Skulle bare ha på et ledd...

Medlem
3. aug. 2014
Innlegg
192
Sted
Bergen
Må bare få utløp for litt frustrasjon:

Tidligere i dag.
Hentet min nye Tag Heuer Carrera hos Posten. Fikk låne kniv av Post-damen slik at jeg kunne pakke opp pappesken den ble sendt i.
Kastet embalasjen og tok med meg klokkeboksen ut i bilen.
Tok straks av meg Omegaen og byttet til min nye Tag.
Flott klokke, men kanskje en tanke for trang.
Dro derfor til mitt lokale kjøpesenter for å få satt på et ledd. På senteret finnes det ikke urmakere som selger Tag, men man skulle vel tro at enhver klokkesjappe kan sette på et ekstra ledd?
En flott ung jente jobbet hos Bjørklund. Hun kunne gjerne sette på et ledd. Ti minutter så er den klar, sa hun.
Mange takk, svarte jeg, og gav fra meg klokken.
Ti minutter (og en 500-lapp i ferskvaredisken hos Meny) senere kom jeg tilbake og klokken var klar.
Jeg betalte en hundrings, smilte og sa takk, og gikk mot bilen.
Mens jeg gikk følte jeg at noe var galt. La ikke så mye i det siden det er noen uker siden jeg sist hadde en Tag på armen.
Ikke før jeg kom hjem gikk det opp for meg at den flotte jenten hadde satt leddet på gal side.
Før jeg leverte klokken inn var det et ledd mer på ene siden av låsen. Nå er det to.
Jeg klarer faktisk ikke å gå med uret.
Må ta klokken med meg i lommen i morgen for å få et ledd flyttet over på andre siden.

Amatører!
Flotte amatører man ikke kan bli sinte på.

Fjuske-unboxing kommer i morgen
 
Jeg har sjelden leddene jevnt fordelt. :p

Når det er sagt, burde man jo går for å gjøre det symmetrisk med mindre man blir bedt om noe annet.

(Når DET er sagt, burde man bare gjøre sånt selv.)
 
Kanksje hun gjorde det med vilje slik at du måtte komme tilbake ;) Er lov å håpe!!
 
Det er helt vanlig med usymmetrisk fordeling. Jeg kjører 4 ledd på kl 6 siden og 6 ledd på kl 12 siden normalt sett.
 
Som ChristianN sier er asymmetrisk fordeling av leddene ikke uvanlig. Alt koker vel ned til en smakssak.

Allikevel: ALDRI LA BJØRKLUND ELLER LIGNENDE SKRU PÅ KLOKKEN DIN. GALSKAP!!

Dette er slettes ikke ment som noe kritikk av Bjørklund (de har sikkert riktig kompetanse i forhold til sitt marked), men de har jo rett og slett ikke den nødvendige kunnskapen og kompetansen til å skru på "skikkelige" klokker.
 
Må si meg smertens enig. Ville aldri latt noen slike aktører tafse på klokkene mine heller. De som står bak kassa der har jo ofte ingen erfaring med dette. Ja gjerne noen søte jenter, men hva hjelper vel det hvis de ødelegger ting? Går ALLTID til urmaker istedet, og betaler gladelig 2x prisen for å få det utført på RIKTIG måte :)
 
Å sette på et ledd kan enhver idiot klare. Ser ikke helt problemet med å ikke gå til Bjørklund eller andre med dette. Selv ordner jeg det på egenhånd.
 
Ja det er ikke komplisert, men utrolig nok klarer de jo en del ganger å f**** det til fordet ;) Er vel kanskje noe med interessen. Ofte skoleungdom som like gjerne kunne solgt knappenåler som smykker/klokker. Tviler på at du finner så mange med en genuin interesse for "faget" i en slik sjappe. Unntak finnes for all del - men sånn generelt :)
 
Å sette på et ledd kan enhver idiot klare. Ser ikke helt problemet med å ikke gå til Bjørklund eller andre med dette. Selv ordner jeg det på egenhånd.

Er du helt sikker?

For det første er konstruksjonen på lenkene ulike – her finnes det mange ulike varianter for hvordan leddene er festet sammen.
For pin-systemer er man f.eks. avhengig av å ha riktig verktøy og/eller kunnskap så man får festet lenkebiten helt korrekt.

Lenker som er skrudd kan f.eks. være påført Loctite. Da bør man ideelt sett varme opp lenken litt før man forsåker å løsne. Ellers er det lett å f.eks. deformere skruehodet. Det samme kan skje om man ikke har riktig verktøy.

Det handler heller ikke bare om å sette på eller fjerne leddet i seg selv, men også eventuelle riper og småskader som kan oppstå som følge av utrente fingre og manglende kunnskap.

Erfaringsmessig har jeg også grunn til å tro at smykkekjedene har et litt annet forhold til riper og hakk enn hva autoriserte forhandlere av de store merkene har.

Det er utrolig kjipt å bli satt i en situasjon hvor en velmenende ansatt i en random butikk a la Bjørklund lager en ding i klokke din...
 
Bjørklund er ikke kjent for å god faglig kompetanse. Hverken Torbjørnsen eller Grøtteland får røre urene mine lenger.

Partikler på urskiva og nye riper er en gjenganger. Nå er det kun sertifiserte Rolex urmakere (ref. Askeland) som får skru på urene.
 
Dette er vel en litt grov generalisering føler jeg. Bjørklund og andre kjeder har virkelig fått øynene opp for hvordan klokkeinteressen har økt blant en større andel av befolkningen, noe som også vises på en større mengde av kvalitetsur som kommer inn for et bredt spekter av service vedlikehold og tjenester. I tillegg så selges både Seiko og Citizen av bl.a Bjørklund og begge merkene har kursing for både batteribytter, lenkekorting og annet forfallende vedlikehold. Grunnen til at jeg nevner disse to er at de benytter seg av det desidert mest "krøkkete" lenkefestingsystemet known to man og dette er importørene klare over. Opplæringen innad i butikk har også tatt seg opp veldig de siste årene pågrunn av en kresnere kundemasse og ønsket om forbedring i hele kjeden da dette har vært et utappet marked.
 
Dette er vel en litt grov generalisering føler jeg. Bjørklund og andre kjeder har virkelig fått øynene opp for hvordan klokkeinteressen har økt blant en større andel av befolkningen, noe som også vises på en større mengde av kvalitetsur som kommer inn for et bredt spekter av service vedlikehold og tjenester. I tillegg så selges både Seiko og Citizen av bl.a Bjørklund og begge merkene har kursing for både batteribytter, lenkekorting og annet forfallende vedlikehold. Grunnen til at jeg nevner disse to er at de benytter seg av det desidert mest "krøkkete" lenkefestingsystemet known to man og dette er importørene klare over. Opplæringen innad i butikk har også tatt seg opp veldig de siste årene pågrunn av en kresnere kundemasse og ønsket om forbedring i hele kjeden da dette har vært et utappet marked.
Minner om at teorien her skal konverteres over til den praktiske hverdag i alle butikker i hele Norge:p
Går dette hånd i hånd ? Nope,er min påstand pt.
 
Klart det tar tid å komme opp til en ønsket standard i en kjede som teller en hel bråte butikker, men dette er noe som tas opp på hver samling og som blir sett på som en mulighet for både å øke renomme samtidig som det gir økt inntjening.

Minner om at teorien her skal konverteres over til den praktiske hverdag i alle butikker i hele Norge:p
Går dette hånd i hånd ? Nope,er min påstand pt.
 
Klart det tar tid å komme opp til en ønsket standard i en kjede som teller en hel bråte butikker, men dette er noe som tas opp på hver samling og som blir sett på som en mulighet for både å øke renomme samtidig som det gir økt inntjening.




Selvom du sitter på aksjer i Bjørklund så vil jeg nok ikke levere klokken min til de. Etter at klokkeinteressen gikk i skyene gjør jeg slikt selv. Gøy å sitte og fikle, samtidig som du kan gjøre det når du vil :)
 
Investering i kunnskap og godt verktøy er aldri bortkastet var mantraet da jeg begynte i bransjen:)

Selvom du sitter på aksjer i Bjørklund så vil jeg nok ikke levere klokken min til de. Etter at klokkeinteressen gikk i skyene gjør jeg slikt selv. Gøy å sitte og fikle, samtidig som du kan gjøre det når du vil :)
 
Det er helt vanlig med usymmetrisk fordeling. Jeg kjører 4 ledd på kl 6 siden og 6 ledd på kl 12 siden normalt sett.

Den er jeg faktisk med på, men her er det flest ledd på kl 6 siden.
Blir jo bare rot.

Men men, det finnes jo en midlertidig løsning; det er jo bare å gå med Deepsea'en til jeg får fikset problemet.
 
Som ChristianN sier er asymmetrisk fordeling av leddene ikke uvanlig. Alt koker vel ned til en smakssak.

Allikevel: ALDRI LA BJØRKLUND ELLER LIGNENDE SKRU PÅ KLOKKEN DIN. GALSKAP!!

Dette er slettes ikke ment som noe kritikk av Bjørklund (de har sikkert riktig kompetanse i forhold til sitt marked), men de har jo rett og slett ikke den nødvendige kunnskapen og kompetansen til å skru på "skikkelige" klokker.

Skulle vise seg. Problemet mitt er at den mest eksklusive butikken i bydelen min, er Meny.
Der har de til gjengjeld tilbud på kongekrabbe om dagen...