Skomaker - Hva kan gjøres?

Jon Henrik

Ansvarlig redaktør
Medlem
12. okt. 2007
Innlegg
6.131
Sted
Fredrikstad
Har et par loafers hvor det har utviklet seg en liten sprekk foran på tåpartiet. Ganske synd da skoene er lite brukt og var relativt dyre.

Har svært begrenset kunnskap om hva skomakere kan utføre av arbeid, men er det noen som slike ting er noe som kan fikses?

99374f00.jpg
 
Takk for tilbakemeldingene.

Er det noen som vet litt mer konkret om skomakere kan fikse denne typen skader?
 
Takk for tilbakemeldingene.

Er det noen som vet litt mer konkret om skomakere kan fikse denne typen skader?

Vel.. Kommer helt an på skomakeren...

Noen har et kunnskapsnivå som begrenser seg til å lime gummesåler på skinnsåler.
Andre har ingen problemer med å demontere den skoen der og erstatte skinnstykket..
 
Vel.. Kommer helt an på skomakeren...

Noen har et kunnskapsnivå som begrenser seg til å lime gummesåler på skinnsåler.
Andre har ingen problemer med å demontere den skoen der og erstatte skinnstykket..

Hvis man skal begynne å demontere skoen, da snakker vi mye arbeid og relativt dyrt.
Men er det en kostbar sko er det kanskje verdt det.
Hvis det er noen i Norge som klare det(svare på om det går) er det A. Dagestad i Josefinesgste 2.
En trollmann innen yrket. Meget hjelpsom, pratsom og hyggelig er han også:)
Men du kan ikke akkurat regne med å ha de klare til uka;)
 
Jeg ville tatt en tur til dagestad. Han er utrolig hjelpsom, sist jeg var innom med et par sko viste han meg hvordan jeg kunne fikse problemet selv og ga meg litt lim helt kostnadsfritt. Hadde det ikke vært så dyrt så hadde jeg kun handlet sko fra ham.
 
Vel.. Kommer helt an på skomakeren...

Noen har et kunnskapsnivå som begrenser seg til å lime gummesåler på skinnsåler.
Andre har ingen problemer med å demontere den skoen der og erstatte skinnstykket..

Det skinnstykket går vel rundt nesten hele skoen. Å bytte dette vil vel da være som å bytte ut nesten halve skoen? Og vil man i det hele tatt klare å finne et skinnstykke som matcher tåboksen?
 
Jeg tror også det kan være vanskelig å finne noe som ligner. Det som kanskje går er å fylle "såret" med noe(silikon,lim etc.) også dekker man over med farge etterpå, deretter pusser man over det hele. Da får man det hvertfall til å se ok ut, kan ikke se for meg det blir spesielt dyrt heller.
 
det er som montanus sier. det går å fikse med silikon og farge. om det er hul tvers igjennom bør det limes på ett skinn stykke bak. dagestad pleier å anbefale en skomakker som holder til i kirkeveien nesten ved frogner stadion, til kunder som ikke er faste. den ligger ved den skolen som er i nærheten av stadion. det er nok en fordel å dra dit med en gang om du ikke er bekjent av dagestad. hyggelig om du deler svar fra evt skomakker på om det kan fikses og pris. gjerne hvordan også om han deler det:)

Lykke til.
 
Det skinnstykket går vel rundt nesten hele skoen. Å bytte dette vil vel da være som å bytte ut nesten halve skoen? Og vil man i det hele tatt klare å finne et skinnstykke som matcher tåboksen?

Enkelt vil det nok ikke være å erstatte skinnstykket nei.. Sikkert lettere å kjøpe ny sko..

Håper OP tar seg en tur til skomaker og hører hva som er mulig.. Har et par Bruno Magli selv med samme problemet.... :(
 
Jeg vet ikke hva slags polemikk man har viklet seg inn i med Dagestad for å klare å bli avvist/ikke få hjelp av ham personlig. Om man drar dit med sko man er glad i, og utviser et minimum av lidenskap for sko/skinn/lær, vil han hjelpe deg, uten tvil. Jeg leverte forrige uke et par alligator boots til ham for reviving, og tanken slo verken ham eller meg at det skulle være noe problem at de ikke er kjøpt hos ham.

Skinnstykke bak, og avhengig av festet langs kantene i "såret" kan man enten sette en sutur, eller fylle sprekken med granulert skinn blandet med lim. Det blir bedre enn silikon, da du med sistnevnte vil oppleve en diskrepans mellom overflateinntrykket/glansen/teksturen i fyllmassen og skinnet rundt. Særlig om du er flink til å pusse skoene dine jevnlig, vil absorbsjonen av skokrem være forskjellig. Blander du granulert skinn i lim og bruker dette som fyllmasse, får du en mer porøs overflate som bedre går i ett med det øvrige skinnet.

Lykke til!