Solgte klokke, nå er det kommet fukt i den.

Medlem
14. mars 2018
Innlegg
36
Sted
TROMSØ
Solgte en klokke for 3 uker siden, en 30 år gammel diver. Hadde den selv i 6 måneder og brukte den mye, men va påpasselig å ikke ha den under vann. Har hatt den hos urmaker selv og byttet pakning på baklokket i forbindelse med bezelbytte. Jeg har bilde av urverket da den var i mitt eie, tørt og fint.
Nå har kjøper tatt kontakt og sier at det er dugg inni klokka. Har sagt ifra at baklokket må av for å tørke klokka, men får ikke noe svar fra kjøper. Er redd klokka blir ødelagt om ikke jeg får tak i personen.
Har en følelse at dette er en person som ikke har mye peiling på klokker.
Hvordan skal man gå frem her?
 
Solgte en klokke for 3 uker siden, en 30 år gammel diver. Hadde den selv i 6 måneder og brukte den mye, men va påpasselig å ikke ha den under vann. Har hatt den hos urmaker selv og byttet pakning på baklokket i forbindelse med bezelbytte. Jeg har bilde av urverket da den var i mitt eie, tørt og fint.
Nå har kjøper tatt kontakt og sier at det er dugg inni klokka. Har sagt ifra at baklokket må av for å tørke klokka, men får ikke noe svar fra kjøper. Er redd klokka blir ødelagt om ikke jeg får tak i personen.
Har en følelse at dette er en person som ikke har mye peiling på klokker.
Hvordan skal man gå frem her?

Dette er ikke noen ny situasjon.
Her har tydeligvis kjøper "driti på draget" som det heter.

Det er ikke uvanlig at spørsmål som ditt dukker opp her.
Kjøper har nok tatt klokken ut i vann, eller utsatt den for slikt på en eller annen måte.
Et annet vanlig problem har vært at Kjøper har stilt/trukket klokken uten å skru inn kronen, eller brukt chronographen under vann (eller mens klokken var våt). (Siste forutsetter at klokken har chronograph/stoppeklokke selvfølgelig).
Badstue eller annen utstrakt svetting kan også forårsake slik fuktighet.

Konklusjonen er at du ikke har noe ansvar for Kjøper sin behandling av klokken. Trist, selvfølgelig. Som du skriver så vil det nok kunne hjelpe å ta av baklokket for å lufte. Men dette skrus hardt til igjen dersom klokken skal tåle bading. Dette vil nok ikke Kjøper kunne klare uten riktig verktøy. Forresten så er det andre pakninger også; ved kronen. Og ikke minst på en 30 år gammel klokke; er glasset tett? Bare en trykktest vil kunne avgjøre om klokken hadde vært vanntett når du solgte den. Ut fra det du har skrevet så har du byttet pakning på baklokket. Fint. Dette vil holde støv og fukt fra en "kropp som løper" unna.

Men å tro at dette er vanntett?
Dersom Kjøper ønsket å ta med en 30 år gammel klokke på badetur, så burde han ha spandert en trykktest. Det koster ikke mange hundrelappene og bør tas med jevne mellomrom. (Les hver vår for årets Sommerklokke).

Trist for deg å se at din fine klokke forringes slik, men du kan ikke gjøre noe med det.....)

8