Skjorter med atletisk passform?

Medlem
11. des. 2014
Innlegg
71
Hei,

Jeg har drevet med vektløfting aktivt i mange år og har derfor en skulder/midje-ratio som faller litt utenfor normalen.

Finner jeg noe som sitter over skuldrene henger det gjerne som en poncho rundt midjen. Har noen skreddersydde skjorter, men det blir litt dyrt i lengden. Lurte derfor på om noen har tips til produsenter/skjorter som ikke sitter så halvgærent "off the rack" ?
 
Jeg ble overrasket da jeg prøvde meg på målsøm fra Stenstrøms. Kostet ikke mer enn 200-300 kr mer enn ready-to-wear-skjorter, og da får man tilpasset det lille man måtte ønske. Går dessuten mye fortere enn skreddersøm.

Selv om det ikke var et direkte svar (målsøm istedenfor RTW), håper jeg det var til noe hjelp.
 
  • Liker
Reaksjoner: MagnusCJ
Du kan jo alltid få en syerske til å sy inn ryggen hvis skjorten passer ellers i skuldre, hals og ermer. Verre er det med hals/nakke, nesten umulig å finne skjorter over 45cm krage. Løsningen for min del er å bestille fra luxire.com, da sitter skjortene som støpt samt at ermene blir lange nok.
 
  • Liker
Reaksjoner: MagnusCJ
Har samme problem og slitt med dette i mange år. Investerte i 10 skreddersydde skjorter for noen år siden og det var en av de beste investeringene jeg har gjort. Men nå har jeg akkurat vært en tur i London og faktisk funnet ut av Charles Thyrwitt sine skjorter passer meg ganske bra. Fordelen er at de har 4 forskjellige passformer og du kan også velge størrelse etter både omkrets på hals og armlengde. Kvaliteten er helt akseptabel for hverdagsskjorter og prisen er absolutt innafor.
 
Jeg skal ikke påstå å være noen muskelbunt, men har brede skuldre og tynn midje og sliter ofte med at de fleste skjorter har mye ekstra stoff (teltfølelse). Charles Tyrwhitt extra slim fit funker bra for meg, og det skal mye til å ikke finne riktig krage og armlengde blant utvalget deres. Kvaliteten står ikke noe tilbake for f.eks Eton, attpåtil til en fjerdedel av prisen. De klassiske hvite og lyseblå variantene i twill og poplin blir aldri feil, men har lest at de har vært litt uheldig en gang eller to med noen materialer/nye skjortemodeller. Ikke opplevd noe tull selv.

En annen fordel er at de er hakket lengre enn de fleste andre skjorter, så de sklir ikke så fort opp av buksa i løpet av dagen...

Jeg bruker de både til jobb («formal shirts»), fritid (casual) og til fint (formal - hvit eller blå med fransk mansjett), aldri sett behovet for noe annet.

Glemte nesten det viktigste: kjøp non-iron, funker som faen. Slipper både stryking og at skjortene krøller seg i løpet av dagen.
 
Velger å slå et slag for Tailor Store. Har i løpet det siste året bestilt en 6-8 skjorter derfra, og vært fornøyd med passform hver gang. Jeg har utfordring med høyden, og da er legde på armer og kropp vanskelig. I tillegg er jeg relativt slank, og da blir mange ferdigsydde skjorter for vide, selv i slim fit. En annen fordel er jo at du faktisk får skjorten sydd akkurat slik du vil ha den, ned til minste detalj

Edit: ser du etterspør "off the rack", men prisen på disse er i mange tilfeller billigere enn mye av det du finner i butikkene
 
  • Liker
Reaksjoner: MagnusCJ
Bestilte en skjorte fra tailorstore.no og er veldig fornøyd :)

Kjøpte også noen litt mer casual skjorter fra Dressman og de tilbyr å sy de inn for 90 kr pr skjorte via en lokal skredder. Spent på hvordan det blir:)