Sommerspørsmål om gullklokke(r)

Medlem
1. aug. 2018
Sted
Oslo
Hei, alle sammen!

Håper dere nyter været. Tror det er like varmt omtrent over alt. Og midt i smeltevarmen så kommer et spørsmål om klokker i det myke materialet gull, som nærmest blir formbart i denne heten.

Jeg har et spesifikt spørsmål, og det virker kanskje som en litt rar bestilling; jeg er på jakt etter en vintage klokke i helgull, armbåndsur. Prisen må være maksimalt 15.000 kr. Jeg har ikke erfaring med eldre klokker, spesielt ikke gullklokker, og trenger litt veiledning i hva som er lurt og ikke lurt å se etter. Gjerne spesifikke salgsobjekter hvis noen skulle ha det. Og her inne er det jo flust av ekspertise, så jeg tenkte at jeg ville sette (tann)hjulene i gang i et eget innlegg.

Jeg har brukt de siste par ukene på å oppsøke informasjon. Jeg har sett et par artikler som foregriper temaet, og det virker som det er mulig å få seg et godt stykke klokke innenfor budsjettet. Spørsmålet blir vel bare om det i tillegg er behov for service.

Jeg kan også vurdere gullkappe som jeg har sett et par Omega Constellation i. Dette er jo en klassiker som jeg kunne tenkt meg å eie, særlig pie pan-versjonen.

Jeg har funnet et par klokker på Chrono24 fra Doxa, Girard Perregaux, Zodiac, Omega og Longines. En Movado her og der. Men Chrono24 virker som et litt vanskelig sted å vurdere klokkene. Jeg vet ikke helt hva jeg skal se etter heller.

Håper det er noen som orker å ta seg et par minutter her inne i varmen. Alle innspill tas imot med åpne armer. Og hvis det er et annet innlegg som tar for seg det samme temaet, så tar jeg gjerne en henvisning!

Alt godt.

Edit: Jeg vil helst ha et godt mekanisk urverk, og ikke quartz. Men ingen dører er lukka.

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: seiltid
Du kan vel sjekke de klokkene som er til salgs her på sonen, ser at det er flere gullklokker til salgs der nå, Omega, Zenith etc og de er priset fornuftig.

Takk for bidrag, @Eternamaniac! Jeg skulle presisert at jeg har sett på de klokkene som ligger ute her, og de klikker ikke helt i designet. Jeg prøvde å få tatt en kikk på en Omega fra 40-tallet som @Hoover solgte, men fikk dessverre ikke møtt han før vi dro på ferie, og jeg ser at han har solgt den nå.

Den store utfordringen jeg har med de fleste klokkene jeg finner på Chrono24 er at selger ikke spesifiserer modellen. Jeg har prøvd å skrive meldinger. Men de fleste vet ikke nøyaktig modell, og da er det vanskelig å komme videre.

Jeg legger inn noen bilder her av klokker jeg har vært innom som jeg synes er aktuelle.

Longines (kaliber 27M8)
IMG_1817.jpeg

Omega Seamaster G6525
IMG_1818.jpeg

Omega kaliber 266 (Dennison case)
IMG_1819.jpeg

Girard Perregaux B1998
IMG_1820.jpeg

Zenith (ukjent modell og urverk)
IMG_1821.jpeg

• Liker
Reaksjoner: Bøygen og seiltid