Skulle hørt på hjertet og kjøpt sekssylindret

Medlem
11. juli 2010
Innlegg
1.506
Sted
Oslo
Da er bilen på verkstedet til en kompis av meg.. 03-modell 316i. Motoren, som BMW kaller N42B18, må være den største dritten de har laget noen gang! Firesylindret, 1.8 liter, 115 hk. Stoppet plutselig på lørdag på vei ned mot Hellerudsletta, og da jeg startet igjen røk det godt av eksosen, samtidig som den jaget veldig på tomgang mellom 800 og 1800 rpm. Veivhusventilasjonen er en svakhet på disse motorene, da slangene pleier å tette seg. Trykket fra veivhuset må ut et sted, så da blåses enten toppdekselpakningen eller pakningen rundt oljefilterhuset. Veivhusslangene med tilhørende oljeseparator sitter selvfølgelig under innsuget, og er vanskelig å komme til. Samtidig rakler registerkjedet, og det viser seg at BMW leverte E46 med en elendig kjedestrammer som gjorde at flere hadde problemer med at kjedet hoppet over noen tenner. Lurte en stund på om det var det som skjedde med min, men da jeg kjørte ut til verkstedet i dag gikk den fint igjen uten å jage. Noe galt er det likevel, men taim vill sjåvv hva det er. Har allerede byttet toppdekselpakning og pakningene til vakuumpumpen, som sitter i et 12cm stort mellomrom mellom baksiden av motoren og torpedoveggen og er temmelig vanskelige å komme til. Skikkelig banneord-generator.

Håper han som konstruerte den motoren får bendelorm i julegrøten. Når bilen er reparert ryker den rett ut, og blir erstattet av en E39 5-serie, slik som den forrige jeg hadde. Noen som vet om en fin 02-03-modell E39 520i touring til salgs? ;)

Før denne bilen hadde jeg en 1990 535i og en 1996 523i. Begge motorene her var mekanisk problemfrie.

Moralen i denne historien: Kjøp rekkesekser! :D
 
Du har linket til annonsen som sett fra dine sider på Finn, så jeg kommer ikke inn på den herfra.
 
Fin Mercedes, men mer enn dobbelt så mye som jeg har råd til nå..har ikke begynt i ny jobb enda :(
 
Angrer ikke på konas 520i som vi kjøpte for 7 år siden. Problemfrie år og ingen av oss har noen gang vurdert å bytte bil siden. Delekostnad siste 110' km(bilen har nå rullet 165'km): bremseklosser, bakfjærer og en coil. Jeg tar meg av bilkostnadene, så mer til klokker er en bonus ;)
 
har en 01 525 sedan med knappe 160k på telleren som jeg vurderer å selge. Mørk blå med lyst skinn. Meget pent holdt bil...
 
Rekkesekser ruler. Så lenge det ikke er diesel :rolleyes:

Nja, hadde en 325d 2007 tidligere, 3-liter rekkesekser, gikk som bare julig og hadde en herlig lyd på toppen, mer et brøl enn i-ens hvin. Prøvde både i- og d-versjonen før jeg kjøpte, men likte draget såpass mye bedre at jeg endte på d-en. Hadde det ikke vært for at vi måtte bytte den ut med en Z4 for å få bilkabalen til å gå opp hadde jeg savnet den!
 
Og selvfølgelig stoppet bilen på vei til Trysil! Fikk satt den fra meg på Statoil på Hernes, nå står den på verksted i Elverum. Tipper veivakselsensor, typisk problem på disse motorene. Verkstedet skulle prøve å få fikset den til i morgen slik at jeg kommer meg hjem på søndag som planlagt, så det håper jeg for pokker de klarer å få til. Helvetes forbannede drittbil, den fortjener å bli smeltet om til spiker.. Men da hadde jeg ikke bygget hus med de spikerne etterpå! :)
 
Og selvfølgelig stoppet bilen på vei til Trysil! Fikk satt den fra meg på Statoil på Hernes, nå står den på verksted i Elverum. Tipper veivakselsensor, typisk problem på disse motorene. Verkstedet skulle prøve å få fikset den til i morgen slik at jeg kommer meg hjem på søndag som planlagt, så det håper jeg for pokker de klarer å få til. Helvetes forbannede drittbil, den fortjener å bli smeltet om til spiker.. Men da hadde jeg ikke bygget hus med de spikerne etterpå! :)

Føler med deg @semmern , det var enklere i gamledager hvor du hadde bare batteri, kjølevæske og tennplugger å tenke på. Var jo også enda enklere med VW og Porsche eiere som slapp å tenke på frostvæske. :D
Tom
 
Redigert av en moderator:
Og selvfølgelig stoppet bilen på vei til Trysil! Fikk satt den fra meg på Statoil på Hernes, nå står den på verksted i Elverum. Tipper veivakselsensor, typisk problem på disse motorene. Verkstedet skulle prøve å få fikset den til i morgen slik at jeg kommer meg hjem på søndag som planlagt, så det håper jeg for pokker de klarer å få til. Helvetes forbannede drittbil, den fortjener å bli smeltet om til spiker.. Men da hadde jeg ikke bygget hus med de spikerne etterpå! :)

Er det lov å spørre hvilket verksted du har satt den på? Har vært bilansvarlig for et selskap i Elverum noen år og har god kjennskap til hvem som er bra og ikke bra. Men siden du allerede har levert bilen er det vel uansett for sent å komme med gode råd;)
 
Er det lov å spørre hvilket verksted du har satt den på? Har vært bilansvarlig for et selskap i Elverum noen år og har god kjennskap til hvem som er bra og ikke bra. Men siden du allerede har levert bilen er det vel uansett for sent å komme med gode råd;)

Takk som byr :) Det var heldigvis ikke verre enn gåen bensinpumpe. Hadde bilen hos Ourom Auto, de kan BMW ser det ut til :) Var inne og hentet bilen i dag. Raskt og greit gjennomført til en OK pris. Skal bilen først på verksted liker jeg å sette den hos uavhengige BMW-spesialister, og da var disse gutta her bra. Ble til og med anbefalt dem hos Mekonomen. I Oslo bruker jeg Alf Lie. Far og sønn har til sammen mer enn 50 års erfaring med å skru BMW :)
 
Føler med deg @semmern , det var enklere i gamledager hvor du hadde bare batteri, kjølevæske og tennplugger å tenke på. Var jo også enda enklere med VW og Porsche eiere som slapp å tenke på frostvæske. :D
Tom

Sier det ofte; Hadde det ikke vært for at veteranbiler spises opp av veisaltet hadde jeg kjørt gammel bil! :) Drømmen er å strippe ned noe gammelt, få den helgalvanisert og bruke den som dagligbil. En kompis av meg gjorde det med en Citroën DS. Ganske modig, men det funker fint!
 
Redigert av en moderator: