Smartklokker

Medlem
15. feb. 2013
Innlegg
652
Sted
Wonderland
"Først" kom quartz, og nå kommer smartklokker. Ved siden av å fortelle deg hva klokka er, er blant annet å la deg ta imot og føre samtaler. Den har nemlig innebygget høyttaler og mikrofon i remmen. At man da blir seende ut som en dårlig etterlikning av tegneseriehelten Dick Tracy, er en del av historien. Med innebygget enkjernes prosessor på 800 MHz fungerer Gear også som en liten datmaskin på håndleddet. Den kan kjøre apper, som treningsapper, skrittellere og annet. 70 apper skal vistnok være tilgjengelige ved lansering.

Hvordan skal Sveitserne greie å konkurrere med dette? :rolleyes:

http://www.dagbladet.no/2013/09/04/kultur/analog_digital/data_og_teknologi/tekno/smartklokker/29086402/
 
Redigert:
Nå skal sveitserene passe seg..... Haha, neida! :)
Jeg ser vel ikke så det som en klokke, men mer et redskap som viser tiden.

Men hvis noen frivillig vil bruke 2,6k (flott Seiko eller Hamilton for den prisen) på noe som er like klassisk som "Crocs"... Be my guest!
 
Vell, som en slags ”fjernkontroll” til telefonen er det jo for så vidt interessant. Det å kunne ha telefonen på lydløs på innerlommen men samtidig ha noenlunde kontroll på hva som kommer inn må jo sies å være en fordel i mange situasjoner. Men som en erstatter for de mekaniske urene? Aldri :)
 
Litt som kvinnefotball... Dette er hverken en klokke, eller spesielt smart.
 
Ved første øyekast minner den litt om en gammel Omega..:rolleyes:

60332d1188163636-omega-marine-chronometer-question-imgp1422.jpg


Personlig er jeg ikke solgt på buzzen rundt "smartklokker". Det kommer nok til å bli bedre iløpet av de neste årene, men inntil disse smartklokkene ER en smarttelefon - og ikke en middelmådig forlengelse av smarttelefonen min, klarer jeg meg fint uten.. :)
 
Redigert:
Skal ikke ha sånn.
Men, 10. Sept skal apple ha elevrådsmøte og da kan det hende det kommer en smart klokke i forbindelse med iphone 5s/6. Hvis apple kommer med en smartwatch som feks har slot for simkort så kjøper jeg mye mer en slik dippedutt enn g-shock:) perfekt på trening hvis den har GPS og apps og fint å vite hva som skjer i livet hvis man ikke har med telefonen
 
Skal ikke ha sånn.
Men, 10. Sept skal apple ha elevrådsmøte og da kan det hende det kommer en smart klokke i forbindelse med iphone 5s/6. Hvis apple kommer med en smartwatch som feks har slot for simkort så kjøper jeg mye mer en slik dippedutt enn g-shock:) perfekt på trening hvis den har GPS og apps og fint å vite hva som skjer i livet hvis man ikke har med telefonen

Som vanlig bør man vel kunne forvente at Apple lager noe penere :) Det er plass i livet mitt til en smartklokke om den har et (ikke altfor) begrenset subsett av iOS.
 
For å sitere legendariske Steve Jobs: The products have no sex in them! Her kommer smarturene

Jeg vil mye heller nyte synet av en lekker klokke på håndleddet, ikke bli minnet om at jeg har 20 nye epost og 5 ubesvarte anrop :p
 
Enig @Bluebear, men tenk så deilig å løpe/sykle/svømme/seile/gå i fjellet/utforske en ny by uten noe tungt i lomma? Tenk en slik klokke med google maps, mulighet for å ta samtaler, og ha valgfrie apps? Feks at man kan velge bort mail og sms og tlf hvis man vil det.
Mekaniske ur trumfer det meste visuelt og åndelig, men det er også fascinerende med nyvinninger den andre veien. Teknologi er også verdt å feire selv om det kommer i batteridrevet form:)
 
Redigert av en moderator:
Det må da være flere duppedittfrelste her!

Som de fleste her på asylet er jeg mer enn middels opptatt av mekaniske ur, mesterverkene (både estetisk og mekanisk) vi bare må ha på oss for å føle oss påkledd og presentable. Men jeg er også ganske opphengt i dingser, særlig av elektronisk natur, og har ifølge kona en sykelig tilknyttning til telefonen (jeg sier ikke hun tar feil). I disse smartklokketider har dette påført meg mange og lange stunder med en nær filosoferende tankefullhet.

Jeg går med dress på jobb, og frykter smartklokken blir litt for nærme pulsklokker, og den kombinasjonen har vi vel allerede diskutert?

Uret mitt viker ikke, venstrehåndleddet er opptatt og forblir reservert, men det må da være en måte man kan omfavne de siste teknologiske nyvinninger på tross av dette. Finnes det et kompromiss? Eller må vi klokkegalne velge hvilken galskap som er viktigst??
Ikke et vanskelig valg, men ikke desto mindre tungt!
 
Var vel over 80 000 urmakere i Sveits før quartz klokker kom på markedet, og idag bare 17 000. Tror de merkene som er idag vil overleve.
 
Bruker ikke mekanisk klokke i de fleste settinger en smartklokke ville blitt brukt uansett. Kommer litt an på specs på en smartklokke da.
AirPlay og spotify... Oi... Da begynner det å bli vanskeligere.
 
Smartklokker kan bli en trussel for de sveitsiske luxus objektene på sikt i den grad lekkert designede og funksjonelt overlegne smartklokker får prege hva ungdom har på armen. Idag har de ofte ingenting der i tillegg til iphone, derfor kan de sveitsiske merkene innta armen når de blir voksne eller får noe fin til konfirmasjonen. Hvis de samme ungdommene er vokst med smartklokker vil de i mye mindre grad enn idag ta steget over til mekanisk luxus. Rolex, Omega & Co blir kun noe for foreldregenerasjonen som etterhvert som kjent dør ut.
 
Du synser en del @Bilanz, og det skal jeg også gjøre:)
Jeg har den oppfatningen at hvis man i det hele tatt blir interessert i klokker, så blir man det. Det er mange som har fått øynene opp for tidssonen med quartz på armen, og det er mange, inkl meg selv som pr idag bruker f.eks pulsklokke i situasjoner da det er logisk.
Det er i min verden mye bedre at ungdommen blir vant med armbåndsur og dens suverene plassering, enn å "klare seg" med mobilen.
De mekaniske ur har kommet seg etter en krise, jeg tror godt håndtverk overlever uansett.
Om prisene/markedsbudskjettene må ned hvis det blåser som værst, så gjør ikke det noe for meg...:)
 
Redigert av en moderator:
Du synser en del @Bilanz
Hmm. .. lurer på hva hensikten med å karakterisere et synspunkt i et innlegg på den måten er? En :) gjør ikke h.teknikken mer subtil. Jeg mener nok at mye av det vi holder på med her er mer eller mindre ukvalifisert synsing til glede for seg selv og forhåpentligvis noen andre. Hvis hensikten var å få en til å kjenne seg dårlig er hensikten oppnådd.
 
Redigert av en moderator:
@Bilanz , her må jeg isåfall tråkke varsomt av tærne dine, for det ble ikke skrevet i samme toneleie som du har oppfattet det som. Var mer ment som at du var inne på en tankegang som fikk meg i synsehumør. ".... Og det skal jeg også gjøre:)"

Håper misforståelsen er rettet opp.
 
Redigert av en moderator:
Jeg gleder meg til disse duppedittene blir mer utviklet slik at jeg kan styre motorvarmeren på bilen, sette på alarmen i huset, styre tv, stereo, lys, varme, samt telefon. Sette på den automatiske gressklipperen, vanningsanlegg, garasjeport med mer... Er vel bare fantasien som setter grenser;)
Er en portabel fjernkontroll, men før den tid er vel slike ting stemmestyrt eller kontrolleret av bevegelser.