Størrelse på klokke

Medlem
10. sep. 2017
Innlegg
2
Sted
Oslo
Hei!

Jeg vurderer å kjøpe meg en Tudor Submariner, og ser nå på en som er 36 mm men er usikker på om den blir litt for liten.

Jeg er ca 17 cm rundt håndleddet.

Hva vil være den ideelle størrelsen for meg?
Eller er dette mer eller mindre en individuell smakssak?

Takk for svar!
 
Jeg er 18.5 cm og har brukt 36 mm en del, men trives best med 39-40 mm. 17 cm og 36 mm høres perfekt ut ;)
 
Synes 17 og 36 høres strålende ut ja. 17,5-18 her og alt over 40 ser for stort ut.
 
Omkrets sier noe, men mål gjerne bredden(?) av håndleddet ditt òg for å mer korrekt kunne sammenligne med andre. Altså flaten hvor klokken skal ligge. Noen med 17cm-håndledd kan oppleve 36mm som knøtt, andre som perfekt.

Når det gjelder Tudor Sub 36mm handler det litt om hva du vil oppnå, eller individuell smak som nevnt. Bredden på håndleddet ditt vil avgjøre om klokken ser liten ut eller ei. Tudor Sub 36mm har en lengde (lug-til-lug) på 44mm. Dette burde være langt nok for de fleste 17cm-håndledd..

..men! Skiven på en dykkerklokke vil være mindre enn en enklere klokke med lik diameter på grunn av bezelen. Her illustrert med 41mm Seamaster mot 36mm Nomos Tangente:
6174813548_ee194a0b4b_z.jpg


Dermed er det ikke like lett å blindt gå god for en 36mm dykkerklokke for alle. Jeg har selv hatt Tudor Sub 36mm og likte den svært godt. Håndledd-bredde på 57mm, maks lengde på klokke: 48mm.

Hvis du har mulighet, prøv gjerne en Seiko SKX013. Den er 38mm, som gjør skiven ørlite grann større, men har lik lengde: 44mm. Eventuelt prøv (og kjøp;)) Tudor Black Bay 36 fra fjorårets Basel. Fantastisk klokke, og bedre lenke enn de gamle Tudor Subene.
 
Redigert:
Smakssak og vanesak. Jeg er 17,5 cm og bruker alt fra 35 mm til 44 mm, hvor sistnevnte er akkurat på grensen. Når jeg f.eks. går fra 35 mm til 44 mm føles det som om jeg har tatt på meg et vegg-ur. Eller omvent: Fra 44 mm til 35 mm: Hvor ble klokka av, hva skjedde? ;) Men de følelsene går fort over, i løpet av dagen som regel. Noen ganger er faktisk litt deilig å gå til en 35-36 mm etter å hatt noen uker med 40-44.
 
  • Liker
Reaksjoner: fredskijj og acnorway
Tudor sub på 36 mm er tradisjonelt et dameur. Ikke noe galt i å bruke det, men mange som har startet med en litt for liten klokke bytter den ut etterhvert.
 
Mange gode innspill her, dette handler nok om smak og behag for de fleste. Det er jo tross alt størrelsen det kommer an på :D

Jeg er nok av den oppfatning at ur på 36mm rent visuelt passer bedre til damer enn menn, og dykkerklokker bør IMHO være på 39mm pluss - gjerne større.

Som påpekt over er det likevel stor forskjell på opplevd størrelse, der både urskivens størrelse, kassens utforming og lengde på horn påvirker resultatet.
 
  • Liker
Reaksjoner: fredskijj og andres
Takk for mange gode svar! :)

Bredden på håndleddet mitt er ca 5,5cm til dere som spurte om det