Speedmaster fra 1979?

Medlem
13. mai 2014
Innlegg
863
Sted
Drøbak
God kveld Omega guruer!

Jeg har veldig lyst til å tette ett hull i samlingen, nemlig en "birthyear" klokke. Er skikkelig sugen på en måneklokke også og da tenkte jeg å kombinere disse. Dette ser ut til å bli vanskeligere enn først antatt da jeg så langt ikke har funnet en eneste Speedy fra 1979 så langt i jakten!!?

Ble denne i det hele tatt produsert i 1979? Sett noen Mark 3 eller 4 fra 79, men altså ingen moonwatch... Dette var vel omtrent Quartz periodens høyde, kan det faktisk være at markedet ikke ville ha flotte måneklokker dette året?

Har forsøkt å lete litt etter ref nr, men ikke funnet noe jeg tør stole på enda. Noen opplyste medlemmer som kan hjelpe meg litt på vei her? Har Omega noe register eller oversikt med slik info? Stalltips til respektable selgere/ sider tas i mot med stor takk.

På forhånd takk for respons og Fortsatt god aften til dere alle.

Mvh

KH
 
Takk for tips @2JHead. Kikket her en del, men denne siden tar hovedsakelig for seg klokker pre 1978.

Finner en helgull Apollo XI 10th anniversary variant, men that is it. Her er det riktignok mulig å kombinere 3 i en, men den koster litt mer enn hva jeg hadde sett for meg.

Andre med hint, tips eller vink?
 
Redigert av en moderator:
Takk for tips @2JHead. Kikket her en del, men denne siden tar hovedsakelig for seg klokker pre 1978.

Finner en helgull Apollo XI 10th anniversary variant, men that is it. Her er det riktignok mulig å kombinere 3 i en, men den koster litt mer enn hva jeg hadde sett for meg.

Andre med hint, tips eller vink?

Min prisliste fra The Master of Omega lister bare referansene ST 145.0022 som Speedmaster Professional mellom 1970 og 1980, så vidt jeg vet ble denne produsert i hele den perioden. Prøv f.eks Chrono24, der ligger det masse Speedmaster.
 
Redigert av en moderator:
Hei, må rette meg selv litt etter søk på nettet. Her brukes ref ST 145.022 mest. I følge min prisoversikt så finnes det mange andre betegnelser på denne også, som 3570.xxx, 3390.xx, men om noen av disse er relevante kun for 1979 har jeg ikke svar på.

Dersom du søker på 145.022 og 1979 får du en del treff, bl. a en klokke som nettopp er solgt på Watchuseek.

Ser at på Chrono24 er nesten halvparten av klokkene oppgitt uten årstall, så det kan være du bør sjekke serienummer i tillegg. Finnes flere (og ulike?) lister over når ulike serienummer for Omega ble produsert. Jeg vil anta at for måneklokke som er produsert etter ca 1970 så er tilstand mer avgjørende for pris enn årstall, og mange vil da ikke oppgi årstall.

Ellers kan det godt være det ble solgt flere av spesialvariantene enn måneklokka på dette tidspunktet, men det må andre svare på.
 
Jeg har selv vært i nesten samme båt som deg. Jeg har lett etter en '84-modell (fødselsår) i ca. ett år, men ga til slutt opp og kjøpte en Speedmaster som jeg har vært veldig fornøyd med. 1984 var midt under kvartskrisa og det er tilsynelatende få eksemplarer ute på markedet. I tillegg gjorde Omega et bytte i serienummer akkurat ved 83/84, noe som gjør det enda vanskeligere å finne en bekreftet 84-modell. 1984 og 1979 har dermed noen av de samme utfordringene mtp. tilgjengelighet.

Likevel er du litt heldig som ser etter en '79er. Dette er jo det første jubileumsåret for månelandingen og det ble lansert jubileumsmodeller både i gull og stål. Modellen i stål heter ST345.0808, og jeg ville sett etter den om jeg var deg.