Spise og drikke – ute

Medlem
6. mars 2017
Innlegg
1.357
Sted
Norge
Endelig riktig tråd! Skal bo noen netter på The Thief neste uke. Hvilke restauranter i Oslo bør en ta seg en middag med vin på? Hadde stort hell med Dinner i fjor sommer, men tar gjerne andre tips. Åpen for all slags mat. Gjerne litt mer interessant enn Egon o.l. Vi tåler å legge igjen noen kroner, men Maaemo blir i overkant denne gangen.
 
Redigert:
Kanskje feil tråd? Skal bo noen netter på The Thief neste uke. Hvilke restauranter i Oslo bør en ta seg en middag med vin på? Hadde stort hell med Dinner i fjor sommer, men tar gjerne andre tips. Åpen for all slags mat. Gjerne litt mer interessant enn Egon o.l. Vi tåler å legge igjen noen kroner, men Maaemo blir i overkant denne gangen.

Min (og konas) favoritt!

Usikker kva Maaemo koster, og kva budsjett du tenker...
 
  • Liker
Reaksjoner: kvasbo og BigT
Kanskje feil tråd? Skal bo noen netter på The Thief neste uke. Hvilke restauranter i Oslo bør en ta seg en middag med vin på? Hadde stort hell med Dinner i fjor sommer, men tar gjerne andre tips. Åpen for all slags mat. Gjerne litt mer interessant enn Egon o.l. Vi tåler å legge igjen noen kroner, men Maaemo blir i overkant denne gangen.
Denne dukket opp på instafeeden min nå nettopp. Har stått på listen lenge, men aldri fått ut fingeren. Vinkartet skal og være meget bra!

 
  • Liker
Reaksjoner: Centurion og BigT
Et lite stykke fra The Thief, men Kolonialen Bislett er verdt bryderiet. Ultrahyggelig nabolagsbistro med fine priser, meget god vinliste og velsmakende mat. Eier er en av Maaemos grunnleggere og tidligere deleiere, Pontus Dahlström. Jeg hadde gleden av å ha han som servitør/sommelier da jeg var der sist og en mer kunnskapsrik og sympatisk mann skal du lete lenge etter.

Ellers har jeg også hatt hyggelige opplevelser på blant annet Arakataka, Happolati, Katla og Trattotoria Popolare. Ltt forskjellige steder med ulike "cuisines". Fellesnevneren er god verdi for pengene (synes jeg) og gode vinlister. Ellers har jeg også hørt mye bra om Apostrophe.
 
Et lite stykke fra The Thief, men Kolonialen Bislett er verdt bryderiet. Ultrahyggelig nabolagsbistro med fine priser, meget god vinliste og velsmakende mat. Eier er en av Maaemos grunnleggere og tidligere deleiere, Pontus Dahlström. Jeg hadde gleden av å ha han som servitør/sommelier da jeg var der sist og en mer kunnskapsrik og sympatisk mann skal du lete lenge etter.

Ellers har jeg også hatt hyggelige opplevelser på blant annet Arakataka, Happolati, Katla og Trattotoria Popolare. Ltt forskjellige steder med ulike "cuisines". Fellesnevneren er god verdi for pengene (synes jeg) og gode vinlister. Ellers har jeg også hørt mye bra om Apostrophe.
Vil også slå et slag for Kolonialen Bislett.
Var på Maeemo før jul, og det var kjempebra. Nå som det er gjort tar jeg nok heller 3-4 turer til Pontus. Blitt favorittstedet. Er også glad i Le Benjamin. Passe uformelt og alltid god stemning.

Forøvrig spiste jeg på Apostrophe sommeren 2019. Slik jeg forstod det skulle det være en form for japansk-nordisk fusion. God pizza.
 
  • Liker
Reaksjoner: BigT
Et lite stykke fra The Thief, men Kolonialen Bislett er verdt bryderiet. Ultrahyggelig nabolagsbistro med fine priser, meget god vinliste og velsmakende mat. Eier er en av Maaemos grunnleggere og tidligere deleiere, Pontus Dahlström. Jeg hadde gleden av å ha han som servitør/sommelier da jeg var der sist og en mer kunnskapsrik og sympatisk mann skal du lete lenge etter.

Ellers har jeg også hatt hyggelige opplevelser på blant annet Arakataka, Happolati, Katla og Trattotoria Popolare. Ltt forskjellige steder med ulike "cuisines". Fellesnevneren er god verdi for pengene (synes jeg) og gode vinlister. Ellers har jeg også hørt mye bra om Apostrophe.
@BigT: Katla som nevnes over her er veldig Value For The Money! Hadde glemt denne perla.
 
  • Liker
Reaksjoner: BigT og Rødland
Kanskje feil tråd? Skal bo noen netter på The Thief neste uke. Hvilke restauranter i Oslo bør en ta seg en middag med vin på? Hadde stort hell med Dinner i fjor sommer, men tar gjerne andre tips. Åpen for all slags mat. Gjerne litt mer interessant enn Egon o.l. Vi tåler å legge igjen noen kroner, men Maaemo blir i overkant denne gangen.

Kan slå et slag for Nodee Sky. Samme eiere som Dinner om jeg ikke tar helt feil.
Veldig bra på både mat og drikke. Du burde prøve en drink etter maten.(y)
 
Kanskje feil tråd? Skal bo noen netter på The Thief neste uke. Hvilke restauranter i Oslo bør en ta seg en middag med vin på? Hadde stort hell med Dinner i fjor sommer, men tar gjerne andre tips. Åpen for all slags mat. Gjerne litt mer interessant enn Egon o.l. Vi tåler å legge igjen noen kroner, men Maaemo blir i overkant denne gangen.
Ikke i umiddelbar nærhet, men kan anbefale Vinoteket. Hands down beste håndverk hva gjelder pizza og surdeig imo.
Veldig bra vinkart og bra matching opp mot maten
 
Flyttet dette ut til en egen tråd. Kan brukes i tiden fremover til restauranttips osv.

Klokt valg!

Jeg har fått så mange fine tips, at jeg føler jeg må komme med noe selv også. Det blir dog i NYC, bare for å mimre om den gangen reising var ukomplisert.

Wolfgangs Steakhouse Times Square. Herre for noen beist av noen biffer! Mer amerikansk får du det neppe. Tilbehøret er like enormt, så her kan man definitivt dele. Prismessig middels høyt (etter norsk standard). Rikholdig vinkart som tilfredsstiller både konger på Wall Street og de mer ordinære av oss. Biffen var perfekt stekt, herlig mør og freste fremdeles på varm tallerken ved servering. Joviale servitører med sedvanlig New York-tone - lett amper, om enn hyggelig. Anbefales!

Ok da, så får jeg slenge med en europeisk også. The White Room på Grand Hotel Krasnapolsky i Amsterdam. Michelin-stjerne. Rett i overkant av €200 pr. pers. for meny med vinpakke. Dette var en enorm opplevelse. Det ene kunstverket etter det andre ble servert. En slags ceviche-aktig sak med dorade er muligens den beste sjøretten jeg har smakt. Vinene matchet perfekt, og det var rause serveringer. Raust med påfyll også, uten hverken spørsmål eller kostnad. Jeg ble spesielt fascinert over en liten bordbørste i sølv med integrert smuleoppsamler. Aldri sett siden, men en så herlig snobbete sak ønsker jeg meg. Rop ut hvis noen vet hvor slikt finnes.

Takk for alle tips fra dere andre!
 
  • Liker
Reaksjoner: stefanravnanger
Digger Izakaya ved St. Olavs plass. Perfekt kombinasjon av akkurat bortgjemt nok, men samtidig sentralt. Belysningen er dunkel men det er ikke mørkt. Masse digge småretter, gode drinker og japansk øl, og du kan sitte der i timesvis og småspise og ha det megahyggelig.
 
Digger Izakaya ved St. Olavs plass. Perfekt kombinasjon av akkurat bortgjemt nok, men samtidig sentralt. Belysningen er dunkel men det er ikke mørkt. Masse digge småretter, gode drinker og japansk øl, og du kan sitte der i timesvis og småspise og ha det megahyggelig.

Izakaya støttes!
Lillebror i Strøget; Issho er også verdt en tur.
 
Sjekk ut Chez Colin på fredensborg - klassisk fransk brasserie - utrolig god mat og fantastisk vinkart - fine priser og om du ikke utforsker vinkartet altfor mye :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Rødland og Edzilla
Sjekk ut Chez Colin på fredensborg - klassisk fransk brasserie - utrolig god mat og fantastisk vinkart - fine priser og om du ikke utforsker vinkartet altfor mye :)

Man kan begynne eller avslutte kvelden i nabolokalet, på Nektar Vinbar. De har også en nice meny som funker som snacks eller full middag. Blant annet Oslo's mest hypede mac 'n' cheese-rett. Den står heldigvis til hypen!
 
  • Liker
Reaksjoner: Nicolai
Min siste virkelig gode restaurantopplevelse var på Geita Restaurant i Geitmyrsveien "bak" St.Hanshaugen. Anbefales!

Roleur, Merkur og Gapet er barer med god vin som ligger i samme område, hvis man vil innom før/etter.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Nicolai og Rødland
Sjekk ut Chez Colin på fredensborg - klassisk fransk brasserie - utrolig god mat og fantastisk vinkart - fine priser og om du ikke utforsker vinkartet altfor mye :)
Men helt forferdelig akustikk, ta med ropert. Maten er helt midt på treet. Betjeningen har det travelt. Koster mer enn det smaker etter min mening.

Omakase på LuLu (spiste der sist helg), ble til en umiddelbar favoritt. Anbefaler chef's table og brespektret Sake-smaking.
Dessuten Izakaya (litt ambivalent til om jeg vil skape ytterligere konkurranse om plassene da de ikke har bordbestilling), Kanpai, Aquarie, La Mayor, The Little Pickle eller f.eks. Schlägergården avhengig av preferanse, og budsjett.
 
Jeg ender alltid opp med å sammenligne izakaya med opplevelser i Japan. Drikke og mat er bra, men synes det er forferdelig bråkete der. Kanskje det har blitt bedre?