Spesiell motorsykkel

krille

Støttemedlem
Medlem
29. des. 2008
Innlegg
4.341
Sted
Oslo
Jeg er normalt sett ikke spesielt opptatt av hverken biler eller motorsykler, men jeg er da ingeniør og opptatt av teknologi, så jeg lar meg lett fascinere hvis det er noe kult på gang. Og i dag dukket en kollega opp på jobb i en meget spesiell motorsykkel, så dette måtte jeg da knipse noen bilder av. Noen her er kanskje interessert i slikt og har moro av å se det også?

IMAG0773.jpg


IMAG0774.jpg


IMAG0776.jpg


IMAG0777.jpg


IMAG0779.jpg


Dette er en Suzuki RE5, med Wankelmotor! Etter sigende en av svært få i Norge, og totalrestaurert av eieren, som nå har kjørt >50000km med den uten havarier eller hendelser av noe slag. Det måtte blant annet byttes en hel del pakninger o.l. som originalt ikke tålte høye temperaturer, og som førte til at teknologien ikke var noen særlig suksess da disse kom på midten av 70-tallet.
 
Jeg er rimelig over snittet interessert i biler og motorsykler, men dette har jeg faktisk aldri sett før! Spennende sak ja.
 
Eh... klarer du å snike deg til et lydopptak og legge det ut her? :D Hva sto det på turtelleren?
 
Tøft bilde! RE5 er kjempekul, og en av de få wankelmotorene som faktisk fungerer. Suzuki brukte nesten alt de hadde av midler på utviklingen, og gikk nesten overende da den ble en salgsmessig fiasko. Folk hadde, sikkert mest pga skrekkhistorier fra NSU Wankeleiere, liten tiltro til teknikken, og da bensinen ble dyrere ble det enda vanskeligere å konkurrere. Hadde ikke Suzuki fått stor suksess med GS-modellene ville de neppe eksistert idag. De relativt få RE5ene som eksisterer, er nå attraktive samleobjkter. Jeg har vært på nippet til å kjøpe en slik noen ganger, men har innsett at jeg ikke er mekaniker nok til å eie en.
 
Oh! Artig, ante ikke noe slikt fantes!

Se gjerne om du klarer å snike deg til et lydopptak, og noter deg hvor lang turtelleren går. :p