Solkrem

Medlem
10. okt. 2023
Sted
Rogaland
Ble lurt med sørover iår også.
Sterk sol og varmt. Så må bruke solkrem.
Alle de norske kremene lager guleflekker på
Klærne. Er bare å kaste,går ikke av i vask.
Har googlet litt, sto at mineralbasert skulle være bra.
Kjøpte ei lita flaske mineralbasert til 28euro.
Men ser jo ut som en snømann.

Finnes det ikke noe ordentlig solkrem?
Trenger Tips fra dere andre som bruker solkrem

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Klokkegutt
Alle de norske kremene lager guleflekk på
Men ser jo må ut som en snømann.

Jeg bruker fra dette merket. Trekker inn bra og er ikke vanskelig å smøre utover.

Sjekk ut produktene fra Derma. Aldri vært borti noe bedre.

derma-sun-lotion-spf50-100-ml-35297_551307_35297.webp

• Liker
Reaksjoner: Raspeball
Alle de norske kremene lager guleflekk på
Men ser jo må ut som en snømann.

Endelig en nyttig tråd! Etter hva jeg har hørt har i hvert fall solkremene som kun føres av Rema 1000 vunnet flere tester. Husker ikke hva merket heter. Men ser nå at du allerede er i utlandet. Dette sier Google:

• Blue Lizard Sensitive Mineral Sunscreen SPF 50+:
    • Denne australsk-amerikanske favoritten bruker utelukkende mineralfiltre (sinkoksid og titandioksid) som eliminerer de typiske kjemiske klesflekkene. Den er fullstendig parfymefri, utviklet i samarbeid med hudleger for ekstremt sensitiv hud, og er sertifisert "reef-safe" uten nano-partikler. [1]
  • Badger Sport Mineral Sunscreen SPF 40:
    • En av verdens mest prisvinnende organiske solkremer. Den inneholder kun 4–5 naturlige ingredienser og bruker "clear zinc", som minimerer det hvite laget. Siden den er helt fri for syntetiske kjemikalier, beskytter den både klær, økosystemet i havet og hypersensitiv hud. [1]
  • Stream2Sea Sport Sunscreen SPF 40:
    • Dette er den eneste solkremen på markedet som er vitenskapelig testet og fullstendig bevist biologisk nedbrytbar for både ferskvann og saltvann. Den er basert på non-nano sinkoksid, er helt fri for ingredienser som irriterer huden, og etterlater ikke gylne kjemikalieflekker på tekstiler.

Derma og Cosmica er de solkremene det går i her i år. Når det gjelder After Sun, er det Nivea og en spesiell Hawaiian Tropic, som tørker ekstremt fort inn. Hater kliss.

Jeg kommer med en muligens kontroversiell mening (som i mitt hode bare er ren logikk)

Man trenger ikke solkrem.

Skygg seg for solen. Små doser sol om gangen. Bygg opp litt tolleranse
Ingen menneskerett å ligge bleik som oss nordmenn er, i sola å grille i 8 timer.

Man kan ikke få i pose og sekk.

Man blir helt sikkert ikke brent hvis man bruker solkrem altså. Sier ingenting imot effekten av den.
Men jeg tror ikke at å smøre seg inn og ligge i sola xx antall timer er helsekost.

Årsaken kan være mange. Men jeg tror kanskje "solmønsteret" mange kjører på med i dag ikke bidrar til god helse.

1000036654.png

Men talg/zink basert solkrem som du tydelighvis har fått tak i hadde jeg kjørt på med. Ta litt på de utsatte stedene og drit i hva folk mener om deg. Masse andre raringer å glo på i syden uansett.

1000036656.jpg

Jeg kommer med en muligens kontroversiell mening (som i mitt hode bare er ren logikk)

Man trenger ikke solkrem.

Skygg seg for solen. Små doser sol om gangen. Bygg opp litt tolleranse
Ingen menneskerett å ligge bleik som oss nordmenn er, i sola å grille i 8 timer.

Man kan ikke få i pose og sekk.

Man blir helt sikkert ikke brent hvis man bruker solkrem altså. Sier ingenting imot effekten av den.
Men jeg tror ikke at å smøre seg inn og ligge i sola xx antall timer er helsekost.

Årsaken kan være mange. Men jeg tror kanskje "solmønsteret" mange kjører på med i dag ikke bidrar til god helse.

Vis vedlegg 433519
Men talg/zink basert solkrem som du tydelighvis har fått tak i hadde jeg kjørt på med. Ta litt på de utsatte stedene og drit i hva folk mener om deg. Masse andre raringer å glo på i syden uansett.

Vis vedlegg 433520
Tja. Jeg soler meg ytterst sjeldent. Det er kjedelig.
Men jeg er mye i sola. Drikker sjabbli på marinaen, kjører båt, polerer båt, bader, fikser på og rundt hytta, finner frem tube og SUP. Da må jeg ha smørt meg, med solfaktor 50. Blir brun, men ikke brent.

Godt spørsmål til trådstarter, lei av å ødelegge klær. Kun Klokkegutt som svarer på spørsmålet - noen som har erfaring med slike ikke-ødeleggende solkremer?

Tja. Jeg soler meg ytterst sjeldent. Det er kjedelig.
Men jeg er mye i sola. Drikker sjabbli på marinaen, kjører båt, polerer båt, bader, fikser på og rundt hytta, finner frem tube og SUP. Da må jeg ha smørt meg, med solfaktor 50. Blir brun, men ikke brent.

Godt spørsmål til trådstarter, lei av å ødelegge klær. Kun Klokkegutt som svarer på spørsmålet - noen som har erfaring med slike ikke-ødeleggende solkremer?
Enig i hva du sier. Det jeg prøver å få frem er at mye av aktivitetene du beskriver der kan helt fint gjøres med både solhatt og en lett og ledig tskjorte om man ikke er blitt "herdet" nok i huden enda.

• Liker
Reaksjoner: Kruttskjegg
Den mineral baserte ser ut til å funke. Litt melkete hud,men ingen ødelagte klær.Er nok mange gode kremer å få tak i som nevnt ovenfor,men ikke mineralbasert. Men disse ødelegger klær.
Skal se om jeg får tak i hawai sin mineralbaserte
Skjermbilde 2026–07–21 kl. 13.27.58.png

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Genta
Idag ble det mineral på armene og nakke. Vanlig solkrem i ansiktet og beina.Kjører caps og t-skjorte når jeg skal til byen. Tror ikke jeg trenger krem på overkroppen når jeg kommer hjem,når den sterke sola gir seg.

Til dere som bruker vanlig krem og ikke får flekker:

Dette problemet oppstår når en svetter og har lyse klær på seg.
Svetter en del når det er 33grader og sol.
Så en opplever ikke dette problemet i norge på samme måte.

Jeg soler meg ikke,er bare på ferie

Har aldri vært borti den, men fortell gjerne hvordan du opplever den etter at du har brukt den i noen dager.
Hvertfall grei å påføre.brukte den på øretipper,nese og kinn idag.
Men prisen er noe høy.

Så er fortsatt på jakt etter noe som er billigere og mindre melkefarga.
Skulle gjerne prøvd denne som nevt i tråden:
Bager clear zink

Har den hvertfall hjemme på tilbud:

Redigert:
Jeg må bare kaste meg på Crown Guard sitt innlegg om solkrem og legge til at den dokumenterte effekten av solkrem er sjokkerende dårlig. Anbefaler en bok som nettopp kom ut av den norske legen Torkil Færø som heter Solkuren (ja det er han samme som skrev pulskuren). Det er et veldig spennende tema!
I høyfjellet og på sjøen i ekstrem sol så er det nok veldig lurt å dekke seg til, jeg er redd solkrem bare vil være en falsk trygghet dessverre.