Sivilingeniør/master of the future og klokkevalg

Skivebommet visst bra der! :eek: Men en tøffing er du, med feite klokker too boot :)

Takk;)
Hvis jeg skulle velge en "ingeniør klokke", hadde jeg tatt den Omega 15000 Gauss.
Omega 15000.png

omega_seamaster-aqua-terra-15000-gauss.jpeg
 
Det skal faktisk sies at jeg har noen få klokkeinterreserte kolleger også i massen.

Han ene har: Patek 5711, FPJ Chronometre Bleu, nye Daytona og en Patek til som er noe sånn perpetual calendar greier.

En har : Daytona Everrose med hvit skive.

En har: A.Lange Söhne, husker ikke modellen

En har: 2-3 Seadwellere av ulik årgang.


Men dette er primært dataingeniører. IT bransjen er litt sprekere enn oljebransjen og tradisjonelle mekaniske fag har jeg inntrykk av.

Bergenkonteret er nok mer horologisk.
 
Er ein del flotte klokker Subsea miljøet (dykking, IMR, Rov etc). Patek og Omega dukkar opp med jamne mellomrom. Rolex GMT, diverse Submarinere og Sea-Dwellers er dagligdags.
 
  • Liker
Reaksjoner: Telemarkshelten
Vil slå et slag for enten Milgauss, Railmaster eller Ingenieur (som det allerede har blitt gjort her i tråden). Alle tre ble i sin tid laget nettop for ingeniører (og relaterte yrker). Hvorvidt klokkene faktisk ble brukt/blir brukt av ingeniører er vel tvilsomt. I hvert fall basert på det som har blitt skrevet i tråden her. Likevel er det noe spesielt å kjøpe en klokke som faktisk er laget med tanke på å bli brukt i akkurat ditt yrke. Er ikke i så mange yrker (kanskje bortsett fra dykker og racerbilsjåfør) man har den muligheten.

Litt mer utfyllende info om Railmaster:

In the year 1957, Omega sought to release a trilogy of technical watches to match the current trend and need in the market for niche watches. Thus, Omega released the CK 2913, CK 2914, and CK 2915 or what are commonly known as the Seamaster, the Railmaster, and the Speedmaster. Each watch in the Omega Masters Trilogy sought to fill a specific need. The Seamaster was intended for professional divers with its improved water resistance. The Speedmaster was intended for car racers or one who would need to measure short periods of time as it featured stopwatch functions. The Railmaster was intended for professionals who worked close to electric currents or strong magnetic fields as it features an anti-magnetic case. The Railmaster was Omega’s answer to other anti-magnetic watches already in the market, such as the Rolex Milgauss released in 1954 and IWC’s Ingenieur released in 1955.
 
  • Liker
Reaksjoner: SpaceCowboy og Bilanz
Som det blir sagt over, er ikke så mange profesjonsspesifikke klokker men noen er det.
Denne brannmann klokka fra Sinn feks.
EZM-7-S_V.jpg

Eller pulsometerklokker som i utganspunktet ble laget for den medisinske profesjonen. Legger ved noen bilder nedenfor, bl.a. Longines modellen er nydelig
Longines_Pulsometer_01.jpg

Eller denne fra Montblanc
198064-ecom-retina-01.png.adapt.1500.1500.png

Blancpain har denne modellen som også har pulsometer skala, man får jo høyere puls når man rar den på antar jeg ...
blancpain-chronographe-pulsometre1.jpg
 
Redigert:
Tenker at klokketypen kanskje burde reflektere type ingeniør? Eksempelvis en dykkerklokke om du har noe Marin, pilotklokke om du har maskin?

Tenker den ultimate ingeniørklokken blir en speedmaster grunnet historien med NASA.

Andre gode forslag har vært Rolex Milgaus, Omega Railmaster, Noe spesielt teknisk, men rene og pene.

Av de ingeniørene jeg kjenner som bryr seg om klokker er det en TAG Carrera, Omega Seamaster PO, Seiko pepsi? Og endel Citizen som er gode og rimeligere ur.