Da er bilen på verkstedet til en kompis av meg.. 03-modell 316i. Motoren, som BMW kaller N42B18, må være den største dritten de har laget noen gang! Firesylindret, 1.8 liter, 115 hk. Stoppet plutselig på lørdag på vei ned mot Hellerudsletta, og da jeg startet igjen røk det godt av eksosen, samtidig som den jaget veldig på tomgang mellom 800 og 1800 rpm. Veivhusventilasjonen er en svakhet på disse motorene, da slangene pleier å tette seg. Trykket fra veivhuset må ut et sted, så da blåses enten toppdekselpakningen eller pakningen rundt oljefilterhuset. Veivhusslangene med tilhørende oljeseparator sitter selvfølgelig under innsuget, og er vanskelig å komme til. Samtidig rakler registerkjedet, og det viser seg at BMW leverte E46 med en elendig kjedestrammer som gjorde at flere hadde problemer med at kjedet hoppet over noen tenner. Lurte en stund på om det var det som skjedde med min, men da jeg kjørte ut til verkstedet i dag gikk den fint igjen uten å jage. Noe galt er det likevel, men taim vill sjåvv hva det er. Har allerede byttet toppdekselpakning og pakningene til vakuumpumpen, som sitter i et 12cm stort mellomrom mellom baksiden av motoren og torpedoveggen og er temmelig vanskelige å komme til. Skikkelig banneord-generator.
Håper han som konstruerte den motoren får bendelorm i julegrøten. Når bilen er reparert ryker den rett ut, og blir erstattet av en E39 5-serie, slik som den forrige jeg hadde. Noen som vet om en fin 02-03-modell E39 520i touring til salgs?
Før denne bilen hadde jeg en 1990 535i og en 1996 523i. Begge motorene her var mekanisk problemfrie.
Moralen i denne historien: Kjøp rekkesekser!
Håper han som konstruerte den motoren får bendelorm i julegrøten. Når bilen er reparert ryker den rett ut, og blir erstattet av en E39 5-serie, slik som den forrige jeg hadde. Noen som vet om en fin 02-03-modell E39 520i touring til salgs?
Før denne bilen hadde jeg en 1990 535i og en 1996 523i. Begge motorene her var mekanisk problemfrie.
Moralen i denne historien: Kjøp rekkesekser!