Slitasje på sko med lærsåle?

Medlem
25. sep. 2012
Innlegg
76
Sted
Sandnes
Da gjengen her inne nok kanskje er blandt de best kledde jeg kjenner til vil jeg spørre om andre har hatt tilsvarende erfaring som meg før jeg bestemmer meg for hva jeg skal gjøre videre med et par finsko jeg kjøpte for et års tid siden. Dette kunne muligens passe inn i en av de andre sko-trådene, men kanskje større sjanse for relevante svar i en egen tråd?

Jeg går i dress på jobb hver dag og har gjort meg avhengig av sko med lærsåle, jeg greier ikke lengre gå 8 timer i dagen med gummisåle, så gode sko er viktig. Jeg har flere par, både Lottusse, Church, Lloyd, og et Hugo Boss-par jeg litt spontant kjøpte for et års tid siden. Det er dette siste Boss-paret jeg har et lite problem med. Jeg går ikke ofte dette paret da de nok strengt tatt er litt vel "flashy" til kontorbruk, brukes stort sett om jeg vil kjøre på med noe litt ekstra en ellers kjedelig dag på kontoret. De er nok brukt under 10 arbeidsdager, og i går merket jeg plutselig når jeg går på teppelagte gulv blir det hvite spor etter meg, nesten som sålen "flasser". Jeg ser en helt annen slitasje på disse skoene enn på mine andre lærsåler, det ser ut som sålen smuldrer opp og slites mye fortere enn "vanlig".

Jeg har ikke satt inn sålen med noe da det ikke har vært nødvendig på andre sko jeg har, men jeg går alltid med kalosjer når jeg går ute (stort sett til og fra jobb).

Etter jeg oppdaget dette var jeg innom butikken hvor jeg kjøpte skoene for å høre med dem, og jeg ble øyeblikkelig avfeid med at jeg måtte få lagt på gummisåle, før jeg engang hadde forklart problemet skikkelig eller vist hvordan sålen så ut. "Her på vestlandet må vi ha det pga. klimaet". Det hjalp ikke å forklare at jeg ALLTID bruker kalosjer når jeg går ute med skoene. Jeg hadde ventet mer av en servicebedrift som en slik forretning jo skal være, og ble så satt ut av den kontante avvisningen at jeg bare gikk.

Gir dette mening for andre her? Burde jeg forvente dette av lærsåler uten gummisåle under? Burde jeg ha satt inn sålen med noe? Om så burde ikke butikken ha informert om at det måtte settes inn/legges på gummisåle? Jeg stiller meg jo undrende til at de da selger dem uten denne gummisålen i utgangspunktet.

Lloyd og Ecco-skoene mine har gummisåle påmontert i utgangspunktet, og da føler jeg meg litt tryggere om det skulle være litt fuktig ute, men Church og Lottusse-skoene mine har ikke det, og de tåler tyngre bruk, og disse bruker jeg flere ganger i uken. Det kan jo være jeg burde sette inn sålene her også med noe, men jeg har funnet både råd for og mot når jeg har søkt på nettet.

Alle innspill mottas med takk :)
 
Hei. Nå har jeg ikke sko fra Boss selv, så har ingen erfaringer når det kommer til akkurat det merket. Jeg har selv sko fra blant annet Lotusse og Church, akkurat som deg, og har heller aldri hatt noen problemer med deres skinnsåler. Har lagt gummisåler på ett par i tilfelle det skulle bli vått mens jeg bruker de ute om sommeren, men det er noe jeg gjorde som en ekstra sikkerhet. Hadde selv blitt utrolig forbannet hvis jeg hadde kommet med et par dyre sko med skinnsåler, og blitt avvist på grunn av at jeg ikke hadde lagt på gummisåler. Spesielt med tanke på at du alltid har brukt kalosjer. Etter min mening skal ikke dette skje med så dyre sko, uavhengig av merke, og hadde jeg vært deg hadde dratt tilbake til butikken en gang til og krevd at de skulle ordne opp i problemet.

Men det er min mening, kanskje noen andre her selv har erfaring med Boss? Kan godt være jeg tar i for mye, men dette er noe jeg ikke hadde forventet fra så dyre sko.
 
For dårlig lær, for dårlig kundebehandling.

Selvfølgelig skal lærsåler kunne brukes innendørs - men de bør også fettes opp.

Klar reklamasjon i mine øyne, men det hjelper dårlig hvis butikken er ubrukelig.
 
Boss leverer skikkelig ræva kvalitet på sko! Det er nok bare å bite i det sure eplet, så husker du å kjøpe sko fra noen som faktisk lager sko neste gang;) Jeg har hatt noen par selv og det er skikkelig triste saker...
 
Mogens har dessverre helt rett. Boss lager ikke skoene selv, noe kvaliteten bærer preg av selv om det er betydelig forskjell fra sko til sko.
Hold deg til de kjente skomerkene.
 
Jeg har kjøpt endel church sko fra deres flagship store i Geneve og de sier at man ikke må finne på å legge gummisåle på sko med lærsåler da lestens egenskaper blir "ødelagt". Jeg vet at hos dem og john lobb så bytter man hele sålen når denne er slitt noe man gjerne gjøre opptil 3 ganger før skoen er "ferdig". Hvis du skal ha sko med gummisåle, ja da kjøper du sko med gummisåle.....

Uansett skobør man kjøpe fra sko produsenter og ikke fra klesprodusenter :)
 
For dårlig lær, for dårlig kundebehandling.

Selvfølgelig skal lærsåler kunne brukes innendørs - men de bør også fettes opp.

Klar reklamasjon i mine øyne, men det hjelper dårlig hvis butikken er ubrukelig.

Helt enig, klar reklamasjon. Selv uten behandling kan en god lærsåle holde i mange år til slik bruk du beskriver. Problemet her er, som de andre har sagt, elendig lærkvalitet. Jeg har klådd på noen Boss-sko ved et par anledninger, og de er generelt dårlig laget - mindreverdig lær, juksesømmer, lim og liten fasthet. De jeg har sett skiller seg lite fra den typen sko du finner på Dressmann, bortsett fra at de koster de tredobbelte. Lever dem tilbake og be om en pen Boss-skjorte istedet.
 
På mange måter ikke mitt beste kjøp, eller det jeg er mest stolt av. Jeg vet jo egentlig at Hugo Boss-sko er på høyde med deres ur, men ble litt lurt når jeg var innom for å handle noe annet dress-relatert og lot spontaniteten ta overhånd.

Men jeg vet ikke om jeg er helt klar til å bite i det sure eplet for det, det ville jo være en klar reklamasjonssak om et ur hadde sluttet å gå etter kun kort tid, selv om det var grunnet bruk av billig materiale eller dårlig quartz-verk. Selger de noe som er ment å vare noen år så må de vel levere de også, er det engangssko eller bare byggesett som ikke inneholder alle delene (gummisåle selges separat), så bør det stå klart og tydelig på esken. Som hoppalong sier får de heller gi meg en skjorte om de ikke har sko som kan brukes.

Spørsmålet er vel heller om jeg greier/orker ta opp kampen med så elendig kundebehandling.
 
Jeg ville sendt en mail til daglig leder i butikken hvor du har kjøpt skoene. Si at du var innom og forklar at du ikke var fornøyd med servicen, og hør med han/henne hva de kan gjøre for deg. Hvis det ikke funker ville jeg bare avskrevet hele greia og kjøpt meg ett par ordentlige sko som de andre nevner..
 
Spørsmålet er vel heller om jeg greier/orker ta opp kampen med så elendig kundebehandling.
Det er vel nettop da, når de har elendig kundebehandling, du skal ta opp kampen! :D

Leste @Mogens innlegg og skiftet ut ordet sko med klokker med stor glede.


Boss leverer skikkelig ræva kvalitet på klokker! Det er nok bare å bite i det sure eplet,
så husker du å kjøpe klokker fra noen som faktisk lager klokker neste gang
Jeg har hatt noen selv og det er skikkelig triste saker...
 
Redigert av en moderator:
Hugo Boss er ikke viden kjent for skokvalitet, og skoene du har kjøpt er sannsynligvis laget for å gå med innendørs. Flassingen du beskriver betyr typisk at det er en billig lærfibervariant. Om du mot formodning ikke får noe tilbake på skoene vil jeg gjerne vise hvordan en skoreparasjon kan gjøres hos en skomaker, som jeg har som en hyggelig (les: verdens hyggeligste) helgejobb.
Sko fra Hugo Boss, Acne med flere har tynne lærsåler hvor det mer eller mindre forventes at man endrer såleegenskapene med mindre mann bruker de inn og ut av en limousin. Får daglig inn sko direkte fra butikk for å legge på gummibeskyttelse (pun intended). En lærsåle er forøvrig et mye bedre utgangspunkt å gjøre noe sånt på enn en gummisåle.
Dette er ikke å bytte ut en lærsåle med gummisåle, men å legge en tynn beskyttelsessåle over slitesonen på en lærsåle. Kanskje dette kan være av allmenn interesse forøvrig.
Reparerte i går et par sko fra en av byens mer velekviperte fruer som tilsynelatende kun er laget for å gå på rød løper. Vi har til opplysning to av de i Bodø, de røde løperne altså, og begge ligger på et lager.

Selvfølgelig sylskarpe bilder...

Sko etter én spasertur ute
6EDC691C-4461-4CCD-B9E5-C763AD682564_zpskwhj8zu9.jpg


Matter ned slitesone og legger ett strøk Aceton-blanding
6866A647-93AE-4F41-A0E8-B99DB6E04057_zpsxzaxrhgo.jpg


To strøk med lim på sko og ny såle
A972DDE5-B67F-4E31-85AE-AEE91D29A9DA_zpsditrctpy.jpg

C525EA10-BF22-4A32-A946-34A2D7838EDB_zpssxwaaurp.jpg


2 bar trykk i ti minutter
6FA42BFD-7098-4902-9690-7D133F1E6F5B_zpsfgprgrpg.jpg


Finpuss
BACAA23F-5672-44CE-8964-8048DAF0DFF7_zpskskowt23.jpg

957A9578-9BC9-439A-A474-525D4EE8A47C_zpsub3plrte.jpg


En slik fiks koster rundt 300 hos de fleste skomakere. Håper det var til hjelp!
 
Istemmer med at Hugo Boss på generell basis ikke er god pris/kvalitet ratio på noen produkter jeg har sett. I tillegg har snittet på dresser og skjorter jeg opp gjennom årene ikke vært bra i det hele tatt (altså så off at en god skredder ville ha problemer med å fikse det pent).

Dressene i den aller dyreste linjen er kvalitetsmessig godt produsert, men ikke verdt pengene. Kjøpe heller Corneliani, Canali eller enda bedre (og dyrere) Caruso.

Jeg har til og med sett skjorter i enkeltspunnet bomullskvalitet derfra!

Har aldri vurdert sko fra Boss selv, men inntrykket jeg sitter med er at det i all hovedsak er snakk om billige limte konstruksjoner med kjemikaliebehandlet lær til en alt for dyr penge - styr unna!

Sånn som konklusjon kan det vel sies at Boss er et greit merke for en konfirmasjonsdress, men det stopper der...
 
Har et par Lloyds med lærsåle som også avgir melspor på teppet på kontoret. Irriterende.

Hva behandler man lærsålene med (foruten å legge på gummisåle) får å unngå slike melspor? :) Olje, silikon, eller hva. Skoene er for gamle til at reklamasjon er et alternativ.
 
Har et par Lloyds med lærsåle som også avgir melspor på teppet på kontoret. Irriterende.

Hva behandler man lærsålene med (foruten å legge på gummisåle) får å unngå slike melspor? :) Olje, silikon, eller hva. Skoene er for gamle til at reklamasjon er et alternativ.

Et lærmiddel som inneholder en eller annen form for naturlige oljer eller voks.
"Effekt" lærbalsam, Kiwi Minkoil, SnoSeal bivoks eller lignende…
 
Jeg har kjøpt endel church sko fra deres flagship store i Geneve og de sier at man ikke må finne på å legge gummisåle på sko med lærsåler da lestens egenskaper blir "ødelagt". Jeg vet at hos dem og john lobb så bytter man hele sålen når denne er slitt noe man gjerne gjøre opptil 3 ganger før skoen er "ferdig". Hvis du skal ha sko med gummisåle, ja da kjøper du sko med gummisåle.....

Uansett skobør man kjøpe fra sko produsenter og ikke fra klesprodusenter :)

Den servicen du talar om där gör även tex, Santoni, carmina, church's, crocketts etc, nästan alla, kostar ca 1000,-.
Så nästa gång droppa boss och köp tex carmina i 3000kr klassen, Bang for the buck !