Speedmaster vs Daytona

Showstoppers dette da ;)

470102990.jpg

Ouch avkledd :oops::)

Hadde gitt arm og en fot (men ikke begge armene) for en PND, snakker grailenes grail her:cool::D
 
For meg er manuelt opptrekk og ikke vanntett totale show stoppers om vi ikke snakker et rent dressur i gull eller bedre. Ergo Daytona for meg :eek::):)

Nå er jo nye Speedmaster Pro ratet til 10 bar, som er mer en nok for de aller fleste. Dette med at konsensus her på ts er at det må minst være 500m for at man skal kunne plaske i overflaten er noe forbaska tull. Dette er ikke tall som er satt på måfå fordi det ser kult ut på skiven, dette er testet og en del ur er vel også iso-sertifiserte, noe som absolutt ikke er noe tull. Jeg kan ikke si det for sikkert, men jeg antar at i det minste mange moderne ur tåler en del mer enn det de er ratet for også.
Klart, man må sjekke at klokken faktisk holder mål ved å få den trykktestet, noe som ikke koster mye hos en urmaker. Holder den 10 bar trykktest kan du være sikker på at den holder på svømmeturene dine. Kommer ikke lufttrykket seg inn i klokken gjør ikke vannet det.
 
  • Liker
Reaksjoner: ahpadt og Preacher
Nå er jo nye Speedmaster Pro ratet til 10 bar, som er mer en nok for de aller fleste. Dette med at konsensus her på ts er at det må minst være 500m for at man skal kunne plaske i overflaten er noe forbaska tull. Dette er ikke tall som er satt på måfå fordi det ser kult ut på skiven, dette er testet og en del ur er vel også iso-sertifiserte, noe som absolutt ikke er noe tull. Jeg kan ikke si det for sikkert, men jeg antar at i det minste mange moderne ur tåler en del mer enn det de er ratet for også.
Klart, man må sjekke at klokken faktisk holder mål ved å få den trykktestet, noe som ikke koster mye hos en urmaker. Holder den 10 bar trykktest kan du være sikker på at den holder på svømmeturene dine. Kommer ikke lufttrykket seg inn i klokken gjør ikke vannet det.

Nja uten screw down pushers stiller jeg meg skeptisk til dusjing og bading
 
Nja uten screw down pushers stiller jeg meg skeptisk til dusjing og bading

Screw down pusherne på daytona er vel bare der for å låse de? Daytonaen er like vanntett med skruene åpne, så fremt man ikke bruker kronografen under vann.

Jeg vil anta at det samme gjelder Speedmaster. Tåler den 5 bar, så tåler den 5 bar.
Og du vil aldri få et trykk på 5 bar i dusjen.

Det skal sies at jeg ikke har forsøkt å bade med speedmasteren min. Men dersom jeg hadde byttet pakninger og fått den trykktestet hadde jeg ikke vært fremmed for det.

Nå har jeg jo andre klokker med betraktelig bedre wr-rating, så når jeg skal bade tar jeg på meg noe som egner seg bedre for det (sub, doxa, skx) :)

 
Redigert:
Har etterhvert skjønt at min klokkeinterresse ikke er over snittet, jeg har aldri overveid å kjøpe hverken Speedy eller Daytona. :( Slettet mesteparten av det planlagte innlegget da jeg har selvinnsikt nok til å skjønne at jeg hadde tråkket på en del tær. :eek:
Tom
 
Har etterhvert skjønt at min klokkeinterresse ikke er over snittet, jeg har aldri overveid å kjøpe hverken Speedy eller Daytona. :( Slettet mesteparten av det planlagte innlegget da jeg har selvinnsikt nok til å skjønne at jeg hadde tråkket på en del tær. :eek:
Tom
Når ble tær så hårsår at en ikke skal kunne gi uttrykk for hva en mener? Nei, kom an igjen og øs av dine meningers mot. Det tåler vi.
 
Pyse! Kom igjen, @Tomine ;)
OK, hvor vanskelig er det å få en mekanisk klokke til å fungere på månen? Ikke vanskelig, ref. Omega Speedmaster som "vant" konkurransen, ta med Sinn og Rolex som også har vært på tur sammen med antagelig flere merker. Blir litt som hvilken klokke satt på armen til Chuk Jeager når han brøt lydmuren - flyet var det esensiellet kruxet for suksess. Noe helt annet er når du får en fysisk påvirkning som slag /vibrasjoner/trykk under vann - ta med Speedmasteren på jevnlige undervannsutfordringer og fysiske utfordringer av det ekstreme slaget så ser du resultatet - DNF.

Når det gjelder Daytona er layouten og finish helt nydelig, problemet er at den ikke er operativ brukelig - størrelse og design tenderer sterkt til å appellere til det kvinnelige kjønn-hvilket jeg ikke har noe i mot.

JM2C, jeg vil uansett ikke ha noen av disse i min box - her har jeg kun dannede ur som tåler en lunken dusj og lett kroppsabeid. Vet jeg vil få adskillige nay-sayers, but what the F..... kjøp en Lange, AP, PP eller noe annet dyrt som ikke tåler annet enn kontortjeneste.
Tom
 
OK, hvor vanskelig er det å få en mekanisk klokke til å fungere på månen? Ikke vanskelig, ref. Omega Speedmaster som "vant" konkurransen, ta med Sinn og Rolex som også har vært på tur sammen med antagelig flere merker. Blir litt som hvilken klokke satt på armen til Chuk Jeager når han brøt lydmuren - flyet var det esensiellet kruxet for suksess. Noe helt annet er når du får en fysisk påvirkning som slag /vibrasjoner/trykk under vann - ta med Speedmasteren på jevnlige undervannsutfordringer og fysiske utfordringer av det ekstreme slaget så ser du resultatet - DNF.

Når det gjelder Daytona er layouten og finish helt nydelig, problemet er at den ikke er operativ brukelig - størrelse og design tenderer sterkt til å appellere til det kvinnelige kjønn-hvilket jeg ikke har noe i mot.

JM2C, jeg vil uansett ikke ha noen av disse i min box - her har jeg kun dannede ur som tåler en lunken dusj og lett kroppsabeid. Vet jeg vil få adskillige nay-sayers, but what the F..... kjøp en Lange, AP, PP eller noe annet dyrt som ikke tåler annet enn kontortjeneste.
Tom
Dette var vel ikke noe å holde tilbake vel;)

Jeg syntes det er viktig å tenke på tid og formål med disse urene.
Begge er laget med motorsport som målgruppe, derav tachymeter skalaen, som det viktigste element. Disse ur traff jo markedet henholdsvis på 50 og 60 tallet, altså i en tid hvor 42 og 40mm ur ble ansett som store og maskuline.

Nå tåler jo begge disse urene både "lett kroppsarbeide og en lunken dusj".
NASA sine tester står det mye om på nettet, så jeg skal ikke si noe om disse, men de var ganske brutale. Derimot vanntålighet var ikke noe tema, vann traff jo astronautene først ved hjemkomst og da betød det ikke noe om uret gikk i stykker.
Interessant er det jo at Daytona'n også ble NASA testet uten å bestå.
 
Man kan vel ikke akkurat påstå at en klokke godkjent for romferd og fritidssysler ute i verdensrommet ikke tåler juling? Bare under takeoff snakker vi ekstreme påkjenninger for alt av utstyr, G-krefter og ekstreme rystelser bare for å nevne noe.
Pluss det faktum at det er litt temperatursvingninger der oppe. Fra ekstremt varmt til ekstremt kaldt. Så at en speedy er robust er det liten tvil om, hvertfall hvis man leser om hva de ble utsatt for.
Om det er verdens mest robuste ur, neppe, men at det tåler hva vi måtte klare å gjøre det tror jeg nok ikke er noe problem. Ang det med vanntetthet, man får bare ha en egen badeklokke da:) problem løst og en unnskyldning for å ha flere klokker:)
 
Tom,

Litt off topic, men hva er din tanker rundt Sinn U1000? Den er lesbar og tåler det meste av abuse :)
 
Skjønner, men skjønner ikke ... Hva er det en Daytona ikke kan være med på (for en person uten dykkersertifikat)?
Misforstå meg rett men i mine øyne er ikke Daytona en Toolwatch. Den har for dårlig lesbarhet i dårlig belysning og for dårlig vanntetthet. Dette er en flott klassiker som tåler å brukes men jeg synes ikke denne kler "battlescars" , det gjør en toolwatch. JM2C.
Tom