spennende lommeur

Medlem
23. april 2012
Innlegg
2.342
Sted
Stavanger
fikk et lommeur av pappa i dag, som han han fått for lenge siden av den farsdelen av slekta hans.
på skiva står det Johan Lie Christiania
yM0Egtfh.jpg


8 tallet ser ut som det er reparert, og malt igne på den nedre delen, men nok om forsiden.

der det blir interessant er da jeg åpner baksiden, og ser dette :
RJrv8qn.jpg


vet ikke om bildet viser hva som står got nok, men det her er det som står:

Liviees Visibles
Ancre Ligne droite 15 rubis
Spiral Berguet
Baliancier Compense

bla bla bla, skjønner lite, MEN det står jo Berguet, kan kanskje dette være noe mere interessant en en omega verk?

på "lokket" er det masse små inngraveringsnummre (ala bjerke og rolex merking) som sikkert urmakeren har gjort en gang i tiden, og et serienummer "5028622"

CzPvU6Lh.jpg
 
ZPAvi0Nh.jpg


Ebe8l1Fh.jpg


står jo på "baklokket leves visobles eller noe som betyr "reiset synlig", eller "synlig løftet"
ser på urverket at det er nokså romslig, men det er jo i nesten perfekt stand, og har ingen synlig slitasje :)

noen som vil komme med en tipping på hvor gammelt sånn ca klokka er, og om den har noe verdi?
 
Lommeur er en vanskelig ting. Det er en norsk fyr med mye kunnskap på watchuseek under pocket watches. Spør han.
 
fant ut hva navnet på var : Johan Lie - lokalhistoriewiki.no

en bestefar av Alf Lie eller noe...?

johan lie (som det står på klokken) var vist en flink urmaker og overmøblerte hjem. skal vist ha hatt ansvaret for en hel haug med ur....?

Sendte mail til alf lie, og forklarte situasjonen, og lurte på om de kunne gi meg noe informasjon, eventuelt om jeg kunne stikke innom en tur med klokka, og se hva de kan "få ut av den".

er jo ikke selve klokka som er så morsom, men historien som virkelig er morsom her :)
 
ZPAvi0Nh.jpg




står jo på "baklokket leves visobles eller noe som betyr "reiset synlig", eller "synlig løftet"
ser på urverket at det er nokså romslig, men det er jo i nesten perfekt stand, og har ingen synlig slitasje :)

noen som vil komme med en tipping på hvor gammelt sånn ca klokka er, og om den har noe verdi?

Står det ikke noen bokstaver og serienummer på urverket? Hvist så kan du jo prøve å google det.
Et typisk Three Finger Bridge verk med ratchet/winding wheels. Tipper det er fra rundt ca. 1880/1905
 
Redigert: