Skrapelyd ved manuelt opptrekk Rolex

Medlem
11. des. 2014
Innlegg
30
Sted
Oslo
Hei,
Som headingen sier, så opplever jeg skrapelyd / økt motstand / "noe rart" når jeg trekker klokken manuelt. Det er ikke den samme "smoothe" følelsen som før - aldri opplevd dette tidligere.

Klokken er en 2015-modell 116610 som har vært godt brukt (ikke misbrukt) siden den ble båret ut fra butikken.
Den har ikke blitt mistet på gulv eller utsatt for slag og holder tiden bra.

Noen som har opplevd det samme og har en idé om hva som kan være galt?
Vedlagt følger bilde av pasienten.

Setter pris på tilbakemeldinger!
IMG_1462.JPG
 
Hei,
Som headingen sier, så opplever jeg skrapelyd / økt motstand / "noe rart" når jeg trekker klokken manuelt. Det er ikke den samme "smoothe" følelsen som før - aldri opplevd dette tidligere.

Klokken er en 2015-modell 116610 som har vært godt brukt (ikke misbrukt) siden den ble båret ut fra butikken.
Den har ikke blitt mistet på gulv eller utsatt for slag og holder tiden bra.

Noen som har opplevd det samme og har en idé om hva som kan være galt?
Vedlagt følger bilde av pasienten.

Setter pris på tilbakemeldinger!Vis vedlegg 122795

Hadde noe tilavarende med min 114060 i fjor.
Ekkel lyd og økende motstand.
Leverte den inn på nærmeste Rolexverksted.
Null peiling på hva som ble gjort. Fra servicekvittering står det bare «Utskifte av automatikk»
 
  • Liker
Reaksjoner: Bjorhus
Takk for svar.

Ok, får ta meg en tur til urmaker.
Spennede hva "utskifte av automatikk" vil koste da jeg er utenfor garantitiden...
 
  • Liker
Reaksjoner: gulenissen
Takk for svar.

Ok, får ta meg en tur til urmaker.
Spennede hva "utskifte av automatikk" vil koste da jeg er utenfor garantitiden...

Det var noe spesielt med garantitiden til Rolexmodeller fra 2015.
Alle klokker solgt etter 1. Juli 2015 fikk 5 års garanti.
Mens klokker kjøpt mellom 1. Juli 2013 - 30. Juni 2015 fikk utvidet garanti om jeg ikke husker feil.
Kan være verdt å kontake utsalgsstedet for en avklaring ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: Bjorhus
Det var noe spesielt med garantitiden til Rolexmodeller fra 2015.
Alle klokker solgt etter 1. Juli 2015 fikk 5 års garanti.
Mens klokker kjøpt mellom 1. Juli 2013 - 30. Juni 2015 fikk utvidet garanti om jeg ikke husker feil.
Kan være verdt å kontake utsalgsstedet for en avklaring ;)

Takk for godt tips.
Fikk opplyst at dette vil dekkes av garanti. Selvsagt veldig hyggelig da jeg trodde garantien utløp etter to år :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Genta og gulenissen
Hadde samme problem på min 16570 ganske nylig. Siden det ble fikset på garanti (fra service) har jeg ikke mer info om hva som ble gjort enn det som står på kvitteringen: click & r(atchetwheel?)
 
  • Liker
Reaksjoner: Bjorhus
Click/ratchet wheel heter det på engelsk. Vekslehjul eller kløtshjul på norsk. Det er de mørkerøde hjulene (aluminium) som ligger under rotoren som kobler opptrekket til fjærhuset og som gjør at rotoren trekker opp i begge retninger.

Takk for oppklaringen! :) Da er det nok vekslehjulet som er fellesnevneren her.