Skeleton

Medlem
14. feb. 2008
Innlegg
1.553
Sted
Oslo
En klokketrend som har fått liten oppmerksomhet, er at flere og flere produsenter lager "Skeleton"-utgaver av urene sine. Altså klokker der deler eller hele urverket er synlig fra forsiden. Jeg antar at det har sammenheng med økende interesse for urverksdelen av manuelle og automatiske klokker. Og det er jo fascinerende å se alle de små delene i sving uten å måtte ta av seg klokken.

Men jeg har ikke sett så mange slike ur her inne. Er det noen som har noen skjulte skjellett-klokker de har lyst til å dele med oss andre?

Personlig er jeg fascinert av urmakeren Armin Strom, som startet sitt virke med å lage skeletal-utgaver av urverk, og er nå en produsent med eget manufaktur-kaliber: Arm09

one_week_skeleton_1.png


Mange slike åpne urverk i det øvre pris-segmentet er litt "overdekorert" i min smak, men One Week Skeleton-uret er akkurat innenfor.

Av de litt mer overkommelige, synes jeg Tissot Squelette har gjort mye riktig.

Tissot_T_Complication_Squelette_2.jpg
 
Jeg er vanlighvis ikke noen fan av skeleton klokker, men noen unntak har man da vel.

Panomaticinverse fra Glashùtte original er for meg en virkelig grail.

PanoMaticInverse_RG__Dial4.jpg


Viser akkurat lite nok av urverket til at det ikke blir glorete! :)
 
Var veldig klar for å skaffe meg en skeleton tidligere, som du sier for å kunne nyte tannhjul og mekanikk.

Grunn til at jeg aldri kom så langt var at jeg etter mye googling etter hvert kom fram til at klokka i tillegg til å være et mekanisk kunstverk også skal vise tiden. Noe jeg syntes veldig få skeleton ur gjør på en god måte. Lesbarheten er veldig svak som regel.

Ellers har man jo hybrider som Zenith sin open heart, men her igjen syntes jeg designet blir rotete. All or nothing sier jeg.

zenith-el-primero-chronomaster-1969-chronograph-front.jpg
 
@Melchiades Enig i at "Open-Heart" varianter ofte blir litt rotete. Det er jo vanskelig å unngå med full skeleton også. Synes AP har er del bra løsninger som også gjør lesbarheten bra.

Både Royal Oak

15305ST.OO.1220ST.01.jpg


...og Millinary.

Audemars%20Piguet%20Millenary%204101%2015350ST.OO.D002CR.01%20Press%202.jpg


@crown guard

Den nye Pano-matic Inverse'n til Glashütte er absolutt siklemateriale. Min favoritt tror jeg fortsatt er Panoinverse i stål.

glashutte-original-panoinverse-xl.png


@Hammerfjord

Grieb & Benzinger lager flotte ting. De tar så vidt jeg har skjønt utgangspunkt i gamle urverk produsert fra 1890 og frem til 30-tallet, og lager ny finish og "skeletonerer" (er det et ord) dem. Bortsett fra Tourbillon-verket deres som er egenprodusert.
 
Redigert av en moderator:
Royal Oak'en kunne jeg helt klart levd med. Her er det andre begrensninger som melder seg. ;)
 
Var veldig fascinert av denne fra ML en gang i tiden.
Det gikk over av en eller annen grunn...:confused: Er det slik at man kan fort bli lei av denne look'en?
Ellers hadde vel @KarlFr en Perrelet skelleton som var ganske rå hvis jeg ikke husker feil.

mauricelacroixmp6258-ss001-000_big.jpg
 
Redigert av en moderator:
Jeg digger skeleton-looken! MEN det må være gjennomført. I mine øyne kan det fort bli seende ut som en billig kina-klokke hvis det ikke gjøres rett. Armin Strom synes jeg lager veldig gjennomførte og pene klokker, mens Maurice Lacroix'en det linkes til i innlegget over synes jeg blir litt for lik dette:

Hot-sale-Free-Shipping-Winner-brand-Mens-Black-font-b-Skeleton-b-font-Hand-Wind-Mechanical.jpg


PS! Og nei jeg synes heller ikke Patek sin skeleton er en fryd for øyet...
 
Interessant det som sies om at looken har blitt imitert så ofte av "Kina"-klokker, at den oppfattes som "billig". Det tror jeg også er årsaken til at jeg ikke har veldig sans for bilder av klassiske Tourbillon. De ligner for mye på de billige klokkene som det finnes så mange av der balansen viser nederst på skiven. Å se en klassisk tourbillon (eller en hvilken som helst tourbillon for den saks skyld) live er selvfølgelig noe helt annet og hypnotiserende.

Men det beste er selvsagt når klokken gjør noe som ikke ligner på noe en Replica-fabrikant kunne få til uansett.

i_1727_1.jpg


Blu - MT3 - Tourbillon.
 
Er egentlig ikke noe fan av skeleton og open works urskiver, men når jeg så Breguet La Tradition i levende live så var jeg betatt fra første stund. Noe av det desidert vakreste jeg har sett... klokkerelatert altså ;)

_DSC6433-Kopi.jpg

_DSC6433-Kopi2.jpg
 
Zenith Chronomaster T Open

Nå går vel ikke dette akkurat som noen Skeleton-klokke, men jeg var alltid bevisst på at den lille åpne delen av klokken gjør ting noe mer spennende - og ikke minst er det moro å se hva som beveger seg "der inne". :D

Personlig synes jeg Skeleton-klokker ofte kan bli litt glorete, men det finnes gode unntak!

71A86B37-5728-4EBD-AC02-462E7CE23B03-183-0000002B09352D44.jpg


IMG_0970.jpg


IMG_0534-1.jpg


IMG_0532.jpg
 
Var veldig fascinert av denne fra ML en gang i tiden.
Det gikk over av en eller annen grunn...:confused: Er det slik at man kan fort bli lei av denne look'en?
Ellers hadde vel @KarlFr en Perrelet skelleton som var ganske rå hvis jeg ikke husker feil.

mauricelacroixmp6258-ss001-000_big.jpg

Skeleton er flotte klokker men rart nok ikke alltid så populære på damesiden, "man kan se invollene..."
men Perreleten er kul, den bruker vel bytte eier her på forumet sådan tryggt og jevnt hver annen mnd via salgsidene ;) tror den blitt solgt ihvertfall 6 ganger på TS
 
Redigert av en moderator:
Skeleton er flotte klokker men rart nok ikke alltid så populære på damesiden, "man kan se invollene..."
men Perreleten er kul, den bruker vel bytte eier her på forumet sådan tryggt og jevnt hver annen mnd via salgsidene ;) tror den blitt solgt ihvertfall 6 ganger på TS

Her er'n :)


Den måtte dessverre vike for andre klokkeprosjekter, og forsvant ut av sonen.
 
Morsomt å se et merke jeg ikke kjente til. Denne ser lekker ut; synd at det kun er replikaer man har råd til ...

Interessant det som sies om at looken har blitt imitert så ofte av "Kina"-klokker, at den oppfattes som "billig". Det tror jeg også er årsaken til at jeg ikke har veldig sans for bilder av klassiske Tourbillon. De ligner for mye på de billige klokkene som det finnes så mange av der balansen viser nederst på skiven. Å se en klassisk tourbillon (eller en hvilken som helst tourbillon for den saks skyld) live er selvfølgelig noe helt annet og hypnotiserende.

Men det beste er selvsagt når klokken gjør noe som ikke ligner på noe en Replica-fabrikant kunne få til uansett.

i_1727_1.jpg


Blu - MT3 - Tourbillon.
 
Denne bør også nevnes i tråden: Den nye modellen av Piagets Altiplano - Verdens tynneste mekaniske klokke. Her har også skeleton-utseende en funksjon utover det rent estetiske i og med at klokken blir tynnere når visere og urverk er på samme plan.

piaget-altiplano-900p-2.jpg
 
Et par fra Credor/Seiko:

Credor-spring-drive-minute-repeater-01.jpg

Credor Node Spring Drive Minute Repeater, koster to mill og flere års ventetid er info i egen tråd her på TS. http://www.tidssonen.no/forum/japanske-og-asiatiske-klokker-19/seiko-credor-masterpiece-spring-drive-minute-repeater-23444/

Det ligger en av den tidligere varianten Credor Spring Drive Sonnerie pent brukt i Japan til 770.000,- nok. e-evance | Rakuten Global Market:
42110227-1.jpg


Seiko Credor 40th Anniversary Signo Cherry Blossoms Skeleton GBBD965 - kun 26.000,- usd.
Les mer her Seiko Credor 40th Anniversary Signo Cherry Blossoms Skeleton GBBD965
credor-gbbd965-1.jpg

credor-gbbd965-2.jpg
 
Siden det var snakket om billige kinesiske skeleton!

Her er min Tao International:

TaoInt.jpg


En artig klokke som er oppskåret som andre. Min datter har gitt den "bråke-klokken". Hun hører tikkene fra den så godt. Selv ville jeg ansett det som hyggelig, men så godt hører ikke jeg.

En billig klokke, men det er like artig å se tannhjulene også her!

:cool:
 
Den første mekaniske klokken jeg kjøpte var en relativt billig kina-skeleton. Jeg falt pladask for ideen om at man kan se innmaten, men det var stilig i ca 1 uke. Ser mye kulere ut på stillbilder, for det er jo skuffende lite som roterer såpass fort at man ser det.