Skilt og klokkeholdere

chronometer

Støttemedlem
Medlem
6. aug. 2010
Innlegg
1.945
Sted
Oslo Akershus
For meg og mange vintage samlere er det stas å få tak i orginale skilt og klokkeholdere, slike som ble benyttet i butikker. Orginale skilt er som regel merket med "swiss made" og kanskje også med produsent navn som eksempelvis Huguenin. Nedenfor har jeg lagt ut bilder av noen skilt og klokkeholdere som jeg har.

Certina skiltet fra rundt 1960 er helt klart inspirert av amerikanske biler. Jeg synes jeg ser en Chevrolet Impala 1960 modell her.. :)

Klokkemerket Siduna vet jeg ikke så mye om men holderen for tre klokker passer flott bakerst i klokkeskapet, her med Tissot, Eterna og BMC kronografer.

To chronometer dameur har fått plass på tidsriktige Olma og Cyma klokkeholdere. Omega Constellation skiltet forklarer at dette er et selvtrekkende chronometer ur og at det er Omegas topp produkt, noe vi sikkert kan enes om når det gjelder vintage ur. Eterna-Matic Centenaire på samme bilder viser til Eternas hundreårsjubileum i 1956. Eterna ur med denne modellbetegnelsen ble benyttet i mange år.

Ellers ser dere to forhandlerskilt for Tissot (1950) og Roamer (1960).

Spennende å se om det finnes flere slike i omløp på sonen :)

certina.jpg



siduna.jpg



cyma.jpg



omega.jpg



roamer.jpg



tissot.jpg
 
Disse var virkelig nydelige! :D

Jeg har noen Rolex-effekter av både nyere og eldre dato. Har dessverre ikke bilder av alle, men her er noen av de som fint går under "vintage" :)

Klokkebilder399-1.jpg


Klokkebilder415-1.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher
Denne har jeg også liggende. Regner med at den også er en utstillingssak.

Den ligger i en eske men har ingen fot. Mulig den skal sitte på et eller annet.

Saken er vintage men hva skal den forestille?? Hele greia kan fjære høyre/venstre da vektene holdes oppe av de blanke fjærbladene.

182ab739.jpg
 
Konkurranse

Saken er vintage men hva skal den forestille?? Hele greia kan fjære høyre/venstre da vektene holdes oppe av de blanke fjærbladene.

OK, jeg har jo en formening.. Den som tipper riktig får en 18mm strap i premie, klokken den reklamerer for har også en egen modell betegnelse?
 
Godt magefølelsen kan stemme av og til. Nå må jeg bare få den kalibrert til neste eksamen. ;)

Utrolig stilig video. Og direkte facinerende at det der foregår inne i klokken med de små dimmensjonene som er der...
 
Eterna-Matic

Dette er det eneste klokkeskiltet jeg har som får stå fremme sånn uten videre ;)

Et riktig stort og flott Eterna-Matic skilt i messing som måler hele 43x15cm. Her avbildet med iPhone, hvor den står over mikroen under noen spot lamper.
Eterna-Matic ble introdusert i 1948 for dameur og i 1950 for herreur. Eterna-Matic verkene er lett gjenkjennelig med sitt kulelager for rotoren. Dette er også speilet i Eterna logoen som består av 5 kuler (som på bildet). Eterna-Matic var (vil jeg påstå) noe av det beste sveitserne produserte på 50 og 60 tallet.

7b5b5f2a-1.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: ErlingSG og Preacher