Sjakk-VM (Magnus Carlsen vs. Viswanathan Anand)

Dette kan jo bli overkjøring. Blir meget spennende i morgen, Magnus har dessverre svarte brikker nok en gang fordi han startet med hvite og avslutter med hvite.

Dersom det blir remis i morgen tror jeg mye er avgjort. Fantastisk av Magnus. Artig at han får den anerkjennelsen han fortjener. At ikke fotball og langrenn tar all oppmerksomhet.

Men så er vi nordmenn også glade i å heie på en vinner ;)

Har ikke greie på sjakk, men skjønner godt at motstanderen er på defensiven. Dersom Carlsen tilbyr remis, da aksepterer man....:)

35965AB0-1903-4607-B742-FE9B8B992422-1754-0000023C315E7E24_zpsd3e9a0bc.jpg

Redigert:
Utrolig spennende parti i dag, med en brå og uforutsett avslutning for de fleste (inkl meg selv og Anand) Har fulgt flere partier på vgtv med Hans Olav Lahlum i spissen og synes det har hatt overraskende stor underholdningsverdi for meg, og garantert flere.
Selv om matchen nesten er avgjort skal det bli litt artig å se hva Carlsen går for i morgen. Underholdningsmessig håper jeg det blir litt mer avansert en et remis-parti slik som i det 8.

Fantastisk av Carlsen! Greit nok at det var en tabbe av Anand på slutten, men det tar ikke noe vekk fra Carlsens prestasjon. Som Thorstein Bae sa i studio - det er få spillere som kunne klart å stå imot angrepet Anand skapte. Magnus spilte omtrent de beste mulige trekkene i 4 timer, og sakte men sikkert kommer han i en posisjon hvor alt balanserer på en knivsegg. Om man svarer med bare ett eneste sub-optimalt trekk, så utnytter han det maksimalt og straffer deg, fordi han selv spiller "perfekt sjakk" omtrent hele tiden. Det er veldig vanskelig å unngå å gjøre ett dårlig trekk når man har dårlig tid, og sitter i en veldig stressende posisjon. :)

Blir gøy å se på i morgen, alle piler peker i retningen av at det blir en historisk dag for idrettsnorge :)

Tenker å kjøpe inn et fint sjakkbrett til helgen, er virkelig bitt av basillen nå! Ellers vil jeg anbefale appen "shredder chess" for ios og android, fantastisk sjakk-app med en veldig god "sjakk-motor" i bunn, som jeg også har brukt til å følge trekkene i flere av VM-matchene, og den gjør for det meste de samme valgene som Houdini 3 anbefaler. Veldig moro :)

Redigert:
Fantastisk! En historisk dag etter en fantastisk match, for en prestasjon av 22 åringen! Gratulerer til Carlsen, han har fått mange nye fans nå, og jeg gleder meg til å følge sjakk mer fremover! VM igjen neste år, og til sommeren blir det jo Norway Chess i Stavanger som jeg nå gleder meg sykt til! Noen som vet om Magnus Carlsen skal være med der? :)

Fantastisk! En historisk dag etter en fantastisk match, for en prestasjon av 22 åringen! Gratulerer til Carlsen, han har fått mange nye fans nå, og jeg gleder meg til å følge sjakk mer fremover! VM igjen neste år, og til sommeren blir det jo Norway Chess i Stavanger som jeg nå gleder meg sykt til! Noen som vet om Magnus Carlsen skal være med der? :)

Det er snakk om at Carlsen kommer til Stavanger!:D

Vanskelig å ikke la seg rive med her ja.
Fantastisk spilt, og jeg synes det er flott å se at han er seg selv tilsynelatende helt ut.

Vil også berømme Anand. Eksemplarisk måte å ta et tap på, og virker som en veldig sympatisk type. Synd han ikke lyktes i å gi Carlsen større utfordringer.

Dette har helt klart tent en gnist hos meg, og håper sjakk blir en langt vanligere aktivitet å drive med. feks på hytta osv.

:)