Sivilingeniør/master of the future og klokkevalg

Medlem
7. juli 2015
Innlegg
30
Sted
Oslo
Ladies and gentlemen.

Jeg arbeider i, og forsåvidt også for, en organisasjon med en rekke sivilingeniører/mastere med utdanning fra NTNU eller tilsvarende. Det jeg lurer på, er om det blant dere med samme utdanning her på TS finnes et typisk sivilingeniør-ur?
IWC Ingenieur hører kanske med og kompletterer ringen fra NTNU, eller er det slik at klokkevalg og utdanning ikke har noen sammenheng?

@Havvo og dere andre?
 
Tror ikke det er noen trend her nei. Mine kolleger er lite opptatt av klokker..
 
  • Liker
Reaksjoner: reim
Mine kollegaer er også i varierende grad opptatt av klokker, men blant den delen av dere som er opptatt av fine ur, hvorfor har dere valgt akkurat det uret?

@UJU - valget av Milgauss kan jeg skjønne rent teknisk
@Jon Henrik - Railmaster hva trigger deg med denne ( visste ikke at du var i gruppen)
 
Kjøp ei klokke du liker.
Jeg jobber blandt ingeniører med bsc og master fra universiteter fra hele verden, klokkemessig er det nok digital casio el som går mest igjen. Ett unntak er de som har 20 år i firmaet som stort sett velger rolex som jubileumsklokke.
 
Mine kollegaer er også i varierende grad opptatt av klokker, men blant den delen av dere som er opptatt av fine ur, hvorfor har dere valgt akkurat det uret?

@UJU - valget av Milgauss kan jeg skjønne rent teknisk
@Jon Henrik - Railmaster hva trigger deg med denne ( visste ikke at du var i gruppen)
Sorry, jeg leste feil. Trodde du spurte etter ur med ingeniør-link. Økonom her ;)
 
Haha @UJU, det høres delvis gjenkjennelig ut, selv om jeg nok har sett en ganske stor variasjon i gruppen. Pulsklokker høres også gjenkjennelig ut ved siden av Apple watch, men selvsagt finnes også mange klokkeinteresserte. Jeg kan imidlertid ikke sette fingeren på om det er noen trend ift klokkevalg. Kanskje jeg blir litt klokere etter innleggene her.
 
Har dessverre selv ingen master fra NTNU, men har i hele mitt yrkesliv frekventert stedet som leverandør. Har aldri spottet noen interessante ur der, så tror ikke det er stedet for seriøs horologi - mye Casio drit der.
Innen teknologi virksomheter ellers, med mange ansatte NTNU kandidater som også er på min kundeliste, så er det også sørgelige horologiske tilstander. :(

Flotte ur finner du derimot typisk innen bank, finans, jus og eiendom.

Så til trådstarter - make a difference!:)
 
  • Liker
Reaksjoner: R-ole-X og Callahan
Da ingeniørgraden ble godkjent endte det med matchende Speedmastere på meg og to kamerater i mangel på NTNU/NTH-ring :)

Stort sett er det Apple Watch og pulsklokker som dominerer konterlandskapet, men i ny og ne kan man spotte divese Rolex og en Aquanaut blant seniorene.
 
De fleste er ikke klokkeinteressert - dessverre. De som har litt bedre klokker, har omega PO, moon og SMP, og en med 20 år+ gammel datejust.

Explorer som nyutdannet ingeniør passer fint. Du har nådd en bakketopp. Neste bakketopp er PhD eller nok cash til neste klokke.
 
  • Liker
Reaksjoner: Tek
Det skal faktisk sies at jeg har noen få klokkeinterreserte kolleger også i massen.

Han ene har: Patek 5711, FPJ Chronometre Bleu, nye Daytona og en Patek til som er noe sånn perpetual calendar greier.

En har : Daytona Everrose med hvit skive.

En har: A.Lange Söhne, husker ikke modellen

En har: 2-3 Seadwellere av ulik årgang.


Men dette er primært dataingeniører. IT bransjen er litt sprekere enn oljebransjen og tradisjonelle mekaniske fag har jeg inntrykk av.
 
  • Liker
Reaksjoner: teknor
Det er hevet over enhver tvil hva som er nerdeklokke #1: Omega Speedmaster. Videre er jo siv.ing. en nerdetittel så da er valget gitt. Føler ellers at det er bransje-/firmaavhengig hva klokker folk går med:

Statoil: TAG Heuer / pulsklokke
Fiskeribransjen: Helt ukjent manufaktur med 7000m WR ( @Hammerfjord )
Oppdrettsbransjen: Helgull Breitling
Stat og kommune: Inex fra Bjørklund
Reklame / design: CW
IKT: Apple watch doh!
Gamle penger: PP (Sønn av en med gamle penger: AP)
AkerBP: Rolex seffers
Klesbransjen: Nixon i 57mm.
 
Det er hevet over enhver tvil hva som er nerdeklokke #1: Omega Speedmaster. Videre er jo siv.ing. en nerdetittel så da er valget gitt. Føler ellers at det er bransje-/firmaavhengig hva klokker folk går med:

Statoil: TAG Heuer / pulsklokke
Fiskeribransjen: Helt ukjent manufaktur med 7000m WR ( @Hammerfjord )
Oppdrettsbransjen: Helgull Breitling
Stat og kommune: Inex fra Bjørklund
Reklame / design: CW
IKT: Apple watch doh!
Gamle penger: PP (Sønn av en med gamle penger: AP)
AkerBP: Rolex seffers
Klesbransjen: Nixon i 57mm.

Hva med selgeryrket? Starter om 1 uke i en salgskonsulentstilling for salg av olje og fettprodukter av høy kvalitet. Oppsøkende salg i eget distrikt. Har du noen tips eller formening om passende ur? ;)
 
Det er hevet over enhver tvil hva som er nerdeklokke #1: Omega Speedmaster. Videre er jo siv.ing. en nerdetittel så da er valget gitt. Føler ellers at det er bransje-/firmaavhengig hva klokker folk går med:

Statoil: TAG Heuer / pulsklokke
Fiskeribransjen: Helt ukjent manufaktur med 7000m WR ( @Hammerfjord )
Oppdrettsbransjen: Helgull Breitling
Stat og kommune: Inex fra Bjørklund
Reklame / design: CW
IKT: Apple watch doh!
Gamle penger: PP (Sønn av en med gamle penger: AP)
AkerBP: Rolex seffers
Klesbransjen: Nixon i 57mm.

Fiskeribransjen?...

Bl.a, har jeg jobbet 10 år på felt i oljeindustrien og et år på kontor med ingeniørene hvor jeg hadde ansvar på metode, estimering og jobbpakkenes redigering for rør og struktur.
En gang, på Melkøya(Snøhvit feltet) når vi demonterte en av de 65 Megawatt elektrisk Siemens motor som driver en gas kompressor, var det en felt ingeniør fra Siemens Berlin som styrte operasjonen: vi jobbet i lag og han hadde en Omega Speedmaster Professional han hadde kjøpt i Singapore.
På kontoret, den eneste ingeniør som hadde noen klokke lidenskap hadde en U-Boat i titan: de andre hadde mye av alt mulig kvarts.
Selv har jeg vært en gang på survey med min Speed-Pro : når jeg var på skruing brukte jeg hjemmelaget "beaters".
Det var alt med min fiskemans fortid...

draugen.jpg


2014-05-12.jpg
 
Tusen takk for svar. Bildet fremstår vel foreløpig som nokså uklart, men stereotypier om klokkevalg og yrker synes å leve blant noen her på TS. @2JHeads synspunkt om kombinasjonen nerdetittel og nerdeklokke er fornøyelig, men kanskje ikke helt korrekt basert på svarene i tråden - om det da finnes et fasitsvar her. @Havvo sin oppsummering tyder vel på at det er stor variasjon.
 
Fiskeribransjen?...

Bl.a, har jeg jobbet 10 år på felt i oljeindustrien og et år på kontor med ingeniørene hvor jeg hadde ansvar på metode, estimering og jobbpakkenes redigering for rør og struktur.
En gang, på Melkøya(Snøhvit feltet) når vi demonterte en av de 65 Megawatt elektrisk Siemens motor som driver en gas kompressor, var det en felt ingeniør fra Siemens Berlin som styrte operasjonen: vi jobbet i lag og han hadde en Omega Speedmaster Professional han hadde kjøpt i Singapore.
På kontoret, den eneste ingeniør som hadde noen klokke lidenskap hadde en U-Boat i titan: de andre hadde mye av alt mulig kvarts.
Selv har jeg vært en gang på survey med min Speed-Pro : når jeg var på skruing brukte jeg hjemmelaget "beaters".
Det var alt med min fiskemans fortid...

Vis vedlegg 28708

Vis vedlegg 28709

Skivebommet visst bra der! :eek: Men en tøffing er du, med feite klokker too boot :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Hammerfjord
Tusen takk for svar. Bildet fremstår vel foreløpig som nokså uklart, men stereotypier om klokkevalg og yrker synes å leve blant noen her på TS. @2JHeads synspunkt om kombinasjonen nerdetittel og nerdeklokke er fornøyelig, men kanskje ikke helt korrekt basert på svarene i tråden - om det da finnes et fasitsvar her. @Havvo sin oppsummering tyder vel på at det er stor variasjon.

Jeg brukte en norsk ATEX kamera for klokkebilden: det ble litt tull med formaten senere.