Stasjonsvogn - Audi vs. BMW

Alle bør, på ett eller annet tidspunkt og ikke nødvendigvis på fast basis, prøve å ratte rundt i en ny relativt ny Volvo V70. Følelsen av å bli totalt oversett i en premiumbil med listepris på 6-700 000 er noe for seg selv. Ganske digg, faktisk. :p

Interessant at alle er så samstemte. Klokkeinteresserte er vel rett og slett mer kvalitetsbevisste :D

Har selv en E91 med M-sport chassis. Go-cart og (kompakt) familiebil i ett! Har ikke prøvd siste generasjon 5xx og A6, men A4 falt i alle fall helt igjennom mot min når jeg testet for kjøp.

Det er bare det at jeg ikke helt ser meg selv som BMW sjåfør- noen tips?

Som mentalt alderdomspreget og småbybeboende småbarnsfar er jeg ganske sikkert ikke helt oppdatert på trender i tiden, for å si det forsiktig. Men er det virkelig slik at BMW-eiere oppfattes distinkt forskjellige fra Audi-eiere? Og enda viktigere: Er slike vulgært enkle generaliseringer noe verdt som argument for hvilken bil man skal velge?

Forøvrig er jeg veldig enig med flertallet i tråden: Dersom kjøreglede er en viktig faktor, kjøp BMW. Alle BMWer er sportsbiler, selv de kjipeste, avgiftstilpasset nedstrupede firmabilene og de største SUVene. Jeg har kjørt LR i femten år og fortsetter med det på trass enda en stund, men en BMW kommer jeg nok alltid til å ha.

Ja, Hopalong, forskjellen er stor.

Kort fortalt kan en si at Audi nå har overtatt "rævhåltronen" fra BMW. ;)

Kan eksempelgjøres på følgende måte:
Ser du en kar i en Audi A5 tenker du: Fet bil, sikkert et rævhål med kredittkortgjeld.
Ser du en kar i en BMW 3-serie coupe tenker du: Fet bil, det er nok både interesse og smak hos den karen der.

Ref. Top Gear :p

Jeg har kjørt LR i femten år og fortsetter med det på trass enda en stund, men en BMW kommer jeg nok alltid til å ha.

Jo jo hjertet ligger i konebilen; en gammel Defender (dama si det).

Ettersom jeg begynner å føle for en praktisk og behagelig bil ved siden av (alzheimeren nærmer seg) går det nok mot en BMW 5 serie. Begynner til og med å glede meg litt...

Artig denne tråden - vi går gjennom akkurat samme prosessen i heimen - Audi eller BMW.
Jeg hadde egentlig landet på denne nye A6.....helt til jeg begynte å huke av for ekstautsyr. Joda, det er ikke billig hos BMW heller, men Audi vinner uforskammet-prisen! I tillegg så bor jeg i Oslo og Møller er jo ikke alment kjent for god kundebehandling:cry:

Helt tilfeldig så fikk jeg også prøve gubbebilen MB E-klasse.....her har det skjedd noe. Bilen ser bra og sporty ut og har fine kjøreegenskaper. Så raskt Oslo Taxi kutter ut MB så skal jeg seriøst vurdere en...

.....hadde bare Alfa laget litt større biler:rolleyes:

Er helt enig der! Etter 2 Alfaer (147 og 159 Sportwagon) har jeg nå kjørt BMW 3-serie i 2 år. Jeg liker BMW og synes generelt at de kjører noe bedre enn Audi, men sammenlignet med Alfa blir både Audi og BMW kjedelige. Jeg var i samme BMW - Audi stasjonsvogn dilemmaet for en stund siden, og landet da på den nye BMW X3. Etter over 9mnds ventetid skal jeg hente X3en i slutten av uka. For ca samme pris som den nye 520d touring, får en 4x4, men litt mindre plass og litt kjedeligere design.

Hvis Alfa hadde hatt noen større, og gjerne SUV, hadde jeg ikke vært i tvil:)

Bare jeg som ikke skjønner Alfa helt? De ser bra ut!

Men at de er så spennende å kjøre hører fortiden til IMO. Hadde en 170hk Giulietta et par dager og maken til skuffelse skal man lete lenge etter. Ikke det at den var så innmari dårlig, bare så mye dårligere enn forventet. Ikke gikk den noe særlig og den fortjener ikke å bli nevnt i samme setning som premium når det kommer til opplevd materialkvalitet... Selv om jeg aldri skal ha en VW igjen vet jeg sannelig ikke hva jeg hadde valgt hvis det sto mellom denne og en Golf til samme prisen.

Ikke bare opplevd men reell. Har flere kamerater som har slitt med Alfaer som faller fra hverandre. Men de er vakre og har sjel, det kan ingen betvile. Kjøreegenskaper mot BMW? Tja... Morsomme å kjøre, men forhjulstrekk blir uinteressant hvis det er litt krefter inne i bildet. Synd at nye 3-serie ikke ser ut til å bli særlig pen. Alfa er utvilsomt penere.

Bare jeg som ikke skjønner Alfa helt? De ser bra ut!

Men at de er så spennende å kjøre hører fortiden til IMO. Hadde en 170hk Giulietta et par dager og maken til skuffelse skal man lete lenge etter. Ikke det at den var så innmari dårlig, bare så mye dårligere enn forventet. Ikke gikk den noe særlig og den fortjener ikke å bli nevnt i samme setning som premium når det kommer til opplevd materialkvalitet... Selv om jeg aldri skal ha en VW igjen vet jeg sannelig ikke hva jeg hadde valgt hvis det sto mellom denne og en Golf til samme prisen.

Så er vel ikke akkurat Giulietta bilen som viser alfa på sitt beste, når det gjelder kjøreegenskaper og kvalitet.
Alfa 159 MY08 og senere gir en kvalitetsfølelese på lik linje med Audi og BMW, men sant det du sier om Giulietta-en, her minner det mer om Toyota enn BMW.

Det er stor enighet om at siste ordentlige alfa var, alfa 75.
Skal jeg ha meg alfa igjen må det bli enn 1750 bertone eller en GTV6:cool:

Bare for å svare på det med Alfa - i mine øye så synes jeg både Mito og Giulietta mangler litt av det som gjør en Alfa spesiell for meg.
Opplevd kvalitet er en ting, men kjøreegenskapene er heller ikke like artige som før.
Hadde selv en 156 med Eibach fjærer en for et par år siden, maken til fin bil og artig kjøreegenskaper sliter jeg med å finne i samme prisklasse og ikke minst det at hver tur var stas uansett vær og føre om det så bare er ned til butikken.
Akkurat den følsen har jeg endelig klart å finne igjen nå med bruksbilen.
Samme gjelder også forøvrig 159, som jeg har fått glede av å kjøre noen ganger bl.a som leiebil i en måned (150hk manuel)

Ellers så stiller jeg meg 100% bak de andre her, gå for BMW - oppjazza folkevogner er for rasshøl som tror de har verdens beste bremser og kjøreegenskaper i formel-klassen:twisted:

My 2 cent