SKX009 går plutselig +5sek per minutt! - hva gjør jeg?

Medlem
24. juni 2010
Innlegg
98
Heisann godtfolk!

Jeg våknet opp for leden dag med min Seiko SKX009 på armen - og plutselig viste den tiden to timer for fort. Jeg innså fort, takket være en stoppeklokke-sammenligning, at den bokstavelig talt over natten hadde begynt å gå voldsomt fort.

Hva i all verden gjør jeg? Google har fortalt meg at det er et kjent fenomen at en "spring" setter seg fast/går i vranglås - har noen av dere opplevd noe slikt?
 
Heisann godtfolk!

Jeg våknet opp for leden dag med min Seiko SKX009 på armen - og plutselig viste den tiden to timer for fort. Jeg innså fort, takket være en stoppeklokke-sammenligning, at den bokstavelig talt over natten hadde begynt å gå voldsomt fort.

Hva i all verden gjør jeg? Google har fortalt meg at det er et kjent fenomen at en "spring" setter seg fast/går i vranglås - har noen av dere opplevd noe slikt?

Det har skjedd hos meg også, det som skjer er at hairspringen har hektet seg opp , det er bare og hekte den løs så går klokken bra igjen, jeg kan godt fikse det tar ca to min.
Roger Sveian
 
Jeg skal snart poste en bilde tutorial for hvordan man skal håndtere slike problemer med en 007, 009, Monster og andre Seikoer som har 7S26 :)
 
Jeg skal snart poste en bilde tutorial for hvordan man skal håndtere slike problemer med en 007, 009, Monster og andre Seikoer som har 7S26 :)

Den blir kort:p Slipp klokken 5-10cm ned mot et bord! Tada
 
Så sannelig, etter mye vold, gjorde klokken til slutt som den skulle :D Takk for hjelpen!
 
det er bra at du løste problemet, men jeg vil anbefale og åpne klokken og hekte løs hairspngen. kraftige støt på verket vil på virke gangen og nøyaktigheten, i verste fall kan du få skjevheter i tappene og det gjelder alle automatiske klokker.