Solar stopper.

Medlem
11. mars 2013
Innlegg
569
image.jpg
Kjøpte denne Solar PADI 'n hos CW i mars tror jeg. Men den har begynt og stoppe når den ligger urørt over noen dager. Er jo igrunn lite brukt siden den er i rotasjon med alt for mange andre klokker. Så jeg tenkte den var for dårlig oppladet og jeg har to ganger lagt den i solen på verandaen. Senest igår så lå den hele dagen med skiven direkte i sollyset. Men i morges hadde den stoppet igjen. Starter med engang jeg dunker litt lett på den og holder tiden perfekt når den går. Noen som vet hva dette kan skyldes? Kan der være så enkelt som at batteriet er dårlig fra fabrikk og at det ikke tar til seg nok strøm? Gidder ikke sende den tilbake til CW siden jeg kun ga kr 1700 for den. Er batteriskifte på denne som på alle andre quartz verk? Kan lokal urmaker skifte batteri på den? Påforhånd takk for svar :)
 
Vanligvis så skal man ikke trenge å tenke på lading når man har Solar-klokke. Eksponering til normalt dagslys skal være nok.

Men om den har tilbragt flere måneder/år i et varehus i Singapore er det neppe utenkelig at den var helt tom da du åpnet den, og at vanlig dagslys bare klarer å lade den for noen få timer av gangen.

Har du vært ute i sola med den etter du åpnet den? En heldag på stranda kan være en idé. Har du fortsatt problemer kan kanskje solcellene være skadet.

Pen klokke btw.
 
Den har nok ikke ligget så lenge på lager siden det er Solar PADI. Jeg kjøpte den rett etter lansering. Lå ute i solskinnet på verandaen igår hele dagen , men hadde stoppet på morgenen idag for det. Hatt den på armen i hele dag og den går knirkefritt nå. Skal bruke den noen dager og se om den stopper ved bruk også. Kan den ha noen form for batteribesparende dvalefunksjon? Takk for svar @sommerled :)
 
Jeg har en Pulsar Solar med Seiko-urverk. I følge bruksansvisningen så skal den oppføre seg som en vanlig quartz-klokke med de velkjente tosekundersintervallene på sekundviserne før den går i dvale.
Når det er sagt, så har jeg aldri opplevd at klokka har gått tom for batteri. Da den var ny var jeg helt OCD når det gjaldt å passe på at den fikk sollys. Jeg hadde den til og med utenpå skjorta a là Gianni Agnelli i profilbildet ditt. Jeg aner ikke om det utgjorde noen forskjell. Jeg mistenker at det ikke gjorde det.
 
  • Liker
Reaksjoner: wreckmaster
Det lader best ved å legge de i lys/sol, men husk å trekk ut krona så urverket stopper. Da går oppladning lettere
 
  • Liker
Reaksjoner: wreckmaster