Spilltråden

Medlem
20. feb. 2012
Innlegg
207
Sted
Sunndalsøra
Hopp..

Fant ikke en dedikert tråd for spill, måtte det da være pc, xbox, playstation eller wii.. eller nintendo ds og playstation vita for den saks skyld :) Kan være fordi jeg er dårlig til å lete, eller så er dette en tråd som har vented på å bli laget. Har selv vært en aktiv "gamer" i flere år, og spiller fortsatt en del når jeg kommer over gode titler.

Er det flere som spiller? Isåfall hva, og på hvilken maskin?

Litt av grunnen til tråden kommer akkurat nå er at jeg akkurat satt og såg lanseringen av Xbox One, og koste meg ettersom den gjorde skam på den elendige presentasjonen av Playstation 4. (hva er greia med å lansere en konsoll uten å vise maskinen!? )

Uansett, her finner du hele lanseringen av Xbox One, showet starter en time ut i videoen.

http://www.gametrailers.com/netstorage/xboxcountdown/live.html

newxbox2013liveblog6839.jpg
 
Jeg har ikke spilt "seriøst" siden Halo 1, men det var tiden før Xbox Live så når vi spilte mp måtte vi enten spille spilt screen eller lane. Hadde mange bra Halo Lan med fire tver og fire xboxer.

Nå har jeg en 360 stående som ikke er rørt på flere år.
 
Haha.. Den gode gamle split screenen ja. Minner meg om Goldeneye på N64. Kanskje det aller beste TV-spillet gjennom tidene IMO :cool:

Enig! Hvertfall for sin tid. Spilte det på nytt for ikke så lenge siden og det sugde balle :p
 
Hahaha.. Ja det kan jeg tro! Men det må ha vekket mange gamle minner tenker jeg :eek:

Det som vekket minnene mest var musikken. Det er nok fremdeles noe av det beste som er lagd av spillmusikk. Sykt uvant å skulle styre med kun en stikke også.

Kommer aldri til å tilgi brodern for at han MISTET NES maskinen vår. Den skulle jeg kost meg med i dag den.
 
Enig! Hvertfall for sin tid. Spilte det på nytt for ikke så lenge siden og det sugde balle :p

LOL! Jeg har fortsatt N64en stående et trygt sted. Vurderte å fyre opp goldeneye igjen for noen måneder siden, men bestemte meg for å ikke ødelegge minnene:) Det var et kongespill!
 
Noe av det som gir meg mest nostalgi fra N64 eraen må være Zelda Ocarina of Time. Et av tidenes beste spill IMO. Hehe, tror faktisk sist gang Wiien ble brukt var da jeg spilte igjennom OOT igjen for 3-4 år siden. Husker det holdt seg overraskende godt! Nå samler den støv sammen med to par motion-controllere og medfølgende kabelnøste... :p

Har sett både presentasjonen av PS4 og Xbox one. Synes egentlig at Sony sin var bra, de gjorde en god jobb med å presentere diverse spill samt å hamre hjem budskapet om at spill skal stå i sentrum. Brydde meg egentlig lite om at boksen ikke ble vist. Denne xbox presentasjonen var egentlig nokså bra den også, men den virker veldig skreddersydd for USA i de fleste multimedia leddene som ikke har med spill å gjøre (talekommandoer for TV-sendinger og alt det der).

Litt lite fokus på spill, men det var jo forventet egentlig. De fikk ihvertfall sagt at de har massevis av spill på vei, og at det blir et hovedfokus, så får vi heller vente på E3 for å se mer fra den kanten. :)
 
Redigert:
Har holdt meg til Playstation opp gjennom årene, og har aldri helt blitt komfortabel med Xbox kontrollen.

Når man snakker om spill og spillserier, så er det vanskelig å komme utenom Metal Gear serien, for et spill og for en historie. Gleder meg stort til neste utgave med Snake i hovedrollen.
 
Snake? Snake!!? Snaaaaaaaaaaake!!!!!! Ahhh, good times.. MSG:3 Snake Eater er kanskje min største favoritt uavhengig av plattform og genre
 
Aldri vært noen gamer, men Gud bedre det var stas å spille wolfenstein på andre generasjons Macintosh!
 
Fin tråd!

Aahhh, på høy tid at denne tråden dukket opp!

Jeg har selv vært en ihuga gamer siden 1996, da jeg fikk en Super Nintendo med Zelda: A Link to the Past til jul. Julaften to år senere lå det en Nintendo 64 med Ocarina of Time under treet, og siden da har jeg kjøpt hver eneste nye Zelda-tittel på slippdatoen.

Selv mener jeg N64 muligens er den viktigste konsollen i historien, sett i retrospekt. Selvfølgelig har alle konsoller og maskiner før N64 kommet med viktige bidrag til spillhistorien, men ingen andre har i så stor grad satt standarder for alt som har kommet i fremtiden. Ocarina of Time er i manges (inkl mine egne) øyne verdens aller beste eventyrspill. Goldeneye og Perfect Dark satte standarden for FPS. Mario 64 og Banjo-serien definerte 3D-plattform, og Conker's Bad Fur Day viste hvordan samme sjanger kan tilpasses en helt annen målgruppe, uten at kvaliteten forringes det spor. Listen fortsetter nærmest i det uendelige over spill, spillserier og hele spillsjangre som startet på N64 og, innenfor videospillformatet, staket ut kursen for fremtiden.

Ellers er Metal Gear Solid og Final Fantasy også åpenbare bautaer som fortjener omtale. Forferdelig gode spillserier (selv om sistnevnte dessverre har mistet seg selv i mange av de siste utgivelsene) skapt av sanne visjonærer.

Videospill er kultur på lik linje som, eller over, film. De som mener videospill ikke har et kunstnerisk aspekt over seg, må sette seg ned og spille Shadow of the Colossus, Journey, eller, for den sakens skyld, BioShock.
 
@ErikJN flott post! Helt enig i alt du skriver. Og angående spill som kunst - spilte nylig igjennom Journey selv, og snakk om rørende opplevelse har jeg ikke opplevd på film eller noe annet medium på lenge. For meg ble Journey en klassiker jeg setter oppe med de aller, aller beste spillopplevelsene jeg har hatt.

Nintendo 64 er en pillar i spillhistorien. I det hele tatt må vel 1998 være et av de råeste årene for spillutgivelser noensinne. Bare se på denne listen... :D
 
Redigert av en moderator:
Her kan jeg være med! Jeg benytter både PS3 og xbox, selv om PS3en er den som får mest tid. Hvis noen vil ta en runde Call of Duty er det bare å sende dm for brukernavn!
 
Har spelt ein del opp gjennom åra.
Standarden for spillkonsoll vart satt av første generasjonen frå Nintendo - NES og Amiga.

Pcliga (pcleague) - var eit fantastisk spel. Gjekk mange timar på 286'en der.
For ein del år sidan kontakta eg han som hadde laga programmet for å få tak i det på nytt - eg hadde rota vekk disketten.
Det var ein nordmann som hadde skrevet det som eit skuleprosjekt tidlig på 90 talet. Han hadde og lekt med tanken om å lage ein online versjon av det - og angra på at han ikkje gjorde det.

Elles så er det gått eit par tusen timar på World Of Warcraft. Etter eg slutta med det så har eg ikkje fått den gode spill følelsen frå nokon andre spel. Lite speling dei siste åra.

Skal kjøpe ny TV. Er det nokon som har testa dual gaming funksjonen som nokre TV'ar har? Tenker då på at ein kan spele 2 player utan spilt screen, men med briller. Uiskker på om denne funksjonen har noko for seg?
 
Var ikke så opptatt av spill under oppveksten og det er vel bare 2-3 år siden jeg oppdaget at online multiplayer med venner kan være veldig gøy :)

Spiller litt DAYZ og venter spent på Arma III og DAYZ standalone.

DayZ attempts to portray a realistic scenario within the gameplay, with the environment having different effects on the player. A character may receive bone fractures from damage to their legs, go into shock from unexpected ambushes, receive infections from zombies or diseased players, or even faint due to low blood pressure. Thirst and hunger must be kept under control by finding sustenance in either cities or the wilderness, with body temperature playing a key part in the character's survival.[1] The game focuses on surviving and the human elements of a zombie apocalypse by forcing the player to acknowledge basic human needs like thirst, hunger and shelter. These mechanics require the player to focus on immediate goals before they can consider long-term strategies.

;)
 
Under oppveksten var det Commodore 64, så NES og deretter Amiga 500. Mine beste opplevelser var de klassiske adventure spillene fra Lucasfilm (senere Lucasarts): Monkey Island spillene, Full trottle, Sam&Max og denslags. Har nå stående en Xbox360 som jeg kjøpte samme dagen som den kom ut, men det er jaggu ikke mange timer jeg har spilt på den siden den ble kjøpt. Klarer ikke å få skikkelig godfølelse av dataspill lenger. Enten har jeg blitt eldre eller så er spillbarheten i moderne spill ikke like bra som i gode gamle dager:)

Cannon Fodder på Amiga var jo en annen klassiker som vi brukte MANGE timer på å herje med