Speedmaster 1861 (Moonwatch) og fremtidig prisutvikling

Medlem
8. okt. 2011
Innlegg
97
Sted
Lillestrøm
Nylig leste jeg på forumet at det ble spekulert i ovennevnte.
Omega Speedmaster 311.30.42.30.01.005 er som kjent en utgående modell som nå erstattes med det mer moderne co-axial calibret 3861.
Fremgang og utvikling er normalt bra, men personlig er jeg skeptisk på et slikt ikonisk ur som "Moonwatch" faktisk er.

Jeg tror mange, meg inkludert, vil søke etter det som er nærmest mulig originalen. Med co-axial tar man et stort steg vekk fra dette.
I årene som kommer vil det bli spennende å se etterspørselen etter velholdte og pene 1861 og eldre modeller.

Her tror jeg det kan bli press og høy prisutvikling.

Har jeg et poeng?

Kjør debatt!
 
  • Liker
Reaksjoner: Swearengen
Jeg tror heller ikke dette påvirker prisene i noe særlig grad. I hvertfall ikke oppover. Omega har jo spydd ut millioner av den gamle utgaven og jeg kan vanskelig se for meg at den blir spesielt mye mer attraktiv enn den var før den ble discontinued. Tror tvert i mot at den blir liggende der den hører hjemme, som en kurrant klokke til rundt 30k.
 
  • Liker
Reaksjoner: kvasbo
Jeg tror heller ikke dette påvirker prisene i noe særlig grad. I hvertfall ikke oppover. Omega har jo spydd ut millioner av den gamle utgaven og jeg kan vanskelig se for meg at den blir spesielt mye mer attraktiv enn den var før den ble discontinued. Tror tvert i mot at den blir liggende der den hører hjemme, som en kurrant klokke til rundt 30k.

Håper du har rett, men jeg synes jeg ser at prisene har skutt i været. Jeg vet ikke om dette har så mye med at den er discontinued, men heller at prisene på 1861 økte rimelig bra før den gikk ut av produksjon. For et par-tre år siden kjøpte og solgte jeg to nesten nye (...jeg har et ambivalent forhold til Speedy :rolleyes: ) til 30-32k, nå synes jeg å se at de ligger på 40k ++. De siste annonsene her på TS er en 2016 SS til 56k og en 2020 til 50K.
Jeg håper ikke dette er markedsverdi:oops:
 
  • Liker
Reaksjoner: Tacoking
Jeg synes jo dette er en legitim og interessant debatt, tydeligvis i motsetning til enkelte som har veldig behov for å markere at de distanserer seg fra klokkeriet og alt som har med prisutvikling å gjøre.
Jeg er ingen invistor, og er heller ikke på klokkeriet, men oppfatter ikke at vinklingen i dette tilfellet utelukkende handler om cashmoney. Hvis taket her inne skal være så lavt, så blir det kjedelig.
Personlig synes jeg trådstarter er inne på noe med at man ved nytt urverk fjerner seg noe fra klokkene som har vært på månen eller andre eventyr I NASA-regi, (forskjellene på 321 og 1861 var vel marginale, uten at jeg skal påberope meg å være urmaker) samtidig er vel den nye modellen også testet og godkjent for denne type bruk. Mener jeg har lest det hvert fall.
Så hva skjer når Trump 2.0 sender folk til månen?!
Bruktprisene har jo steget jevnt og trutt de siste årene, men det er vel mest knyttet til Omega sine prisøkninger.
Jeg opplever situasjonen som @Ban også sier, jeg solgte for 30+ for noen år siden og ser nå at de ligger ute til 40+.
Hva de faktisk går for vet jeg ikke, men jeg tror man skal være veldig fornøyd hvis man får en for 30k.
 
  • Liker
Reaksjoner: Rød og Tacoking
Håper du har rett, men jeg synes jeg ser at prisene har skutt i været. Jeg vet ikke om dette har så mye med at den er discontinued, men heller at prisene på 1861 økte rimelig bra før den gikk ut av produksjon. For et par-tre år siden kjøpte og solgte jeg to nesten nye (...jeg har et ambivalent forhold til Speedy :rolleyes: ) til 30-32k, nå synes jeg å se at de ligger på 40k ++. De siste annonsene her på TS er en 2016 SS til 56k og en 2020 til 50K.
Jeg håper ikke dette er markedsverdi:oops:
Jeg har registrert at de er relativt friskt priset jeg også, men kan vanskelig se for meg noen betale 50k for en moonwatch. Det er jo en ting hva folk priser de for og gjerne noe helt annet hva de går for. Husker selv for tre år siden hvor jeg fikk en helt ny fra AD med rabatt for 34k. Da gikk det liksom an, da var det value for money. Jeg synes nesten det ble optimistisk når de begynte å skulle ha over 40, over 50 er utopisk for min del.
 
Jeg håper den går litt ne
Jeg tror heller ikke dette påvirker prisene i noe særlig grad. I hvertfall ikke oppover. Omega har jo spydd ut millioner av den gamle utgaven og jeg kan vanskelig se for meg at den blir spesielt mye mer attraktiv enn den var før den ble discontinued. Tror tvert i mot at den blir liggende der den hører hjemme, som en kurrant klokke til rundt 30k.
Jeg tror heller ikke dette påvirker prisene i noe særlig grad. I hvertfall ikke oppover. Omega har jo spydd ut millioner av den gamle utgaven og jeg kan vanskelig se for meg at den blir spesielt mye mer attraktiv enn den var før den ble discontinued. Tror tvert i mot at den blir liggende der den hører hjemme, som en kurrant klokke til rundt 30k.
Jeg tror brukte 1861 vil ligge på dagens nivå, dvs rundt 40, også stige gradvis.

Den viktigste grunnen til at jeg tror det er det store gapet i pris til den nye. Er det 68k?

Den gamle ticker fortsatt såpass mange bokser for mange at det er vanskelig å se for seg at man plutselig skal kunne plukke opp disse på gaten til 30k, spesielt når de ikke lenger produseres. Men tiden vil vise. God helg :) (y)
IMG_20210225_152152397.jpg
 
Jeg skal ikke plage dere med en lang teknisk utredning, men nei - dette er to helt forskjellige verk basert på helt forskjellige teknologier.

Jo!
"Plag" oss med dette. Det er jo nettopp slik kunnskap som er spennende. Har lest mange steder at urverkene i Speedmasteren mer eller mindre har vært uforandret opp i gjennom. Usikker på om jeg henger med på en lang teknisk utredning, men vil gjerne finne ut av det.
 
Jeg har registrert at de er relativt friskt priset jeg også, men kan vanskelig se for meg noen betale 50k for en moonwatch. Det er jo en ting hva folk priser de for og gjerne noe helt annet hva de går for. Husker selv for tre år siden hvor jeg fikk en helt ny fra AD med rabatt for 34k. Da gikk det liksom an, da var det value for money. Jeg synes nesten det ble optimistisk når de begynte å skulle ha over 40, over 50 er utopisk for min del.

Jeg ser heller ikke for meg at noen betaler 50k for en brukt Moonwatch. Jeg ser at Bjerke fortsatt har den (1861) i nettbutikken for 54k så hvis den fortsatt kan kjøpes ny (med noe rabatt?) til samme pris så sier det seg selv. Tiden der man kunne få en relativ ny Moonwatch for 30k+ tror jeg likevel er forbi.

Veldig interessant med leksjon i Speedmaster urverk og så er det verdt å merke seg at skal man ha en ny med 321 urverket så snakker vi vel 140k-150k og da begynner det å bli dyrt ;)
3861 urverket som sitter i nye Moonwatch er vel mer likt 1861, men det kan kanskje @Kjell Jørgensen fortelle oss mer om:)
 
  • Liker
Reaksjoner: GrimReaper
Who gives a shit?
Jeg tviler på at denne kommentaren er spydig ment mot trådstarter. Er vel heller diskusjoner rundt pris/verdi og selve ordene «Kjør debatt!» det gis tilsvar på. TSere generelt sett er lei diskusjoner rundt fremtidig verdi og etterspørsel, og ved i tillegg å dra på med noe så banalt som å skrive kjør debatt i entusiastforum, kommenterer @eidehelg det nok mange andre tenker.

Jeg tror at både @GrimReaper og @Ban er inne på mye riktig. 1861 verket har nå vært produsert i alt for lang tid uten oppgradering i den tradisjonelle måneklokka, og på høy tid med en tidsriktig oppgradering. Ved XX antall millioner produserte, tenker jeg at det fører til at de vil være lett tilgjengelig så lenge barn/barnebarn lever. Hadde derimot vært interessant å vite hvor mange Omega har produsert av den opp i gjennom.