Sommerferien 2022

Edzilla

Community Manager
Støttemedlem
Medlem
5. sep. 2011
Innlegg
13.304
Sted
Oslo
Hei godtfolk!

Trenger tips og råd vedrørende sommerferien 2022, uke 28-31.
Fruen og jeg har en del Eurobonus-poeng som går ut sommeren neste år. Så planen er å bruke de til å booke flybilletter til enten Asia eller Amerika.
Men hvor har vi ikke bestemt oss. Noen som har tips og råd å dele med oss?
 
  • Liker
Reaksjoner: Agassiz
Jeg var i Singapore i 2019. Det var veldig gøy å oppleve en så annerledes by enn det vi har her hjemme.
<--- Bodde en uke på Marina Bay Sands, med det kjente bassenget på toppen.
Masse klokkebutikker også i umiddelbar nærhet.

Med business var turen ned og opp veldig fin også.
 
  • Liker
Reaksjoner: Edzilla
+1 på Singapore. Bodde på samme hotell som nevnt ovenfor, men fant det i overkant stort og upersonlig. Når selve hotellet er en attraksjon i seg selv ble det mye venting på heis og heisbytter for å feks komme fra rommet til bassenget på taket. Men artig og fin by da!

Ellers vil jeg absolutt trekke frem Tokyo som et spennende reisemål, bortsett fra Singapore er Tokyo den reneste og mest "ordnede" asiatiske storbyen jeg har vært i. Fascinerende kultur, spennende arkitektur og mye bra mat.

Sist, siden du setter pris på god vin, ville jeg anbefalt å fly til San Fransisco og kjøre videre til Napa Valley. Her er det vingårder og restauranter i flust, og er det noe amerikanere kan så er det hospitality. Veldig hyggelig atmosfære, særegen natur - kan absolutt passe som en romantisk getaway, og evt. kombinere med noen dager i SF for å få litt storby-vibe :)

(Begge destinasjoner ovenfor har tidligere vært relativt enkelt å få tak i business-billetter med SAS fra CHP om det er det som er målet)
 
  • Liker
Reaksjoner: Edzilla
Jeg har vært mange merkelige steder med jobben etterhvert, og vil slå et slag for Sør-Patagonia.

Punta Arenas (Chile) eller Ushuaia (Argentina) er akkurat så avsides og eksotisk som man kunne forestille seg - Ushuaia i noe større grad enn Punta Arenas - og om du da beveger deg litt nordover i Patagonia er det fantastisk landskap - med isbreer, fjell og fjorder som får Vestlandet til å rødme i skam. (Fjordene finner du på chilensk side, mens den tøffeste isbreen jeg noensinne har sett lå en times flytur nord for Ushuaia, ved el Califate - Perito Moreno, het den. Google vil vise deg spektakulære bilder.

Den ideelle måten å oppleve dette på (som jeg dessverre ikke har fått somlet meg til å prøve) måtte være å leie seg touring-MC for et par-tre uker og la det stå til - gitt at man har lappen, altså. :))

Uendelige mengder god mat og vin, spektakulært landskap og en lokalbefolkning som snakker et relativt forståelig språk og som er blide og hjelpsomme gjør dette til et sted jeg gjerne skulle sett mer av enn bare akkurat fra sjøkanten. (Ikke for det, var ganske eksotisk å se pingviner på få meters avstand i innseilingen til Ushuaia!).

Det fordrer dog at man får et kick av natur mer enn av urbane strøk, for direkte folksomt er det ikke. Ushuaia var vel omtrent på størrelse med Ålesund, Punta Arenas litt større. Kan ikke erindre å ha sett noen urmaker, dog.
 
Eurobonus-billetter i sommerferien er generelt veldig vanskelig å få tak i, ihvertfall på de vanlige poengprisene. Det er jo nå mulig å kjøpe vanlige billetter for Eurobonus-poeng, men for et par til vestkysten av USA ryker det fort nærmere 300.000 poeng tur-retur i økonomi. For det kan du normalt fly 2 personer tur-retur USA i Business (gitt ledige billetter) og ha nok til overs til 5 helgeturer innenriks. (Poengtabell for flygninger)

Men utover det, så er jeg veldig svak for California. Det har enormt mye å by på både av flotte byer, sjarmerende småsteder og fantastiske naturopplevelser og turer. Det er en del valg å ta her - du kan bruke tid langs kysten, du kan bruke tid lengre inn i landet eller en kombinasjon. Joshua Tree, Yosemite og Death Valley er alle fantastiske steder å besøke.

Tar en liten oppsummering av mine personlige høydepunkter på strekket mellom Los Angeles og San Francisco (med en avstikker nord) med fokus på kysten og Highway 1. Mye fra tidligere turer, og noe som var på planen for en 2020-tur som nå ser ut til å bli gjennomført sommeren 2022 :)

Merket av veldig grovt under her på kartet. Masse flott i San Francisco også, men det tror jeg at jeg skal snike inn som en egen post.
1637580716276.png


Los Angeles
Jeg er generelt ikke verdens største fan. Prioriterer sjelden å bruke tid her, men det er noen skjulte perler. VICE har en fin video med en del historikk og mattips jeg tenker kan være en god guide. Ellers er det skremmende mange år siden jeg har overnattet i LA, så her finnes det garantert bedre informasjonskilder.
Fast stopp for meg etter landing på LAX og på vei nordover på Highway 1, har blitt Eggslut ved Venice Beach (video).

Santa Barbara
Sjarmerende by. Bra spisesteder, og mye vingårder i nærheten. Smakinger får du gjort både i sentrum og på vingårdene, og med mange varianter av varighet, omfang og pris. Masse valgmuligheter for overnatting også, og det er hyggelige gater i sentrum med flust av restauranter. Ville lett planlagt en overnatting her.

San Luis Obispo
Sjarmerende by, hver torsdag fylles hovedgaten med drøssvis med boder, mat og drikke på Farmers’ Market. På vanlige dager har Old San Luis BBQ fantastisk god BBQ. Madonna Inn er et eksentrisk overnattingssted, men personlig har jeg normalt valgt Airbnb der.

Like utenfor sentrum av SLO har du Bishop Peak. Flott gåtur hvor du sirkler en full runde rundt fjellet og får sett 360 grader rundt. Det er flott utsikt, fin tur og tar ikke altfor lang tid.
1637578886298.png


Høydepunktet i dette området er imidlertid i mine øyne Montana de Oro State Park. 30 minutters kjøring fra SLO, og da får du steder som dette:
1637579118096.png

1637579129976.png

1637579147391.png


Strålende sted også når det ikke er knallbra vær. Ligger et lite fjell like baki med en 400 meter topp, men har dessverre aldri fått tatt turen da det har vært tåkete der hver gang... Men det er på planen for neste tur! Cirka 3 timer, 6,5 timer.

Etterhvert som man jobber seg nordover, er det også mange andre morsomheter på veien. Sjøløver ved San Simeon, og du får du klassiske stedene som Julia Pfeiffer Burns SP og McWay Falls, Bixby Creek Bridge etc..

1637579999023.png

1637580062278.png

1637580220758.png


Like nord for Half Moon Bay og bare en 40-minutters kjøretur fra San Francisco har også Point Montara hvor du kan overnatte i fyrbygningene, og våkne til denne utsikten.
1637580407368.png



Point Reyes NP
Kunne sikkert skrevet en liten bok om Point Reyes. Svær park, her fra nordenden ut til Tomales Point med lillebror.
Fantastisk flott område med enorm variasjon, både strender, skog og dramatisk kystlinje. Det er ikke allverdens med steder for overnatting inne i selve parken, men langs Tomales Bay (som du ser i første bildet) er det noen sjarmerende småbyer.
1637579281734.png
1637579344976.png

1637579364964.png


Lengre sør får du natur som dette, med forholdsvis stor forskjell fra nordenden. Finnes flotte turer som tar det fra inni skogen og ned til sjøen, som er virkelig flotte å gå.
1637579568196.png

1637579628657.png


Skal sies at dette er en veldig nedkortet liste som utelater mye.
San Francisco proper fortjener sikkert en egen post. Mange andre perler som Big Basin Redwoods, Skyline Ridge (hvor det også er fine turstier som går ned til Ridge Vineyards), Mt. Hamilton, Mt. Diablo som ligger i umiddelbar nærhet til San Francisco. Og litt lengre unna har du Napa Valley og Sonoma Valley for vinopplevelser, og flotte naturopplevelser i Pinnacles National Park og Kings Canyon.

Yosemite med tur over til Mono Lake og nord til Lake Tahoe er helt fantastisk. Yosemite i seg selv er enormt vakkert, og absolutt verdt å vurdere å ta med i planlegging. Vanskelig med overnatting inni selve dalen i høysesong, men finner løsninger.
1637581644344.png

1637581668423.png
 
Tusen takk for mange gode innspill og forslag!
Har funnet ut at det er omtrent umulig å få booket noe som helst med EuroBonus, spesielt når det passer vår kalender. Er kanskje derfor jeg nå er litt desperat for å bruke de opp før utløpsdatoen.
 
Redigert:
Har funnet ut at det er omtrent umulig å få booket noe som helts med EuroBonus, spesielt når det passer vår kalender. Er kanskje derfor jeg nå er litt desperat for å bruke de opp før utløpsdatoen.

-Går det å booke seg til Vladivostok?

Selve byen trenger du ikke mer enn en dag eller to i, og da mest for å kunne si at man har vært der - men derfra kan man kjøre ned til grensen mot Nord-Korea og Kina på noen få timer. Uproblematisk å komme seg inn i Kina, DPRK ville jeg nok nøye meg med å observere fra riktig side av grensen - altså utsiden. (Forøvrig en litt underlig følelse å ta seg i å tenke 'Takk og lov for at jeg er i Russland' mens man kikker over grenseelven. Da jeg var der, kunne grensevaktene mot et mindre honorar ta meg med midt ut på broen der grensen offisielt gikk - men de ville ikke anbefale det, nordkoreanerne ble så stresset av aktivitet på broen, hevdet de. Jeg trodde dem, og nøyde meg med å stå på russisk jord, ellers mange takk. Jeg trenger ikke stressede nordkoreanere med våpen i livet mitt.)

Om du tar den transsibirske et par dager vestover, får du sett endel spektakulær ødemark, og togreisen er som togreiser flest - glimrende til å endelig få tatt seg tid til å lese alle bøkene man ikke får somlet seg til å lese hjemme. Det er dog - var iallefall - et must å snakke litt russisk, for dette er ikke en del av verden der engelskundervisning har hatt høy prioritet.

Tsjita (2 1/2 dag) og Ulan-Ude (3 dager) er byer som absolutt er innenfor rekkevidde fra Vladivostok om du har tre uker ferie til rådighet - og de er ikke akkurat nedrent av turister, noen av dem. Absolutt ikke et sted du kommer til å nevne at du har vært, bare for å høre samtalepartneren si -'Åja, vi var der i fjor, hva syntes ungene dine om steinmuseet?'

Eventuelt kan man jo gå all in og ta toget helt til Moskva og fly hjem derfra. Det tar seks dager, men det ville absolutt være å anbefale å stoppe noen dager underveis - både for å få et avbrekk fra toget og lesingen, men såklart også fordi eksempelvis Irkutsk og Jekaterinburg skal være interessante steder (Jeg har ikke vært lenger vest enn Tsjita, men har på bucket listen å ta hele den transsibirske en gang - gjerne også med innlagt avstikker til Ulan Bator (nattog fra Tsjita))
 
@OddE der har du en episk tur. Men med to unge som skal være med på tur, så må vi satse på noe som er mer barnevennlig.
 
Om du ikke MÅ til jordas ende, er Hellas et behagelig ferieland for oss nordboere.
Hyggelige folk, god mat, rimelig, godt og varmt og akkurat passe langt hjemmefra.
Hva med å ta familien med på øyhopping i Kykladene ?
Ypperlig for både store og små.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Edzilla
Hellas er testet med mor og barn og funnet i orden. Men tre uker der nede blir i overkant.
 
Hei,

Med to små i bagasjen ser jeg for meg at både DPRK og Tsjita (selv om de hadde en ellevilt stor lekepark midt i sentrum!) kan komme litt til kort, ja.

Seriøst forslag til noe som er off the beaten path og fortsatt barnevennlig - Namibia?

Safari. Rene gater. Strender med rent vann. God mat. Ikke hinsides varmt så lenge dere har vett til å holde dere unna Skeleton Coast - selv om jeg mistenker at det også der kan være levelig midt på vinteren. Opplevd kriminalitet på nivå med Norge. Det er dog verken i Amerika eller Asia.

(Men de har pingviner der! Om du er heldig kan du se noen i Walvis Bay, men litt lenger sør, i Lüderitz, er det bankers.)

(Ellers enig med nest siste taler - øyhopping i Hellas eller endog Kroatia høres meget, meget idyllisk ut med et par barn med i regnestykket. Har et lite håp om å ta med mine til Rijeka (fruen jobbet der en stund for noen år siden, meget flott område), Pula, sørover mot Split og Dubrovnik neste år.)
 
Hellas er testet med mor og barn og funnet i orden. Men tre uker der nede blir i overkant.
Du er ikke nødt til å være 3 uker, eller ?
Det lengste vi har vært der nede er 18 dager med barn, og det gikk helt fint.
Legger man inn et par-tre dager i Athen med besøk på Akropolis, litt shopping i Monastiraki, dyrepark med stor outlet vegg i vegg, så er det null problem å besøke f.eks. 3 øyer uten at man har følelsen av å gjenta seg.
På Naxos har vi vært 9 dager i strekk uten å gå lei, da det er såpass mye å se og ta seg til.
Om man er litt mer rastløs, går det jo fint å kombinere halvannen uke i Hellas med like lenge i Kroatia.
Landene ligger jo "vegg i vegg".
Kroatia er et fint ferieland, men vi trives bedre i Hellas bl.a. pga. folkene.

Edit:
Ser forresten at det er plenty gunstige poengreiser til både Athen og Split i sommer, så en kombireise kan fint la seg gjøre om du hiver deg rundt før billettene forsvinner.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Edzilla
Har bodd et år i Sør Amerika og har besøkt alle land der som er nevnt i denne tråden. Samtlige støttes.

Min anbefaling er allikevel road trip i USA. Blir aldri feil omtrent uansett hvor i landet man reiser. Nok for alle aldere å oppleve. Planlegg null. Vi pleier bare å booke hotell første natt og så tas resten på sparket.
 
Tusen takk for mange gode innspill og forslag!
Har funnet ut at det er omtrent umulig å få booket noe som helst med EuroBonus, spesielt når det passer vår kalender. Er kanskje derfor jeg nå er litt desperat for å bruke de opp før utløpsdatoen.

Er det ikke ofte smartest å kjøpe billige flybilletter og bruke poengene til å oppgradere?
 
@Edzilla kan booke flyvninger med Star Alliance-partnere også - vi flyr til Brasil om tre uker med Swiss og Turkish (retur) i Business betalt med EuroBonus-poeng.

Send meg en PM så kan jeg hjelpe litt :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Edzilla