Spørsmål rundt kjøp av sub

Medlem
12. jan. 2015
Innlegg
8
Sted
Oslo
Hei, jeg er kommet dit at jeg har begynt å lete etter min første sub.
Jeg har lest litt rundt på forumet og kommet frem til at det er viktig å se etter om klokken er ihjel polert, om det er strekk i lenken, om det følger med alt av papirer og bokser. Er det fler sjekkpunkter jeg burde legge til i listen?

Det jeg ikke får lest meg frem til er hva jeg kommer til å like best av den nye typen med store lugs eller den gamle typen.

Hva ville vært den beste måten å gå frem på for og få prøvd disse opp mot hverandre? Er det forhandlere som også selger brukte klokker som kan ha begge inne feks.?

På forhånd takk for svar.

-Martin
 
Stikk innom en bruktforhandler og prøv de ulike så velger du selv den som sitter best. Utover det du nevner er jo service alltid aktuelt, og særlig om deler er byttet på service. Det være seg spesielt bezel(m/insert) skive, visere. Evt om skive er re-lumet, særlig på ur fra tritium-æra, som er før ca 97. Disse har såvidt jeg forstår t<25 kl 6 på skiven og ikke effektiv lume i dag grunnet tritium halveringstid. Alle bytter og modifiseringer vil trekke ned verdi, men Slt dette kan du lese mer om på forumet beskrevet av folk som har vesentlig bedre peiling enn undertegnede.

Sub er forøvrig aldri feil, selv om jeg endte med en 16570 Polar som min første(og per nå eneste) Rolex Lykke til!
 
  • Liker
Reaksjoner: Lysten
Som nevnt over er bruktforhandler trolig veien å gå.
Om man ikke er veldig trent innenfor Rolexverden ville gått for så nytt som mulig. Er utrolig mange fallgruver når det kommer til eldre, og spesielt vintage. Personlig liker jeg kassen til 14060/16610 bedre enn kassen til 114060/116610, men lenken til den nye utgaven er utvilsomt mange hakk bedre. Uansett så er klisjén om å kjøpe selgeren er der for en grunn. Kjøp/Salg forumet her på TS er et meget godt sted å starte, da du kan sjekke referanser på selgeren. Ser ut som du er godt i gang, men ville lagt til "sist service" på sjekklisten din. Lykke til med jakten:)
 
  • Liker
Reaksjoner: Lysten
Tusen takk for gode svar!

Ser ikke ut til at Brilliant Watches har en av hver andre, kan dere komme med forslag til flere bruktforhandlere?

-Martin
 
Vanskelig å gå feil med en 5 sifret sub. Med mindre du er helt sikker på at du skal ha feit kasse (noe du ikke er), så gå for 14060 eller 16610. Finn et urørt eksemplar med lite strekk og lite polering. Bry deg mindre om riper, små hakk og når siste service var.
 
  • Liker
Reaksjoner: Lysten
Bruktforhandlere av Rolex? Hvor?
Bortsett fra Brilliant Watches og Briljant Ur og Gull AS (siste har sjelden Rolex) så vet ikke jeg om noen.
Det hender Lervik Ur har noen, men sjelden det også.
Kom gjerne med gode tips.
Uansett så tror jeg det er lettere å få tak i en her inne. Evt. finn.no.