Sortering av tanker - neste klokke

Medlem
6. nov. 2010
Innlegg
86
Sted
Oslo
Hei! I fjor postet jeg en tråd der jeg ba om innspill til en diver. Jeg fikk mange gode tips, men prosessen tok etter hvert en litt annen retning, og jeg endte opp med Longines Spirit 40mm i stedet. Nå er jeg på leting etter min neste klokke, og det hadde igjen vært hyggelig å få innspill fra deg som har gått foran i løypa.

Klokka jeg ser etter denne gangen skal være ganske dressy, slik at den kan brukes på jobb (business casual) og til mer formelle anledninger. Samtidig helst mulig å "dresse ned", slik at den funker også ellers i hverdagen. Den kan også gjerne ligge et nivå eller to over Longines med tanke på kvalitet, etc.

Det beste eksemplet mitt på dette er en Datejust (fluted bezel og jubilee, blå/grønn/grå skive). Hadde denne vært tilgjengelig i butikk hadde jeg kjøpt den i morgen, og vært ferdig (for nå…). Jeg har meldt interesse til AD, men hvor lenge jeg må vente aner jeg ikke enda. Jeg ser derfor etter noe som kan fungere som en god ventepølse i mellomtiden.

Tenker derfor samme type egenskaper som Datejust, budsjett inntil 50K. Størrelse 40-41 mm, på lenke. Helst noe som finnes hos AD, slik at jeg kan fortsette å bygge relasjon. Dato eller andre komplikasjoner er ikke et must, men god gangreserve er viktig.

Det jeg har ellers i dag er nevnte Longines Spirit 40mm sort skive (bruker på jobb, ++), samt en Hamilton Jazzmaster Viewmatic 41mm med hvit skive og skinnrem (funker som dressklokke). Den nye klokka skal i stor grad kunne erstatte begge disse, som et mer upscale alternativ.

Da den røde Tudor Black Bay (METAS) ble annonsert i mars, falt jeg umiddelbart for den, og meldte interesse til AD (ref tidligere tråd/ønske om diver). Men er litt kaldere på den nå, for hvor anvendelig er egentlig en rød klokke? Morsom som sommerklokke (timingen er god dersom den kommer før det), men kanskje ikke noe til langvarig bruk på jobb etc.

Sånn, det var litt løst og passe langt om hvor jeg står akkurat nå. Skulle som sagt gjerne hatt hjelp til å sortere tankene, og peke ut en retning videre. Hva bør jeg se på?

Bilder av klokkene nevnt her:
1683317634804.png
1683318009232.png
1683318073776.png
1683318139448.png
 
Enig. Tissot, Straum, IWC, ditt og datt. Lite oppfinnsomt i lengden...
De siste årene, ingen er villig til å ta sjanser.
Ren innovasjon og risiko er borte.
De fleste spiller trygg på eldre design og alle største satser på samme farge eller design på samme tid.
Hva skjedde når alle skulle ha grønne tallskiver? Og nå med Genta feberen?
Man skulle tro på at 95% av klokke varemerkene er eid av samme konsern eller at de har en felles enighet avtalt i et mørke møterom.
Dessuten, da tiden, hvis Genta og andre hadde ikke vært villige til å ta sjanser, hadde det vært fattig med design nå.
Da man må spør..Hva blir det om tiårs tid med klokkedesign?
Skal alle bære lommeklokker igjen?
 
Takk for alle bidrag! Setter pris på det. Noen kommentarer under:

Ja, denne tikker av mange bokser. Flott klokke. Er imidlertid litt dyrere enn jeg har sett for meg i denne omgangen (ref maks 50K). Som et apropos ser jeg nå det kommer en Aqua Terra-liknende klokke fra Longines i løpet av året. Litt usikker på når denne blir tilgjengelig her i landet.
1683368254942.png


Hvis du er genuint klokkeinteressert, så sett til side 7 minutter å se denne videoen og vurder om du egentlig vil ha en DJ - eller en annen klokke du kan kjøpe i dag og en klokke som er fantastisk designmessig.
Takk, GS er et merke jeg har stor respekt for. Har likevel kanskje ikke vurdert dem sterkt nok. Jeg trekkes i utgangspunktet mot Sveits. Skal se videoen.

Royal er fin. Det som trekker litt ned er urverket. Ønsker helst COSC og 70+ timer gangreserve.
 
  • Liker
Reaksjoner: speedieThomas
Takk for alle bidrag! Setter pris på det. Noen kommentarer under:

Ja, denne tikker av mange bokser. Flott klokke. Er imidlertid litt dyrere enn jeg har sett for meg i denne omgangen (ref maks 50K). Som et apropos ser jeg nå det kommer en Aqua Terra-liknende klokke fra Longines i løpet av året. Litt usikker på når denne blir tilgjengelig her i landet. Vis vedlegg 331290

Takk, GS er et merke jeg har stor respekt for. Har likevel kanskje ikke vurdert dem sterkt nok. Jeg trekkes i utgangspunktet mot Sveits. Skal se videoen.

Royal er fin. Det som trekker litt ned er urverket. Ønsker helst COSC og 70+ timer gangreserve.

Må jo legge inn en stemme for å vurdere GS, jeg også. Mange av modellene er fine hverdagsklokker som går på stien midt mellom dressy og sporty. Og hvis du er villig til å vurdere (high accuracy) quartz-verk fra GS så får du utrolig mye finish/håndtverk for en relativt lav pris.
 
Må jo legge inn en stemme for å vurdere GS, jeg også. Mange av modellene er fine hverdagsklokker som går på stien midt mellom dressy og sporty. Og hvis du er villig til å vurdere (high accuracy) quartz-verk fra GS så får du utrolig mye finish/håndtverk for en relativt lav pris.
Er det noen konkrete GS-modeller du tenker jeg bør se på?
 
Er det noen konkrete GS-modeller du tenker jeg bør se på?

Quartz 40mm, 100m vanntett, akkurat 30k NOK nypris: https://www.grand-seiko.com/no-en/collections/sbgp013g

Mekanisk 40mm, 100m vanntett, akkurat 50k NOK nypris: https://www.grand-seiko.com/no-en/collections/sbgr317g

Begge to er fin middelvei mellom sporty og dressy på lignende måte som Aqua Terra, og jeg tror finish på begge to (iallfall på skive og kasse) lett slår både Longines og Omega. Sveits er ikke best alltid. :)

Og begge har søstermodeller/lignende modeller med samme kasse men ulike skivefarger, tror jeg.
 
Redigert:
Åpnet tråden, forventet å se Grand Seiko, og ble ikke skuffet. Der får du myyye for pengene. Kjempefine kasser, pene visere, lekre skiver, og - om du går for en modell med Spring Drive - en sekundviser som sveiper så herlig sømløst at du er nødt til å se det for å tro det.
SBGA211 og SBGA407 er prakteksempler på dette, se gjerne denne tråden.
Nå blåser de jo budsjettet ditt pent med 40-50% om du kjøper nytt, men en kjapp titt på markedsforumet viser at du kan ha flaks og få dem brukt for omkring femtitusenlappen.
 
  • Liker
Reaksjoner: Trifide
Vet ikke om du blir noe klokere, men fikk umiddelbart noen tanker når jeg leste ditt innlegg;
-Kjøp noe du virkelig har lyst på, dvs. spar heller litt til om du egentlig vil ha noe litt dyrere.
-Ikke begrens deg til en forhandler (og utelukke andre merker) bare fordi du vil være god kunde. Du blir ikke god kunde av en klokke til 50k. Du blir en helt ordinær kunde som det er ekstremt mange av. Du må ikke handle for å bygge relasjon, og om du tenker på Rolex-venteliste-lotteriet, så er det ikke sikkert en klokke eller 3 til 50k hjelper noe voldsomt, veldig mange av de andre i køen er nemlig like "gode" kunder. Jeg tror også du kan ha flaks uten så mye kjøpshistorikk.
-Ikke begrens deg til nytt, det åpner et hav av muligheter innenfor et visst budsjett.
-Rød Tudor må du ikke være redd for, den er vel ikke helt ferrari-rød... ;)
-Støtter også at Grand Seiko er definitivt noe du bør se på, men er en jungel av modeller å sette seg inn i, særlig om du er åpen for brukt.

Noen andre forslag;
-Brukt IWC Portuguiser får du til under 50k er veldig business casual og funker fint til formelt og uformelt (særlig om du bytter reim). Eksempel.
-Rolex Explorer - funker til absolutt alt. Uten å bytte lenke/reim.
-Black Bay 58 er slank og finn til Diver å være, så funker under skjorte, men ville vel ikke brukt den til de mest formelle anledningene.
-Nomos har flere dressy klokker som gir mye for pengene
-Aqua Terra er heller ikke dumt...

Illustrasjonsbilder:

1683544129688.png


1683543934288.png


1683543634963.png


1683543712330.png


1683544268123.png


1683543879684.png
 
Redigert:
Kan ikke annet enn å støtte dem som sier Grand Seiko. Dress, business casual og casual - samme klokke kan brukes. Skinnremm den ene dagen, lenke den andre - utgjør stor forskjell. Enormt bra finisj. Og varianter av denne som jeg har, er under 50k. På brukten mye under.
IMG_0997.jpeg

IMG_0651.jpeg