Skomaker i utlandet

UJU

Støttemedlem
Medlem
23. jan. 2010
Innlegg
6.322
Sted
Vestlandet
Hei alle dere stilbevisste TS'ere.
Jeg er på jakt etter en skomaker som kan lage mer eller mindre elegante sko etter mål. Custom made rett og slett.
Hadde tenkt meg en shoppingtur med fruen hvor det (nesten) ikke skal spares på noe.;)

Jeg hadde i utgangspunktet tenkt meg noe italiensk, men forstår at London kanskje kan seile opp som en god kandidat.

Er svært takknemlig for alle tips jeg kan få.:)
 
Edward Green skal vel være noe av det beste man får tak i?
http://www.edwardgreen.com/

Står adressen til London butikken på hjemmesiden =)

[video=youtube;x_0hczSirzY]http://www.youtube.com/watch?v=x_0hczSirzY[/video]
 
Selv om byen er like spennende som Stowaen vi sendte rundt i første passaround bør du vurdere Laszlo Vass i Budapest. Han leverer bespoke helt på høyden med de beste i London, men til en pris som er relativt akseptabel.
 
Takker så mye for tipsene gutter.:D
Budapest høres jo litt spennende ut for min del. Litt artig å prøve noe utenom det vanlige.

Keep'em coming.:cool:
 
Selv om byen er like spennende som Stowaen vi sendte rundt i første passaround bør du vurdere Laszlo Vass i Budapest. Han leverer bespoke helt på høyden med de beste i London, men til en pris som er relativt akseptabel.

Der er det kanskje ikke så lang ventetid som det er hos Edward Green heller? :p
 
Er det en fysisk grunn at du ønsker å gå bespoke eller er det drømmen om noe unikt ?

Vass er fantastisk m.h.t kvalitet men jeg er nok litt forfengelig og om jeg skulle ha tatt meg råd til et par bespoke hadde jeg sett i retning Gaziano Girling hvis England var målet eller helst tatt turen til Paris ( Corthay, Berluti, Delos, John Lobb).
Eller noe enda sprekere i Roma hos Bocache Salvucci ?
 
Flotte greier.:D
Da ble Paris plutselig aktuelt igjen.
Kjenner at jeg lett kan ta en langhelg der.:)

En knust hel og litt diverse bruddskader har gjort at begge føtter ikke er fullt så identiske som den dagen jeg ble født.
Hadde derfor vært praktisk med bespoke når jeg først skal legge noen lapper i et par.
 
Er det en fysisk grunn at du ønsker å gå bespoke eller er det drømmen om noe unikt ?

Vass er fantastisk m.h.t kvalitet men jeg er nok litt forfengelig og om jeg skulle ha tatt meg råd til et par bespoke hadde jeg sett i retning Gaziano Girling hvis England var målet eller helst tatt turen til Paris ( Corthay, Berluti, Delos, John Lobb).
Eller noe enda sprekere i Roma hos Bocache Salvucci ?


Flotte greier.:D
Da ble Paris plutselig aktuelt igjen.
Kjenner at jeg lett kan ta en langhelg der.:)

En knust hel og litt diverse bruddskader har gjort at begge føtter ikke er fullt så identiske som den dagen jeg ble født.
Hadde derfor vært praktisk med bespoke når jeg først skal legge noen lapper i et par.

Ja, jeg kan gjerne se forfengeligheten i dette.
Et par med bespoke fra Lobb koster vel fort 30k, så jeg synes absolutt at Vass er verdt å nevne allikevel. Med i betraktningen bør nevnes at han bruker noen lester som ikke er "skreddersydd" for oss nordmenn, så hvis du vurderer kjøp av RTW bør det prøves.
Nå er ikke akkurat Vass arbeidsledig, men leverer bespoke på et par-tre måneder, i motsetning til et snaut år for f.eks Lobb.

Ellers er boken "Handmade shoes for men" en grei bok som forklarer håndverket og prosessen bak håndlagde sko.
 
Ellers synes jeg at Crocket and Jones leverer gode sko.

Nå har jeg ikke forsøkt bespoke herfra, men RTW har jeg gode erfaringer med. Jeg tror ikke de selger bespoke i London, men at du også her må til Paris. Jeg vet ikke hva bespoke-prisene ligger på, men tipper de ligger godt opp på tjuetallet...
 
Crockett er alltid et godt tips. Jeg tilbrakte to dager hos John Lobb på bespoke verkstedet ( sur-mesure) i Paris for litt over 20 år siden og magien virker fortsatt på meg :D
Et annet tips i Paris som er mer oppnåelig er Altan ( har bare erfaring fra RTW derfra men har hørt mye godt om bespoke)
 
Tusen takk for gode tips.:D
Da sitter fruen og sjekker kalenderen for mulige langhelger i Paris.:eek:
Tydelig at det går den veien.