGull) in "ébauche" og gjørt sin "finish" i Sveits.
Da blir det "Swiss-Made" under den 60% lov etc…
Litt som å importere en Ferrari motor klone fra Kina i grov demontert deler og pusse, montere, ajustere det i Italia og kalle det "Italian-Made" siden 60% av kostnader på motoren er italiensk.
Det er stemplet Swiss-Made på urverket men alt bortsett fra finish´n stinker SeaGull.
Jeg må si at Steinhart er litt frekk med å kalle det sitt eget men dem lurer bare disse som vet ingenting om urverk.
Alt av det er mulig på lovligvis vis siden patentrettigheter på disse ETA urverk er expirert...

hehe, de som bryr seg om det er inhouse eller ikke, er akkurat de samme personene som gjennomskuer det som har blitt gjort her. Kanskje ikke alle sammen, men i allefall en betydelig del?

Skal ha ordentlig inhouse verk er det bare å kjøpe opp et selskap som lager egne verk. litt som når Cartier kjøpte opp Roger dubuis. Og vips hadde man både inhouse og geneva seal. Å lage egne urverk koster flesk, bare spør breitling.

Steinhart har nok ikke råd til å kjøpe noen selskap som produsere urverk eller ikke råd til utviklingen av eget urverk.
I gjennomsnitt tar det 5 år til å utvikle et urverk og 5 år igjen før mann kan se noen profitt av det.
Alt i alt, 10 års tung investering.
Å gjør som Aquadive og satse på et uavhengig selskap som Technotime for å få tilgang til god urverk hadde pushet opp kraftig Steinhart sin priser...
Men siden vi snakker om ett merke uten prestisje og tidligere historisk, det hadde nok vært en fiasko.
Sellita er nedgravd i bestilling og da Steinhart tenkt at en kinesisk trick kunne gjør susen: Alt for kort tenkt etter min mening.

hehe, de som bryr seg om det er inhouse eller ikke, er akkurat de samme personene som gjennomskuer det som har blitt gjort her. Kanskje ikke alle sammen, men i allefall en betydelig del?

Skal ha ordentlig inhouse verk er det bare å kjøpe opp et selskap som lager egne verk. litt som når Cartier kjøpte opp Roger dubuis. Og vips hadde man både inhouse og geneva seal. Å lage egne urverk koster flesk, bare spør breitling.

Breitling baserer alle sine klokker uten kronografkomplikasjoner på ETA-2892a2, det tror jeg vi alle vet. B1, B05 etc er ikke laget inne hos Breitling...

Breitling bruker ofte den 2824-2 i 3 visere klokker og den 2892-2 er ofte brukt med Dubois-Depraz chrono moduler for noen model som den B. for Bentley.
B01 caliber er produsert 100% in-house og er den best chronometer deal mann kan få hos Breitling etter min mening.

Breitling baserer alle sine klokker uten kronografkomplikasjoner på ETA-2892a2, det tror jeg vi alle vet. B1, B05 etc er ikke laget inne hos Breitling...

B01 er vel ikke en gang LITT likt ETA 2892-a2 @Andreaskh.

Edit: så nå at du skrev "uten kronografkomplikasjoner" (men som hammerfjord påpeker over så er det ikke bare den de bruker), men fortsatt: B01=100% in house :)

Redigert av en moderator: