Har en Fortis med ETA 7750. Rotoren (lageret) har begynt å støye. Leste et sted at det er en diy ting folk gjør.
ja/nei?
ja/nei?
Hadde service for 6 år siden. Den har lagt i en skuff «og tørket» for det meste siden service. Hørte lyden når jeg tok den i bruk for en uke siden. Lyden har ikke blitt verre på en uke.Skal ikke mene noe om hvor lett det er å gjøre selv, men det er jo et urverk som risler og rasler litt når det trekker. Har det blitt verre enn det var? Tipper uansett hvilken som helst urmaker gjør det i en fei for noen kroner!
med andre ord: milliarder. minst! i følge 2,58 ganske passe ex-perter, i følge nokså pålitelig kilde i pentagån, som har telepatert med nrQ. kilden identifiserer seg med en defekt vannlås, men nrq kjenner avløpsdelens virkelige identitet, så det så, for nrQ bedriver FAKTA faen, for det sier mamma!Om rotorlagre skal smøres eller ikke finnes det like mange meninger om, som det finnes kjønn btw.
Bør smøres, eller bør ikke smøresmed andre ord: milliarder. minst! i følge 2,58 ganske passe ex-perter, i følge nokså pålitelig kilde i pentagån, som har telepatert med nrQ. kilden identifiserer seg med en defekt vannlås, men nrq kjenner avløpsdelens virkelige identitet, så det så, for nrQ bedriver FAKTA faen, for det sier mamma!![]()
Dette er det eneste uret jeg har med dette urverket. Kan ikke si/motsi vedr den velkjente wobble. Høres nesten ut som løs rotor når jeg legger klokkens baklokk inn til øret..Det er ikke bare den velkjente 7750-wobble da? Aldri hørt om noen som smører opp rotoren selv, men det finnes sikkert de som greier det også![]()
Vet ikke om jeg skal le, men he heDet er bare keramikke kulelagrene som ikke smøres.
Og ja 7750 Valjoux/ETA er legendarisk for å gi offshore-tur inntrykket så snart håndleddet vipper
Jeg har eid totalt sett 5stk av disse over årene og har fortsatt 3 i boksene.
Deilig å føle og høre at det lever hardt under lokket...Vrrrrrr
Vis vedlegg 428389
Hører på deg og lar en urmaker ta valget for meg.7750 er kjent for støyete rotor.
Man kan olje opp lagret og dette vil fjærne ørlite av støyen.
Ikke gjør dette om du ikke vet hva du skal gjøre. Her skal det brukes svært små mengder.
Om rotorlagre skal smøres eller ikke finnes det like mange meninger om, som det finnes kjønn btw.
Jaja, man må ha litt humoooor på saken.Vet ikke om jeg skal le, men he heLyden er mer «scratch scratch». Høres ut som en løs rotor, kanskje.. Klokken har et lite avvik pr døgn, 3-5 sekunder. Og den holder spenning på fjæren ca 40+ timer.