SKX007-problemer + spm. om pakninger

Medlem
4. sep. 2010
Innlegg
168
Sted
Oslo
I sommer mistet jeg overnevnte klokke i badegulvet - hardt. Men den landet perfekt på oversiden. Det så ut til å gå bra, helt til den stoppet flere ganger i forskjellige posisjoner. Jeg kunne plutselig miste en time eller to. Jeg gikk så til en urmaker som (han på Bislett på andre siden av den kafeen som heter Nero) undersøkte klokken nøye. Han mente at klokken ikke hadde tatt noe skade av det, og at det kunne være en liten fjær som hadde hoppet ut, men at det ville gå seg til igjen etter hvert.

Men, han sa at pakningene burde byttes hvis jeg skal dykke med den (noe jeg har tenkt å gjøre med den, dykke altså), og at det vil koste over 1500 kr !! Bare skrukronepakningen lå på 900,-, sa han.. :mad: I all verden, er det bullshit, or what? Eller er det prosessen som koster så mye. Fant nye pakninger på nettet til 5pund..

Etter urmakerbesøket fortsatte klokken og stoppe en stund, så jeg avskrev den og kjøpte meg andre klokker. Nå har jeg tatt den frem igjen, og foreløpig har den gått feilfritt i dagesvis. Leste på watchesuseek at man alltid skal klokken ligge til den stopper, for så å riste den i gang igjen - som for å nullstille fjæren, eller noe. Kan dette stemme? Burde jeg bekymre meg for at urverket stopper igjen?

Burde jeg bare kjøpe en ny, kanskje? I hvertfall hvis pakningsbytte og trykktest koster 1500,- :???:

Edit: Ja bare så det er sagt, han åpnet naturligvis baklokket. Er jo klar over at den uansett vil trenge trykktest. Klokken er i følge serienr. 3 år, kan pakningen virkelig være råtten, som han sa da? Pakningsbytte hvert tredje år, minst, sa han.

Går ofte til denne karen fordi han har fikset ting gratis for meg flere ganger. F.eks ordnet han den gamle Omegaen min når jeg hadde trukket den opp for hardt.
 
@kvamsky

1.500 kr. . . . . . . . det var en ram pris ved skifte av skrukronepakning. Men som du sjøl antyder delen (pakningen) utgjør nok ikke det store. Der er nok timelønnen (han blir sikkert også forsøkt flått, i leie av huseieren sin. Slik er det når vi lever i et "fakturering samfunn").
Men syntes ikke det høres troverdig ut, at en pakning ring (til en klokke) morkner og må skiftes hvert 3. år. Det var fornuftig å at du kjøpte én sjøl.

Her jeg bor har vi kun én elektronikk-mann, som ordner og reparere radio, tv, cd, video mobiler, sikrings-radioer o.s.v. Han hjelper de flest her, også meg i blant. Ofte når det er tale om 4 - 10 min. med småting, sier han: nææe, jeg skal itj ha noe. Jeg bukker og takker, men kanskje hver 3. gang insistere jeg på å betale en femti- eller hundre krone og sier "legg det i kaffekassen". Hver gang jeg komme inn i hans forretning reiser han seg og avbryter sitt arbeide (hvor han ellers kunne ha tjent penge) for å hjelpe meg. Og de gangene han skal ha penger, skjuler jeg hvor overrasket jeg er over hans prisforlangendene, men tenker det er nok en slags balanse allikevel.


: I all verden, er det bullshit, or what? .

Slo du virkelig over til engelsk og sa til din urmaker " er det bullshit, or what". Hvorfor gjorde du egentlig det.
 
Slo du virkelig over til engelsk og sa til din urmaker " er det bullshit, or what". Hvorfor gjorde du egentlig det.

Nope, det var min kommentar her og nå. Han er en hyggelig fyr, og jeg ville ikke drømt om å fornærme han.
Har ikke kjøpt pakningene, jeg så komplett pakningspakke ligge ute til salgs på nett.
Tror ikke han prøver å lure meg, det er sikkert som du sier et kalkulert beløp basert på timelønn, etc.. Det jeg derimot tror han ikke vet så mye om, er markedet på nett og Seikos modeller generelt. Da jeg sa at en slik klokke koster 1000 på gråmarkedet, ble han veldig skeptisk..
 
I sommer mistet jeg overnevnte klokke i badegulvet - hardt. Men den landet perfekt på oversiden. Det så ut til å gå bra, helt til den stoppet flere ganger i forskjellige posisjoner.

Støt alla dette er et problem for mekaniske klokker. Selv om det er støtsikring på balansen kan den ta skade ved et slikt dropp. Hvis klokken ser ut til å gå riktig når den ligger på bordet med skiva opp, men stopper eller går feil i vertikal posisjon kan tappen på balanseaksen være skadet. Den må i så fall byttes. På en rimelig klokke vil det bli en forholdsvis dyr operasjon ift. tilsvarende ny. Det kan også bare være at fjæren som holder steinen for balansen er hoppet av. Er det fjæren på skivesiden vil det nødvendigvis bli en del jobb med demontering og montering (tilsvarende steinen du ser når du kikker på urverket og balansen fra baksiden).
 
kjøp ny skx007.. også kan du leke urmaker selv på den gamle? jeg kjøpte jo min sk009 for slikt og ingenting for noen uker siden! =)
 
Støt alla dette er et problem for mekaniske klokker. Selv om det er støtsikring på balansen kan den ta skade ved et slikt dropp. Hvis klokken ser ut til å gå riktig når den ligger på bordet med skiva opp, men stopper eller går feil i vertikal posisjon kan tappen på balanseaksen være skadet. Den må i så fall byttes. På en rimelig klokke vil det bli en forholdsvis dyr operasjon ift. tilsvarende ny. Det kan også bare være at fjæren som holder steinen for balansen er hoppet av. Er det fjæren på skivesiden vil det nødvendigvis bli en del jobb med demontering og montering (tilsvarende steinen du ser når du kikker på urverket og balansen fra baksiden).

Vel, tilsammen stoppet klokken ca 10 ganger. Men dette var i døgnene som etterfulgte insidenten. derimot, går den perfekt. Dvs. jeg har ikke sett noen avvik, kanskje +/- 1 minutt i døgnet. Kan det være at problemet har "løst seg selv"? Eller at problemet ikke var så omfattende allikevel?

Vurderer å kjøpe en til, ja B-) Evt. 009 denne gangen.

Evt. vurderer jeg å kjøpe meg en ultrabeater, en citizien jeg så her om dagen med 300m rating. Quartz (beklager at jeg banner i kirken) :-/ Hehe.