Spesiell motorsykkel

krille

Støttemedlem
Medlem
29. des. 2008
Innlegg
4.341
Sted
Oslo
Jeg er normalt sett ikke spesielt opptatt av hverken biler eller motorsykler, men jeg er da ingeniør og opptatt av teknologi, så jeg lar meg lett fascinere hvis det er noe kult på gang. Og i dag dukket en kollega opp på jobb i en meget spesiell motorsykkel, så dette måtte jeg da knipse noen bilder av. Noen her er kanskje interessert i slikt og har moro av å se det også?

IMAG0773.jpg


IMAG0774.jpg


IMAG0776.jpg


IMAG0777.jpg


IMAG0779.jpg


Dette er en Suzuki RE5, med Wankelmotor! Etter sigende en av svært få i Norge, og totalrestaurert av eieren, som nå har kjørt >50000km med den uten havarier eller hendelser av noe slag. Det måtte blant annet byttes en hel del pakninger o.l. som originalt ikke tålte høye temperaturer, og som førte til at teknologien ikke var noen særlig suksess da disse kom på midten av 70-tallet.
 
Jeg er rimelig over snittet interessert i biler og motorsykler, men dette har jeg faktisk aldri sett før! Spennende sak ja.
 
Eh... klarer du å snike deg til et lydopptak og legge det ut her? :D Hva sto det på turtelleren?
 
Tøft bilde! RE5 er kjempekul, og en av de få wankelmotorene som faktisk fungerer. Suzuki brukte nesten alt de hadde av midler på utviklingen, og gikk nesten overende da den ble en salgsmessig fiasko. Folk hadde, sikkert mest pga skrekkhistorier fra NSU Wankeleiere, liten tiltro til teknikken, og da bensinen ble dyrere ble det enda vanskeligere å konkurrere. Hadde ikke Suzuki fått stor suksess med GS-modellene ville de neppe eksistert idag. De relativt få RE5ene som eksisterer, er nå attraktive samleobjkter. Jeg har vært på nippet til å kjøpe en slik noen ganger, men har innsett at jeg ikke er mekaniker nok til å eie en.
 
Oh! Artig, ante ikke noe slikt fantes!

Se gjerne om du klarer å snike deg til et lydopptak, og noter deg hvor lang turtelleren går. :p
 
Var på mc-mønstring sist helg. Der kom det en RE-5 og jeg forsøkte å få tatt et lydopptak, men det endte med at jeg kun fikk opptak av det som skjedde de neste fem minuttene etter at han hadde stoppet motoren. Det var kommentarer om alt fra sykler til skinnbekledde bakender på damer i passende alder :D:D:D

Lyden er ikke så spesiell som man kanskje skulle tro. Ingen som kom løpende for og se da motoren ble ruset. Ved første øyekast og på litt langt hold er det instrumentpanelet som er mest iøynefallende.
Men bevares for en sjarmende sykkel, og motorens design - herlig!

Anyway, han hadde fem slike i garasjen og påstod beskjedent at dette ikke var noe særlig spesielt...
 
RE5

Vanvittig cool og spesiell sykkel den Suzukien der.. Det er ikke hver dag man ser disse syklene og det er moro å se at noen holder dem ved like og at syklene blir brukt..

En sykkel som er restaurert og som blir flyttet til og fra utstilling i bil eller på tilhenger er ikke så spesiellt synes jeg. De skal brukes, gjerne daglig, det er noe av greia synes jeg. Kunsten ved å holde slike sykler i gang er jo det som imponerer mest på meg ihvertfall.. Moro med spesielle kjøretøy.:D

Det er vel laget noen få andre Norton med wankel motor og så var det VanVeen som bygde en Wankel sykkel. VanVeen tror jeg brukte Mazda motorer i sine sykler, som forøvrig var de dyreste syklene som var på markedet den gangen. Jeg tror ikke jeg kan komme på noen fler enn det.