Shopping i Sveits?

Medlem
30. sep. 2012
Innlegg
9
Nå har det seg sånn at jeg skal være i nærheten av Sveits noen uker (i Tyskland). Tipper at man lett kan bli revet med, uten at det nødvendigvis er billigere enn hjemme eller på nett.

Noen anbefalinger eller advarsler? Leste at Duty Free på flyplassene der faktisk er dutyfree.

Erfaringer?
 
Hvis du er på utkikk etter noe spesielt, så ville jeg sjekket priser her i Norge først. Min erfaring i Sveits var at det ikke var mye å spare, snarere tvert i mot på en del merker. Men det er jo mulig du kan få til en god deal.
 
Godt innspill, det er det jeg skal prøve å være litt obs på - har vel fått med meg at Sveits ikke er det billigste landet i Europa. Det er vel først og fremst utvalget.
 
Jeg har ikke kjøpt klokke i Sveits selv, jeg har bare "blitt kjøpt klokke til", men jeg har grunn til å tro at den jeg fikk kostet under halvparten av det den kostet i Norge, men dette vil jo variere voldsomt avhengig av merke, modell og valutakurs.

Som så ofte ellers er det kjedelige (eller egentlig ganske morsomme, når jeg tenker meg om) rådet å gjøre litt research først og ta seg god tid.
 
Jeg har ikke kjøpt klokke i Sveits selv, jeg har bare "blitt kjøpt klokke til", men jeg har grunn til å tro at den jeg fikk kostet under halvparten av det den kostet i Norge, men dette vil jo variere voldsomt avhengig av merke, modell og valutakurs.

Som så ofte ellers er det kjedelige (eller egentlig ganske morsomme, når jeg tenker meg om) rådet å gjøre litt research først og ta seg god tid.

Mitt inntrykk er at Norge er greit priset på highend merkene, på de noe enklere merkene så er det mulig at det går an å spare en del.
 
Nå har det seg sånn at jeg skal være i nærheten av Sveits noen uker (i Tyskland). Tipper at man lett kan bli revet med, uten at det nødvendigvis er billigere enn hjemme eller på nett.

Jeg var en snartur innom Zürich i fjor sommer og utvalget er enormt, men det er også prisene. :p Jeg kjenner ikke prisnivået på alle merker i Norge, men har ganske god oversikt på prisene (dvs. hva du faktisk må betale, ikke de veiledende prisene) på Omega og Rolex. Disse prisene er mye lavere i Norge enn i Zürich. I Sveits er det så mange turister fra hele verden som kjøper klokker at butikkene "driter" litt i deg som en liten, vanlig kunde. De vet at hvis ikke du kjøper klokken for full pris så kommer det en annen turist innom om 10 minutter og gjør det. Det er sikkert mulig å prute/få rabatt, men det er nok ikke så lett på storselgerne, ihvertfall ikke som turist som aldri har vært innom butikken før.

Mindre merker (både dyre og billige) kan det godt være du kan spare litt på, men på "volummerkene" Tag Heuer, Breitling, Omega og Rolex er det nok lite eller ingenting å spare.

Jeg vet ikke hvor i Tyskland du skal, men de større tyske byene har et utvalg som er rimelig enormt ifht. Norge. I tillegg til mange små, uavhengige urmakerforretninger som gjerne selger merker som ikke finnes i Norge, har du store kjeder som Wempe og Bucherer som har "alt". Jeg vet ikke hvordan rabatt-/prutemulighetene er, men jeg regner med at det er ihverfall ikke vanskeligere enn i Sveits.
 
Hei,

Jeg har vært endel i Sveits de seneste årene for å stå på ski. Vært i mange butikker der, men kjøpt lite.

Uansett; min erfaring er at det er mye standardiserte priser i de store byene, men så fort du reiser utenfor Zürich og Genève er det muligheter for å få litt rabatt. Særlig nå som Franc’en står sterkt i kurs. Bankvesenet er også av «den gamle skolen» noe som medfører at betaling med kort faktisk er ganske kostbart. Det belastes ikke «kjøper» direkte, men indirekte via butikken. Betaling med kontant kan derfor fort gi 5+ % ekstra rabatt.

CV2010.FC6233 TAG Heuer Carrera Chronograph Black Dial Black Leather Pris 22.895,-
Klokken over husker jeg kostet standard CHF 3700 noe som med dagens kurs og uten rabatt tilsvarer prisene på urverket. Enda dyrere klokker mener jeg du kan spare en del på avhengig av merke mener jeg det var rundt 20 % for typiske klokke på rundt 50 000,-

I tillegg er det mulig med de-tax på ca. 15 %. Er det en dyr klokke skal du jo da gå på rødt når du kommer til Norge igjen.

Bra utvalg og prutingsmonn på flyplassen i Genève.
 
Husk at du må betale avgifter på luksusvarer du kjøper i utlandet.
 
Husk at du må betale avgifter på luksusvarer du kjøper i utlandet.

Eeehh, ja. Det skal jeg ikke glemme! Bra du minte meg på det!
Masse gode innspill jo! Jeg skulle gjerne gjort masse research, men jeg har så lange dager at det blir ikke tid til så mye. Kanskje til Stuttgart eller Uberlingen neste helg, får kikke litt.